Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: gomasio

Gomasio

Gomasio is een mengsel van 5% zeezout en 95% geroosterde sesamzaadjes. Het wordt onder andere gebruikt om sauzen en soepen hartiger te maken, en als broodbeleg. Het is ook heerlijk over gebakken groenten als pompoen, pastinaak en dergelijke.

Het is te koop in biowinkels, maar je kan het ook zelf maken.

Zelf maken
Ingrediënten

8 -16 eetlepels sesamzaad
1 eetlepel wit zeezout

Bereiding

Was het sesamzaad zodat er geen steentjes en andere ongerechtigheden meer inzitten. Laat het goed drogen.

Rooster het op een vrij hoog vuur terwijl je voortdurend roert totdat het lichtbruin is. Stop op tijd want als het te donker is is het niet lekker meer. Doe het meteen uit de nog hete pan in een vijzel.

Rooster ook het zeezout, tot het goed droog is. Het moet nog wel wit zijn. Voeg het zout bij het zaad in de vijzel en roer rustig met de stamper, steeds in dezelfde richting. Het moet geen pasta maar ook niet een al te fijn poeder worden. Het is lang houdbaar maar vers is het het lekkerst.

De mooie voedselmachine

categorieën: boeken, Gezondheid algemeen, lichaam

de_mooie_voedselmachine waarom_je_gehurkt_moet_poepen

Alles over de darmen,
een onderschat orgaan

Auteur: Giulia Enders
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 978 90 245 6586 3

Darmen blijken een veel grotere invloed op ons leven en wie we zijn te hebben dan ik altijd dacht. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor de vertering van je voedsel en het uitscheiden van de restanten maar ze doen veel meer. Niet in de laatste plaats geholpen door het hele ecosysteem van bacteriën die in je leven.

Bacteriën

Die bacteriën spelen een levensgrote rol in de productie van sommige vitaminen, ze hebben inloed op je stemming en je karakter.

Dit boek behandelt het hele traject dat begint in je mond en eindigt bij je poep. Niet alleen wat er allemaal gebeurt maar ook hoe je het beste kan zitten om te poepen en waarom. Gehurkt of met je voeten op een verhoging omdat er anders nog een knik in je darm zit waardoor ontlasten lastiger is. Wist ik  niet.

Nieuwe informatie

En ik wist veel meer niet. Nu duizelt het me van alle nieuwe informatie. Ik moet het boek zeker nog een keer, of twee, lezen om alles te kunnen onthouden. Dat is geen straf omdat het grappig en begrijpelijk geschreven is, omdat er leuke tekeningen in staan en omdat het gewoon waanzinnig interessant en belangrijk is te weten wat er zich allemaal afspeelt in ons lichaam.

Zelf invloed uitoefenen

Natuurlijk was ik ook erg gespitst op informatie hoe ik zelf invloed kan hebben op mijn gezondheid. Helemaal achter in het boek gaat het dan over pro- en prebiotica. Vooral dat laatste is iets waar ik iets mee kan. Wat kan ik het beste eten?

Het antwoord kan heel kort zijn: vooral vezels. En dan vooral groenten. Met name die uit de leliefamilie en de composietenfamilie. En resistent zetmeel

Voorbeelden van groenten uit de leliefamilie zijn: prei, asperge, ui, knoflook.
Voorbeelden van groenten uit de composietenfamilie zijn: witlof, aardpeer, schorseneren, artisjokken, andijvie, paardenbloem, radicchio.

Resistent zetmeel is een wat lastiger begrip maar dit ontstaat bv als je aardappelen, rijst of pasta kookt en dan af laat koelen. Op die manier neem je het minder op en krijgen bepaalde goede bacteriën meer kans hiervan te eten en dus te groeien en dus wordt jij daar gezonder van.