Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: ontbijtsalade

Rozijnen

Ingrediënten

water

 

gedroogde vijgen
rozijnen
sesamzaadjes
appel
sinaasappel
walnoten
venkel
bleekselderij

Bereiding

De avond ervoor de vijgen, in stukjes gesneden of geknipt, samen met de rozijnen en de sesamzaadjes weken in een schaal. Zet ze ruim onder water, als niet alle vocht wordt opgenomen is dit zeer goed nog te drinken.

's Morgens in de schaal de overige ingrediënten, in stukjes gesneden of gebroken, toevoegen.
Mengen en meteen opeten.

Darmflora

categorieën: Gezondheid algemeen, lichaam

De darmflora is het geheel van bacteriën die in de darm van ieder mens aanwezig zijn, voornamelijk in de dikke darm. Samen zijn het er wel 100 miljoen en wegen ze ongeveer een kilo.

Er zijn goede en slechte bacteriën. Goede bacteriën leven van (plantaardige) vezels. Ze breken ze af door middel van fermentatie. Daarmee zorgen ze ervoor dat je weerstand op peil blijft. De slechte bacteriën kunnen ervoor zorgen dat je ziek wordt.
Het is daarom goed om het aantal goede bacteriën zo hoog mogelijk te houden. Dit kan onder andere door het eten van vezels (fruit en groente) en producten die probiotica en/of prebiotica bevatten.

De belangrijkste families van goede bacteriën zijn lactobacilles en bifidobacterium. De eerste maakt een melkzuur dat slechte bacteriën beschadigt. Ook kan het vitamine K en B12 aanmaken die we via de darmwand opnemen. (Bron: The Truth About Food.)
Over dat laatste zijn wetenschappers het echter niet eens. De opname van B12 is een discussiepunt. Daarom wordt met name veganisten aangeraden deze vitamine in pilvorm te nemen.