Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: fruit-noten-ontbijt

Walnoot2

In het kader van de ontwikkeling van de methode-vaes ('Wat en hoe moet ik eten om gezond oud te worden?') hier het recept voor een ontbijt. Het kan uiteraard ook op elk ander moment van de dag gegeten worden. Het bevat fruit voor onder andere vitaminen en anti-oxidanten, noten en zaadjes voor omega-3 en -6 en veel vezels, eiwitten en allerlei ander gezond spul.

Ingrediënten

yofu (soja-yoghurt)
appel
banaan
walnoten
lijnzaadjes, liefst de rauwe, ongebrande, variant
geraspte kokos

Bereiding

In een kom een laagje yofu gieten, niet te veel. Goed roeren zodat de klontjes verdwijnen. Appel en banaan in stukjes erbij doen (elk ander fruit is uiteraard ook goed).
Walnoot verbrokkelen en toevoegen. De lijnzaadjes eventueel in een vijzel iets verpulveren zodat de omega's beter opgenomen worden. De zaadjes zijn zo klein dat ze moeilijk vermalen kunnen worden tussen de kiezen. Een schepje geraspte kokos erbij en alles doorroeren, zodat de yofu alles bedekt.

Serveersuggestie

Zoetekauwen kunnen een scheutje diksap, ahornsiroop of agavesiroop toevoegen.

Brandwashed

categorieën: Bedrijven, boeken, Handel, producten

brandwashed

Ondertitel: Hoe bedrijven ons manipuleren en overhalen om te kopen
Auteur: Martin Lindstrom, met een voorwoord van Morgan Spurlock
Oorspronkelijke titel: Brandwashed
Uitgever: Bruna
ISBN: 978 94 005 0083 9

Recensie door Mirjam Vaes

In het heel kort gaat Brandwashed over hoe bedrijven, merken, proberen iedereen over te halen om hun spullen te kopen. Op zoveel verschillende manieren en met zo veel verschillende strategieën dat vrijwel iedereen daar in trapt. Zelfs ik, die dacht dat ik ze wel door had, blijk nog vaak ergens in te kunnen tuinen. Het gaat in ieder geval veel en veel verder dan zelfs ik met mijn cynische instelling had kunnen bevroeden.

Geschreven door een professional in de reclamewereld dus met kennis van binnenuit. Dat is dubbel, aan de ene kant weet zo iemand dus wat er omgaat in die wereld, maar aan de andere kant, hoe betrouwbaar is iemand die er zijn hele bestaan aan te danken heeft? En is dit niet een nieuwe manier om hier een slaatje uit te slaan?

Tactieken

Reclame maken gaat niet meer op een simpele manier, gaat niet meer over je naam bekend maken door middel van spotjes, posters en praatjes. Tegenwoordig wordt er eerst veel onderzoek gedaan, niet alleen naar doelgroepen maar naar alle mogelijke manieren om mensen (ook kinderen en ongeboren baby’s) zo gek te krijgen dat ze je spullen kopen. Hier is heel veel onderzoek naar gedaan, met name van de hersenen. Conclusie: je kan ze zo gek krijgen door ze angst aan te praten, ze verslaafd te laten worden, door emoties en gevoelens van nostalgie en afgunst op te wekken. En uiteraard door (de belofte van) seks.
Ons hele leven wordt zo ongeveer bepaald door bedrijven en hun praatjes. Door kinderen al op zeer jonge leeftijd vertrouwd te maken met superhelden (jongens) en barbies (meisjes) plant je een zaadje waardoor zaken als rijk, beroemd en aantrekkelijk zijn op latere leeftijd belangrijk worden. En dus de daarvoor benodigde spullen en diensten afgenomen gaan worden.

Datamining

Een belangrijk instrument is datamining. Dit is het verzamelen van gegevens door middel van het aftappen van alle sporen die je achterlaat, met name natuurlijk de digitale sporen, met het doel jou hiermee te kunnen verleiden, manipuleren en geld afhandig te maken. Dit gaat veel verder dan facebook en google (die alleen maar bestaan ten behoeve van het verzamelen van deze gegevens) en email. Dit gaat over klantenkaarten, bonuskaarten, mobiele telefoons, itunes, web shops, gps op smartphones, licentieovereenkomsten bij software en veel meer.

Bedrijven weten via deze techniek niet alleen wat jij koopt maar ook wat je ras, geslacht, adres, telefoonnummer, inkomen, huisdier, relatie of gezinsgrootte, lievelingseten, -film en –boek en je gezondheid is. En daar maken ze gebruik van, daar hebben ze grof geld voor over. Dit is in Amerika al heel normaal maar het gaat hier ook rap deze kant op. Deze gegevens zullen ook gebruikt worden (of worden dat al) door verzekeraars, hypotheekverstrekkers en banken bij ons.Datamining is een business op zich geworden waar jaarlijks 100 miljard dollar in omgaat.

Voedsel

Ook in de voedingsmiddelenindustrie is reclame een grote factor van betekenis. Van de zaden die een boer plant tot het eten op jouw bord, alles is bedacht voor jou. Consumenten (boeren, winkeliers, kopers) zijn daarin alleen nog maar pionnen.
Dit is natuurlijk overduidelijk bij grote bekende merken als Coca Cola, Nutricia en Monsanto maar geldt ook voor veel andere bedrijven. Hele studies zijn er gedaan naar het inrichten van een winkel, naar het zo goedkoop mogelijk produceren en transporteren en het verleiden van consumenten. Tegenwoordig zijn groen, duurzaam en gezondheid belangrijke waarden. Belangrijk in de zin van dat ze goed verkopen. Hier wordt grof misbruik van gemaakt. Lees in Brandwashed hoe vitaminewater, goj bessen, açaibessen en andere voedingsmiddelen misbruikt worden. Hoe je bedonderd wordt terwijl je denkt dat je goed bezig bent.
Hoe de bubbels op de omslag van dit boek je al een bepaalde sensatie geven, hoe daar op gestudeerd is.

Waarom is dit erg

Nu kan je denken: het is toch fijn als ik alleen reclame te zien krijg die aansluit bij mijn interesses? Wat is er eigenlijk zo erg aan deze reclame, behalve dan dat het irritant is en het straatbeeld vervuilt?

Erg is dat de hele maatschappij blijkbaar nog maar om één ding draait: consumeren. En dit groeien, groter en meer willen, beter willen zijn lijkt de rode draad in het bestaan van de mensheid geworden. Het gaat alleen maar over geld en macht, geld voor aandeelhouders en bestuursleden.

Erg is ook dat bedrijven steeds meer macht en invloed krijgen, niet alleen op consumenten maar ook op politiek, op ontwikkeling van zogenaamde achterstandsgebieden, op het inrichten van de openbare ruimte, op basisbehoeften als schoon water, frisse lucht, een gezonde bodem en een mooie omgeving.

Erg is dat als mensen meer willen consumeren (of denken dat te willen), dat er meer producten worden gemaakt, die uiteraard het liefst zo snel mogelijk weer stuk gaan en dus vervangen moeten worden. Dit leidt tot meer gebruik van grondstoffen, van energie en water dus tot meer uitputting van de bodem, tot meer verontreiniging van lucht en water, tot meer afval en gevaarlijke stoffen, tot ongezondere leefomstandigheden overal ter wereld. En dit alles opdat een paar mensen veel meer geld hebben en wij een kortstondig moment van geluk ervaren, als dat al gebeurt.

Het is erg omdat het liegen en bedriegen, manipuleren en voor-de-gek-houderij is. Het is ziek en verdorven, het helpt de wereld, de natuur, het milieu en de mensen en alle andere levende wezens op geen enkele manier behalve verder de stront in.

Natuurlijk zijn deze bedrijven niet de enige die de wereld verpesten maar ze hebben er wel een grote rol in, ze hebben veel macht en geld en dat gebruiken ze ook. Zie hoe Monsanto boeren overal op de wereld intimideert en dwingt tot afname van hun producten. Zie hoe Coca Cola (en andere) probeert het regen- en bronwater in handen te krijgen. En er zijn talloos meer voorbeelden te vinden.

Verzet

Hoewel het vrijwel onmogelijk is je te verzetten tegen al dit geweld of het te negeren zijn er wel dingen die je kan doen.
- Als je echt iets nodig hebt zoek dan iets wat voldoet omdat het aan jouw eisen beantwoordt niet omdat het van een bepaald merk is of omdat iemand anders het ook heeft.
- Ga niet voor het goedkoopste, maar ga voor kwaliteit en voor wat lang meegaat of grote voldoening schenkt.
- Koop niet in een impuls iets waar je later toch weer spijt van krijgt.
- Koop je voedsel zoveel mogelijk bij lokale producenten, bioboeren en –tuinders en voko’s. bij mensen en bedrijfjes waarvan je weet dat ze iets goeds willen doen, die oprecht zijn en niet alleen zo veel mogelijk geld willen verdienen.
- Lees etiketten, koop merkloos voedsel, koop echt voedsel, verbouw je eigen voedsel, koop het zaad daarvoor bij biologische kwekerijen (de nieuwe tuin, de bolster), kweek vergeten groenten en eet andere dingen dan die paar soorten die in de supermarkt liggen.
- Repareer, hergebruik, koop tweedehands, ruil! Of doe zonder. Vraag je af: heb ik dat echt nodig, maakt dat me echt gelukkig, gezond of blij?
- Let op wat je achter laat op internet, via creditcards, pinbetalingen, bonuskaarten, email en mobiele telefoon (datamining).
- En tenslotte: denk zelf na, neem je eigen beslissingen, laat je niet gek maken!!!

Martin Lindstrom schreef eerder Buy-ology