Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: brandnetel-bataatschotel

Bataat

Ingrediënten voor 1 persoon

- olijfolie
- kokosvet
- 1 bataat, geschild en in blokjes gesneden
- 1 rode ui, in ringen
- 1/2 rode paprika, in stukken
- 1 handje ongeroosterde cashewnoten
- Flinke berg brandnetel, liefst toppen maar er mag best wat blad en stengel bijzitten
- 1 teen knoflook
- gomasio
- peper
- kerriepoeder
- verse gember, geraspt of zeer klein gesneden
- verse kurkuma, geraspt of zeer klein gesneden (poeder mag ook)
- geraspte kokos

Bereiding

Zet de brandnetels een tijdje in koud water zodat alle stof en aarde eruit kan vallen. Daarna heel even blancheren in kokend water en uit laten lekken.

Verwarm in een bakpan een combinatie van olijfolie met kokosvet. Bak hierin de bataat. Na 10 minuten de ui en paprika toevoegen. Na nog eens 10 minten de rest behalve de brandnetel toevoegen.

Als de groenten gaar zijn de brandnetel erdoor roeren. Zorgen dat alles goed warm is.

 

B12

categorieën: Gezondheid algemeen, nutriënten

Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke voeding. Toch is het niet zo dat alleen mensen die puur plantaardig eten risico lopen op een tekort. Niet iedereen neemt het goed op, de meeste mensen die aan een tekort van deze stof lijden zijn ouderen waarbij het darmstelsel niet optimaal meer werkt.

Een tekort aan B12 kan onder andere zorgen voor krimpen van de hersenen, wat in verband gebracht kan worden met het ontstaan van dementie. Verder gevolg kan leiden tot geremde celdeling, neurologische en psychiatrische aandoeningen. Een ernstig tekort kan uiteindelijk leiden tot de dood.

B12 kan gemakkelijk verkregen worden door het slikken van een pilletje, de pillen van Solgar, Lanes Vegefit en van de Hema zijn plantaardig.

Bronnen:

- http://www.ox.ac.uk/media/news_stories/2008/080909.html
- http://www.vitamineb12.nl/
- Veganisme - een manier van leven
- B12 voor veganisten