Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: broccolistamppot

Aardappel

Stamppot is een simpel maar ondergewaardeerd gerecht.
 
Er worden steeds minder aardappels gegeten in Nederland. Omdat het te veel werk en moeite en tijd kost. Denken mensen tenminste. Okee, je moet de aardappels schillen, tenzij ze er nog goed uitzien, dan hoef je ze alleen maar te borstelen. En dan moet je ze ook nog koken of anders bereiden. Dat kost allemaal tijd.
Maar aardappels zijn lekker en bovendien gezond. Ze bevatten meer vitamine C dan de gemiddelde citrusvrucht. Alle reden dus om ze regelmatig te eten. Een stamppot bereiden is makkelijk, je kan er eventueel restjes groente in verwerken en het is superlekker.

Ingrediënten

aardappels
bouillonblokje of -poeder
broccoli
sojaroom
plantaardige margarine
zout
peper

Bereiding

Schil of borstel de aardappels en snijd ze in blokjes van ongeveer twee cm². Op deze manier zijn ze veel eerder gaar.
Voeg zoveel water toe dat ze net onder staan, en breng aan de kook. Voeg bouillon toe.

Verdeel de broccoli in roosjes en snijd de stam in stukjes (schillen). Dit is het lekkerste onderdeel van deze groente. Doe de broccoli bij de aardappels als het water kookt.

Als de aardappels gaar zijn (prik-met-de-vork-test), het water afgieten.
Een klont margarine, zout, peper en een flinke scheut sojaroom toevoegen. Stampen of roeren met een houten lepel.

Serveersuggestie

Gebakken courgette en ui met wat juspoeder en/of ketchup.

De mooie voedselmachine

categorieën: boeken, Gezondheid algemeen, lichaam

de_mooie_voedselmachine waarom_je_gehurkt_moet_poepen

Alles over de darmen,
een onderschat orgaan

Auteur: Giulia Enders
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 978 90 245 6586 3

Darmen blijken een veel grotere invloed op ons leven en wie we zijn te hebben dan ik altijd dacht. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor de vertering van je voedsel en het uitscheiden van de restanten maar ze doen veel meer. Niet in de laatste plaats geholpen door het hele ecosysteem van bacteriën die in je leven.

Bacteriën

Die bacteriën spelen een levensgrote rol in de productie van sommige vitaminen, ze hebben inloed op je stemming en je karakter.

Dit boek behandelt het hele traject dat begint in je mond en eindigt bij je poep. Niet alleen wat er allemaal gebeurt maar ook hoe je het beste kan zitten om te poepen en waarom. Gehurkt of met je voeten op een verhoging omdat er anders nog een knik in je darm zit waardoor ontlasten lastiger is. Wist ik  niet.

Nieuwe informatie

En ik wist veel meer niet. Nu duizelt het me van alle nieuwe informatie. Ik moet het boek zeker nog een keer, of twee, lezen om alles te kunnen onthouden. Dat is geen straf omdat het grappig en begrijpelijk geschreven is, omdat er leuke tekeningen in staan en omdat het gewoon waanzinnig interessant en belangrijk is te weten wat er zich allemaal afspeelt in ons lichaam.

Zelf invloed uitoefenen

Natuurlijk was ik ook erg gespitst op informatie hoe ik zelf invloed kan hebben op mijn gezondheid. Helemaal achter in het boek gaat het dan over pro- en prebiotica. Vooral dat laatste is iets waar ik iets mee kan. Wat kan ik het beste eten?

Het antwoord kan heel kort zijn: vooral vezels. En dan vooral groenten. Met name die uit de leliefamilie en de composietenfamilie. En resistent zetmeel

Voorbeelden van groenten uit de leliefamilie zijn: prei, asperge, ui, knoflook.
Voorbeelden van groenten uit de composietenfamilie zijn: witlof, aardpeer, schorseneren, artisjokken, andijvie, paardenbloem, radicchio.

Resistent zetmeel is een wat lastiger begrip maar dit ontstaat bv als je aardappelen, rijst of pasta kookt en dan af laat koelen. Op die manier neem je het minder op en krijgen bepaalde goede bacteriën meer kans hiervan te eten en dus te groeien en dus wordt jij daar gezonder van.