Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: tapenade

Oregano1

De wikipedia zegt over tapenade:

'De tapenade is een van oorsprong Provençaals product. Het is een puree van olijven en kappertjes. Het wordt echter ook vaak gebruikt in de keuken in andere Europese landen. De naam is afkomstig van tapéno, Provençaals voor kappertjes.
Tapenade is een van de vele dikke koude sauzen die gebruikt worden in de mediterrane keuken. Veelal worden al deze sauzen (bijvoorbeeld pesto, tomatentapenade) verkocht onder de noemer tapenade.
N.B. pesto is een saus op basis van basilicum.'

Omdat al deze variaties zeer lekker zijn, typisch zomers en makkelijk zelf te maken staan hieronder een aantal mogelijkheden.
Ze kunnen niet alleen gebruikt worden op toastjes, maar ook als broodbeleg (heerlijk op geroosterd olijvenbrood, bijvoorbeeld), als saus voor de pasta, als saus op een pizza of als dressing in een salade (dan moet je er meer olie indoen zodat het wat vloeibaarder wordt).

Allerlei combinaties van ingrediënten kunnen gebruikt worden, maar vrijwel altijd zit er in ieder geval olijfolie in. Om het dikker te maken kan je er pijnboompitten indoen, eventueel geroosterd. Dit geeft ook een wat hartigere smaak, net als bv. gistvlokken.

Ingrediënten

er kan een keus gemaakt worden uit bijvoorbeeld:
olijfolie
gedroogde en geweekte tomaten
paprika (eventueel geroosterd, ook zo te koop)
kappertjes
olijven (zonder pit)
tomatenpuree
pijnboompitten
walnoten
zonnebloempitten
sojaroom

als smaakmakers kunnen toegevoegd worden:
knoflook
zout
(chili)-peper
gistvlokken
citroensap
basilicum (vers)
bieslook
bonekruid (vers)
oregano (vers)
dille
tijm
andere kruiden naar eigen smaak

Bereiding

De bereiding is vrijwel altijd hetzelfde: maal alles met een staafmixer of keukenmachine glad. Afhankelijk van de toepassing dunner (meer olie) of dikker (meer pijnboompitjes of ander noten).

Vier suggesties:

tomatentapenade: Meng met de staafmixer gedroogde en geweekte tomaatjes, olijfolie, knoflook, peper, verse basilicum en verse oregano.

pasta/pizzasaus: Meng met de staafmixer gedroogde tomaatjes in olie (potje, gebruik zowel de olie als de tomaten), knoflook, gistvlokken, tomatenpuree, sojaroom, tijm.

pesto: Meng met de staafmixer veel verse basilicum met pijnboompitjes, knoflook, gistvlokken, olijfolie en zout.

olijventapenade: Meng met de staafmixer: olijfolie, olijven (zonder pit), knoflook, pijnboompitten en zout.

De mooie voedselmachine

categorieën: boeken, Gezondheid algemeen, lichaam

de_mooie_voedselmachine waarom_je_gehurkt_moet_poepen

Alles over de darmen,
een onderschat orgaan

Auteur: Giulia Enders
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 978 90 245 6586 3

Darmen blijken een veel grotere invloed op ons leven en wie we zijn te hebben dan ik altijd dacht. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor de vertering van je voedsel en het uitscheiden van de restanten maar ze doen veel meer. Niet in de laatste plaats geholpen door het hele ecosysteem van bacteriën die in je leven.

Bacteriën

Die bacteriën spelen een levensgrote rol in de productie van sommige vitaminen, ze hebben inloed op je stemming en je karakter.

Dit boek behandelt het hele traject dat begint in je mond en eindigt bij je poep. Niet alleen wat er allemaal gebeurt maar ook hoe je het beste kan zitten om te poepen en waarom. Gehurkt of met je voeten op een verhoging omdat er anders nog een knik in je darm zit waardoor ontlasten lastiger is. Wist ik  niet.

Nieuwe informatie

En ik wist veel meer niet. Nu duizelt het me van alle nieuwe informatie. Ik moet het boek zeker nog een keer, of twee, lezen om alles te kunnen onthouden. Dat is geen straf omdat het grappig en begrijpelijk geschreven is, omdat er leuke tekeningen in staan en omdat het gewoon waanzinnig interessant en belangrijk is te weten wat er zich allemaal afspeelt in ons lichaam.

Zelf invloed uitoefenen

Natuurlijk was ik ook erg gespitst op informatie hoe ik zelf invloed kan hebben op mijn gezondheid. Helemaal achter in het boek gaat het dan over pro- en prebiotica. Vooral dat laatste is iets waar ik iets mee kan. Wat kan ik het beste eten?

Het antwoord kan heel kort zijn: vooral vezels. En dan vooral groenten. Met name die uit de leliefamilie en de composietenfamilie. En resistent zetmeel

Voorbeelden van groenten uit de leliefamilie zijn: prei, asperge, ui, knoflook.
Voorbeelden van groenten uit de composietenfamilie zijn: witlof, aardpeer, schorseneren, artisjokken, andijvie, paardenbloem, radicchio.

Resistent zetmeel is een wat lastiger begrip maar dit ontstaat bv als je aardappelen, rijst of pasta kookt en dan af laat koelen. Op die manier neem je het minder op en krijgen bepaalde goede bacteriën meer kans hiervan te eten en dus te groeien en dus wordt jij daar gezonder van.