Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: citroencupcakes

Soyatoo

Ingrediënten cupcake

2/3 kop sojamelk
2/3 kop rijstemoutstroop
1/3 kop neutraal smakende olie
1 theelepel vanille-extract
1 eetlepel ahornsiroop
1 theelepel natriumbicarbonaat
1/4 theelepel zout
1 1/3 kop gebuild meel, gezeefd

Ingrediënten toefje

1 pakje Soya Topping Cream (300 ml) (Soyatoo)
50 gram ongezouten, ongebrande cashewnoten, fijngemalen
2 eetlepels ahornsiroop
1 theelepel geraspte citroenschil

Bereiding cakejes

Meng de sojamelk met de rijstemoutstroop, olie, vanille en ahornsiroop met een garde.
In een aparte kom het meel mengen met het zout en bicarbonaat en voeg dit bij bovenstaand mengsel. Goed mengen.
Een muffinvorm vullen met papieren bakvormpjes en met een juslepel de vormpjes vullen tot ze voor 2/3 gevuld zijn.
Dit 20 tot 22 minuten bakken in een voorverwarmde oven op 165 graden. De cakejes zijn gaar als je er met een vork in kan prikken en deze er schoon uit komt. Minimaal een uur laten afkoelen voor je de toefjes maakt.

Bereiding toefjes

De soyatoo voor bereiding 2 uur koelen in een koelkast.
De Soya topping Cream mengen met ahornsiroop, de citroenrasp en de gemalen cashewnootjes en dan opkloppen. Hiermee een slagroomspuit vullen (niet meer dan halfvol) en de cakejes hiermee garneren (een toefje spuiten).

Als je ze nog een tijdje in de koelkast zet worden de toefjes mooi stevig.

Consumed

categorieën: films, Geschiedenis, Mensen algemeen

De documentaire Consumed laat zien hoe de mensheid inmiddels is aanbeland bij de derde grote revolutie (na de neolithische revolutie en de industriële revolutie): de marketing revolutie. Nadat voor grote delen van de wereld de meest basale behoeften, voedsel en veiligheid, zijn vervuld en uit handen gegeven, ontstaat er een leegte. Alles is economisch geworden, status en het vinden van een partner zijn te bereiken door het kopen en hebben van spullen. Dit is althans de illusie waar veel mensen in leven en die ook actief in stand gehouden wordt.

Van topdocumentaryfilms.com
"Possibly the most unthinkable story of the last million years is the rise of the modern human culture. The cities we populate and the lives that we lead.

It is the environment that our children will inherit. But after a century of exponential growth in population and consumerism people are questioning the nature of modern life.

We're beginning to doubt our motivations and we're predicting environmental destruction. In understanding human nature our current concerns look smaller, more transient, with, potentially, a solution.

We've all got this weird mental illness called consumerism. We've all kind of gone collectively psychotic. Chasing status, in public, with people who don't really care and neglecting your own lovers and friends and neighbours and kids.

The consumption of material items as a means to acquire status is as much of a trap as it is a set of freedoms. The pervasive nature of it has perhaps crossed the threshold of us being able to cope with it and process the information. The high street is actually a stressful, anxious place. We're getting very little from it, but working incredibly hard to try and figure it all out.

We have the delusion that we really have deep insight into ourselves already. We're very sophisticated now in the early 21st century, but we're going to seem incredibly naïve in another hundred years."