Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: haver-gerst-schotel

Graan

Afwisseling van voedingsmiddelen is heel belangrijk. Te veel van hetzelfde kan er toe leiden dat mensen overgevoelig worden voor die producten. In onze streken is tarwe de meest gegeten graansoort, het zit niet alleen in vrijwel al het brood maar ook in pasta, pizza's en gebak. Te veel van een bepaald voedingsmiddel kan echter leiden tot voedselintoleranties en -allergieën. Vaker een ander graan eten is dus beter.

Ingrediënten

haver
gerst
bonekruid
ao nori
ui
kerrie
olie
appel
hazelnoten
rozijnen
zout naar smaak

Bereiding

Was, week en kook de granen volgens de aanwijzingen (weken en koken van granen). Kook ze met bonekruid en ao nori om de vertering te bevorderen.

De ui in ringen snijden en fruiten met de kerrie in de olie.
De appel wassen en in stukjes snijden. Deze bij de ui in de pan doen, net als de in stukjes gesneden of gehakte hazelnoten en de rozijnen.

Met het deksel op de pan ongeveer 10 minuten laten smoren en dan de granen toevoegen. Doorroeren en eventueel zout toevoegen.

Serveersuggestie

Opdienen met gebakken groenten en een spitskoolsalade.

Brandnetelpuree

Eind februari, begin maart is een goede tijd om brandnetel te plukken. Gebruik vooral de jonge bladeren uit de toppen van de plant of de hele scheuten als ze een paar centimeter lang zijn. Gebruik een schaar en handschoenen bij het plukken.

Ingrediënten

- brandnetels (blaadjes en jonge stengels)
- boter of margarine
- ui, in ringen
- knoflook (of blaadjes look-zonder-look of daslook)
- zout, peper en eventueel andere kruiden

Was de blaadjes en/stengels in ruim water en giet ze af. Doe ze in een pan zonder extra water en zet ze op een laag vuur met het deksel op de pan. Laat ongeveer 4 minuten koken.

Daarna eventueel weer uit laten lekken en een flinke klont boter en/of margarine, ui, knoflook, peper en zout en naar smaak andere kruiden toevoegen.
Een paar minuten stoven onder voortdurend roeren en omkeren.

Je kan deze puree nu als groente bij een maaltijd (net als spinazie) eten of af laten koelen en als broodbeleg gebruiken.