Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: rauwe appeltaart

Handmolentje

Deze herfsttaart wordt bereid zonder te bakken, de ingrediënten zijn allemaal rauw.

Ingrediënten
 

voor de bodem:
40 gram zonnebloempitten
75 gram sesamzaad
75 gram pecannoten of amandelen
30 gram geraspte kokos
100 gram rozijnen
75 gram ontpitte dadels

voor de vulling:
3 grote appels
de rasp en het sap van 1 citroen
1/2 theelepel kaneel
handje hazelnoten, amandelen of andere noten
ongeveer 10 ontpitte dadels

Bereiding
 

bodem:
Maal de pitten, zaden, noten en de kokos in een keukenmachine tot er een meel ontstaat. Voeg de rozijnen en dadels toe en meng alles goed door elkaar in de machine. Het moet een lekker deegje worden.
Als het te droog is kan een klein beetje water toegevoegd worden.

Druk het mengsel in een taartvorm.

vulling:
Maal de noten in een keukenmachine fijn, daarna de dadels erbij doen en nog even malen. Rasp de appels.

Meng dit met de geraspte appels, de citroenrasp en -sap, kaneel en dadels en stort dit mengsel op de bodem.

Opmerking

Bij gebrek aan een keukenmachine of electriciteit kan voor het malen van de nootjes ook een handmolentje, een vijzel of een deegroller gebruikt worden. De rozijnen en dadels dan heel fijn snijden. Op deze manier past de taart ook heel goed in een Low of No Impact levensstijl.

Earth

categorieën: films, Landbouw algemeen

Regisseur Alexandr Dovzhenko was een zoon van Oekraïense boeren. In zijn beroemde fictiefilm Earth zien we eerst hoe het Russische platteland rond 1930 van ploeg en eg overstapt op tractor en oogstmachine. Na een vijandige overname van landeigenaren, volgt een opstand van woedende boeren.

Het is het derde en meest dichterlijke deel van Dovzhenko's trilogie over maatschappelijke krachten die het boerenleven in Oekraïne begin vorige eeuw omver bliezen. Toch heeft de film geen duidelijke politieke boodschap en werd hij door de Sovjetautoriteiten zowel geprezen als bekritiseerd.

In de nabijheid van de boeren tot de 'aarde' is zeker een bolsjewistische invloed te bespeuren, maar de symbolische strekking van de film blijft ambigu. Earth gaat niet alleen over sociale strijd op een bepaalde plaats en tijd maar ook op een meer universele wijze over thema's als dood, destructie en armoede.

De uitgestrekte shots van de natuur zijn een belangrijke inspiratie geweest voor de landelijke cinema van Andrei Tarkovksi. Earth wordt naast Pantserkruiser Potemkin (1935) van Sergei Eisenstein vaak genoemd als een van de beste Russische films aller tijden

Aleksandr Dovzhenko, Rusland, 1930, zwartwit, 16mm, 75 min

Bron

- IDFA