Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: zomerse groentestoofpot

Spinazie

Ingrediënten

olie
ui in snippers of ringen
wortel in stukjes of schijven
snijboon in stukjes
knoflook
kerriepoeder
chilipoeder
verse spinazieblaadjes (veel)
shoyu (zoute sojasaus)
water

Bereiding

Olie in een grote bakpan gieten. Meteen alles behalve de spinazie, de shoyu en het water toevoegen. Gas hoog zetten en onder voortdurend roeren lekker bakken. Dit hoeft maar een paar minuten.

Het vuur laag zetten en shoyu en water toevoegen. Deksel op de pan en zo'n 15 minuten laten sudderen. Af en toe kijken of het niet droogkookt, dan wat water toevoegen.

Na 15 minuten de gewassen spinazieblaadjes erop leggen, (als het te veel is even doorroeren, het slinkt vanzelf) het deksel er weer op en nog 5 minuten laten staan.

Serveersuggestie

Een yofuknoflooksaus erbij en gierst.

Consumed

categorieën: films, Geschiedenis, Mensen algemeen

De documentaire Consumed laat zien hoe de mensheid inmiddels is aanbeland bij de derde grote revolutie (na de neolithische revolutie en de industriële revolutie): de marketing revolutie. Nadat voor grote delen van de wereld de meest basale behoeften, voedsel en veiligheid, zijn vervuld en uit handen gegeven, ontstaat er een leegte. Alles is economisch geworden, status en het vinden van een partner zijn te bereiken door het kopen en hebben van spullen. Dit is althans de illusie waar veel mensen in leven en die ook actief in stand gehouden wordt.

Van topdocumentaryfilms.com
"Possibly the most unthinkable story of the last million years is the rise of the modern human culture. The cities we populate and the lives that we lead.

It is the environment that our children will inherit. But after a century of exponential growth in population and consumerism people are questioning the nature of modern life.

We're beginning to doubt our motivations and we're predicting environmental destruction. In understanding human nature our current concerns look smaller, more transient, with, potentially, a solution.

We've all got this weird mental illness called consumerism. We've all kind of gone collectively psychotic. Chasing status, in public, with people who don't really care and neglecting your own lovers and friends and neighbours and kids.

The consumption of material items as a means to acquire status is as much of a trap as it is a set of freedoms. The pervasive nature of it has perhaps crossed the threshold of us being able to cope with it and process the information. The high street is actually a stressful, anxious place. We're getting very little from it, but working incredibly hard to try and figure it all out.

We have the delusion that we really have deep insight into ourselves already. We're very sophisticated now in the early 21st century, but we're going to seem incredibly naïve in another hundred years."