Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: tapenade

Oregano1

De wikipedia zegt over tapenade:

'De tapenade is een van oorsprong Provençaals product. Het is een puree van olijven en kappertjes. Het wordt echter ook vaak gebruikt in de keuken in andere Europese landen. De naam is afkomstig van tapéno, Provençaals voor kappertjes.
Tapenade is een van de vele dikke koude sauzen die gebruikt worden in de mediterrane keuken. Veelal worden al deze sauzen (bijvoorbeeld pesto, tomatentapenade) verkocht onder de noemer tapenade.
N.B. pesto is een saus op basis van basilicum.'

Omdat al deze variaties zeer lekker zijn, typisch zomers en makkelijk zelf te maken staan hieronder een aantal mogelijkheden.
Ze kunnen niet alleen gebruikt worden op toastjes, maar ook als broodbeleg (heerlijk op geroosterd olijvenbrood, bijvoorbeeld), als saus voor de pasta, als saus op een pizza of als dressing in een salade (dan moet je er meer olie indoen zodat het wat vloeibaarder wordt).

Allerlei combinaties van ingrediënten kunnen gebruikt worden, maar vrijwel altijd zit er in ieder geval olijfolie in. Om het dikker te maken kan je er pijnboompitten indoen, eventueel geroosterd. Dit geeft ook een wat hartigere smaak, net als bv. gistvlokken.

Ingrediënten

er kan een keus gemaakt worden uit bijvoorbeeld:
olijfolie
gedroogde en geweekte tomaten
paprika (eventueel geroosterd, ook zo te koop)
kappertjes
olijven (zonder pit)
tomatenpuree
pijnboompitten
walnoten
zonnebloempitten
sojaroom

als smaakmakers kunnen toegevoegd worden:
knoflook
zout
(chili)-peper
gistvlokken
citroensap
basilicum (vers)
bieslook
bonekruid (vers)
oregano (vers)
dille
tijm
andere kruiden naar eigen smaak

Bereiding

De bereiding is vrijwel altijd hetzelfde: maal alles met een staafmixer of keukenmachine glad. Afhankelijk van de toepassing dunner (meer olie) of dikker (meer pijnboompitjes of ander noten).

Vier suggesties:

tomatentapenade: Meng met de staafmixer gedroogde en geweekte tomaatjes, olijfolie, knoflook, peper, verse basilicum en verse oregano.

pasta/pizzasaus: Meng met de staafmixer gedroogde tomaatjes in olie (potje, gebruik zowel de olie als de tomaten), knoflook, gistvlokken, tomatenpuree, sojaroom, tijm.

pesto: Meng met de staafmixer veel verse basilicum met pijnboompitjes, knoflook, gistvlokken, olijfolie en zout.

olijventapenade: Meng met de staafmixer: olijfolie, olijven (zonder pit), knoflook, pijnboompitten en zout.

Brandwashed

categorieën: Bedrijven, boeken, Handel, producten

brandwashed

Ondertitel: Hoe bedrijven ons manipuleren en overhalen om te kopen
Auteur: Martin Lindstrom, met een voorwoord van Morgan Spurlock
Oorspronkelijke titel: Brandwashed
Uitgever: Bruna
ISBN: 978 94 005 0083 9

Recensie door Mirjam Vaes

In het heel kort gaat Brandwashed over hoe bedrijven, merken, proberen iedereen over te halen om hun spullen te kopen. Op zoveel verschillende manieren en met zo veel verschillende strategieën dat vrijwel iedereen daar in trapt. Zelfs ik, die dacht dat ik ze wel door had, blijk nog vaak ergens in te kunnen tuinen. Het gaat in ieder geval veel en veel verder dan zelfs ik met mijn cynische instelling had kunnen bevroeden.

Geschreven door een professional in de reclamewereld dus met kennis van binnenuit. Dat is dubbel, aan de ene kant weet zo iemand dus wat er omgaat in die wereld, maar aan de andere kant, hoe betrouwbaar is iemand die er zijn hele bestaan aan te danken heeft? En is dit niet een nieuwe manier om hier een slaatje uit te slaan?

Tactieken

Reclame maken gaat niet meer op een simpele manier, gaat niet meer over je naam bekend maken door middel van spotjes, posters en praatjes. Tegenwoordig wordt er eerst veel onderzoek gedaan, niet alleen naar doelgroepen maar naar alle mogelijke manieren om mensen (ook kinderen en ongeboren baby’s) zo gek te krijgen dat ze je spullen kopen. Hier is heel veel onderzoek naar gedaan, met name van de hersenen. Conclusie: je kan ze zo gek krijgen door ze angst aan te praten, ze verslaafd te laten worden, door emoties en gevoelens van nostalgie en afgunst op te wekken. En uiteraard door (de belofte van) seks.
Ons hele leven wordt zo ongeveer bepaald door bedrijven en hun praatjes. Door kinderen al op zeer jonge leeftijd vertrouwd te maken met superhelden (jongens) en barbies (meisjes) plant je een zaadje waardoor zaken als rijk, beroemd en aantrekkelijk zijn op latere leeftijd belangrijk worden. En dus de daarvoor benodigde spullen en diensten afgenomen gaan worden.

Datamining

Een belangrijk instrument is datamining. Dit is het verzamelen van gegevens door middel van het aftappen van alle sporen die je achterlaat, met name natuurlijk de digitale sporen, met het doel jou hiermee te kunnen verleiden, manipuleren en geld afhandig te maken. Dit gaat veel verder dan facebook en google (die alleen maar bestaan ten behoeve van het verzamelen van deze gegevens) en email. Dit gaat over klantenkaarten, bonuskaarten, mobiele telefoons, itunes, web shops, gps op smartphones, licentieovereenkomsten bij software en veel meer.

Bedrijven weten via deze techniek niet alleen wat jij koopt maar ook wat je ras, geslacht, adres, telefoonnummer, inkomen, huisdier, relatie of gezinsgrootte, lievelingseten, -film en –boek en je gezondheid is. En daar maken ze gebruik van, daar hebben ze grof geld voor over. Dit is in Amerika al heel normaal maar het gaat hier ook rap deze kant op. Deze gegevens zullen ook gebruikt worden (of worden dat al) door verzekeraars, hypotheekverstrekkers en banken bij ons.Datamining is een business op zich geworden waar jaarlijks 100 miljard dollar in omgaat.

Voedsel

Ook in de voedingsmiddelenindustrie is reclame een grote factor van betekenis. Van de zaden die een boer plant tot het eten op jouw bord, alles is bedacht voor jou. Consumenten (boeren, winkeliers, kopers) zijn daarin alleen nog maar pionnen.
Dit is natuurlijk overduidelijk bij grote bekende merken als Coca Cola, Nutricia en Monsanto maar geldt ook voor veel andere bedrijven. Hele studies zijn er gedaan naar het inrichten van een winkel, naar het zo goedkoop mogelijk produceren en transporteren en het verleiden van consumenten. Tegenwoordig zijn groen, duurzaam en gezondheid belangrijke waarden. Belangrijk in de zin van dat ze goed verkopen. Hier wordt grof misbruik van gemaakt. Lees in Brandwashed hoe vitaminewater, goj bessen, açaibessen en andere voedingsmiddelen misbruikt worden. Hoe je bedonderd wordt terwijl je denkt dat je goed bezig bent.
Hoe de bubbels op de omslag van dit boek je al een bepaalde sensatie geven, hoe daar op gestudeerd is.

Waarom is dit erg

Nu kan je denken: het is toch fijn als ik alleen reclame te zien krijg die aansluit bij mijn interesses? Wat is er eigenlijk zo erg aan deze reclame, behalve dan dat het irritant is en het straatbeeld vervuilt?

Erg is dat de hele maatschappij blijkbaar nog maar om één ding draait: consumeren. En dit groeien, groter en meer willen, beter willen zijn lijkt de rode draad in het bestaan van de mensheid geworden. Het gaat alleen maar over geld en macht, geld voor aandeelhouders en bestuursleden.

Erg is ook dat bedrijven steeds meer macht en invloed krijgen, niet alleen op consumenten maar ook op politiek, op ontwikkeling van zogenaamde achterstandsgebieden, op het inrichten van de openbare ruimte, op basisbehoeften als schoon water, frisse lucht, een gezonde bodem en een mooie omgeving.

Erg is dat als mensen meer willen consumeren (of denken dat te willen), dat er meer producten worden gemaakt, die uiteraard het liefst zo snel mogelijk weer stuk gaan en dus vervangen moeten worden. Dit leidt tot meer gebruik van grondstoffen, van energie en water dus tot meer uitputting van de bodem, tot meer verontreiniging van lucht en water, tot meer afval en gevaarlijke stoffen, tot ongezondere leefomstandigheden overal ter wereld. En dit alles opdat een paar mensen veel meer geld hebben en wij een kortstondig moment van geluk ervaren, als dat al gebeurt.

Het is erg omdat het liegen en bedriegen, manipuleren en voor-de-gek-houderij is. Het is ziek en verdorven, het helpt de wereld, de natuur, het milieu en de mensen en alle andere levende wezens op geen enkele manier behalve verder de stront in.

Natuurlijk zijn deze bedrijven niet de enige die de wereld verpesten maar ze hebben er wel een grote rol in, ze hebben veel macht en geld en dat gebruiken ze ook. Zie hoe Monsanto boeren overal op de wereld intimideert en dwingt tot afname van hun producten. Zie hoe Coca Cola (en andere) probeert het regen- en bronwater in handen te krijgen. En er zijn talloos meer voorbeelden te vinden.

Verzet

Hoewel het vrijwel onmogelijk is je te verzetten tegen al dit geweld of het te negeren zijn er wel dingen die je kan doen.
- Als je echt iets nodig hebt zoek dan iets wat voldoet omdat het aan jouw eisen beantwoordt niet omdat het van een bepaald merk is of omdat iemand anders het ook heeft.
- Ga niet voor het goedkoopste, maar ga voor kwaliteit en voor wat lang meegaat of grote voldoening schenkt.
- Koop niet in een impuls iets waar je later toch weer spijt van krijgt.
- Koop je voedsel zoveel mogelijk bij lokale producenten, bioboeren en –tuinders en voko’s. bij mensen en bedrijfjes waarvan je weet dat ze iets goeds willen doen, die oprecht zijn en niet alleen zo veel mogelijk geld willen verdienen.
- Lees etiketten, koop merkloos voedsel, koop echt voedsel, verbouw je eigen voedsel, koop het zaad daarvoor bij biologische kwekerijen (de nieuwe tuin, de bolster), kweek vergeten groenten en eet andere dingen dan die paar soorten die in de supermarkt liggen.
- Repareer, hergebruik, koop tweedehands, ruil! Of doe zonder. Vraag je af: heb ik dat echt nodig, maakt dat me echt gelukkig, gezond of blij?
- Let op wat je achter laat op internet, via creditcards, pinbetalingen, bonuskaarten, email en mobiele telefoon (datamining).
- En tenslotte: denk zelf na, neem je eigen beslissingen, laat je niet gek maken!!!

Martin Lindstrom schreef eerder Buy-ology