Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: fruit-noten-ontbijt

Walnoot2

In het kader van de ontwikkeling van de methode-vaes ('Wat en hoe moet ik eten om gezond oud te worden?') hier het recept voor een ontbijt. Het kan uiteraard ook op elk ander moment van de dag gegeten worden. Het bevat fruit voor onder andere vitaminen en anti-oxidanten, noten en zaadjes voor omega-3 en -6 en veel vezels, eiwitten en allerlei ander gezond spul.

Ingrediënten

yofu (soja-yoghurt)
appel
banaan
walnoten
lijnzaadjes, liefst de rauwe, ongebrande, variant
geraspte kokos

Bereiding

In een kom een laagje yofu gieten, niet te veel. Goed roeren zodat de klontjes verdwijnen. Appel en banaan in stukjes erbij doen (elk ander fruit is uiteraard ook goed).
Walnoot verbrokkelen en toevoegen. De lijnzaadjes eventueel in een vijzel iets verpulveren zodat de omega's beter opgenomen worden. De zaadjes zijn zo klein dat ze moeilijk vermalen kunnen worden tussen de kiezen. Een schepje geraspte kokos erbij en alles doorroeren, zodat de yofu alles bedekt.

Serveersuggestie

Zoetekauwen kunnen een scheutje diksap, ahornsiroop of agavesiroop toevoegen.

Couscous

categorieën: producten

Couscous is een product gemaakt van tarwegriesmeel of kamut. Het griesmeel wordt met water gerold tot balletjes. Er zijn fijne, middelfijne en groffe varianten van couscous. Hoe fijner hoe sneller het papperig wordt.

Oorspronkelijk komt het uit Noord-Afrika waar het vaak wordt gegeten met kikkererwten, pompoen en groenten.

Omdat de meeste couscous die je in de winkel koopt al voorgekookt is hoef je het alleen maar te stomen of laten wellen in heet water. Desnoods, als je het te hard vindt, even koken. Je kan het dan meteen eten maar het is ook lekker om het daarna nog even op te bakken.