Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: gebakken pastinaak met groene pompoen en spinazie

Pastinaak 2

Ingrediënten

- olijfolie
- pastinaak
- groene pompoen
- wilde spinazie
- knoflook
- gomasio

Bereiding

De pastinaak goed schrobben en eventuele slechte plekjes wegsnijden. In de lengte in plakken snijden.
De groene pompoen halveren, de pitten er met een lepel uitscheppen en de uitgeholde helft in plakken van maximaal een centimeter dik snijden. Hier de schil af halen. Daarna de plakken halveren.
De spinazie wassen en drogen in een slacentrifuge of droogdeppen met een theedoek. Hele grote bladeren scheuren in kleinere stukken.

In een bakpan olijfolie gieten en even laten verwarmen.
De pastinaak en pompoenplakken erin doen en lekker bakken. Regelmatig keren. Bij dreigend aanbranden kan iets water toegevoegd worden. Als je met een vork makkelijk door de plakken heen kan prikken zijn ze gaar. Dit duurt afhankelijk van de dikte van de plakken tien tot twintig minuten. Nu de gomasio erover strooien en de knoflook erbij. Roeren en dan de spinazie er bovenop leggen. Deksel op de pan. Na ongeveer vijf minuten deksel eraf, even doorroeren.

Serveersuggestie

Serveren met een sojaknoflooksaus of appelmoes.

Earth

categorieën: films, Landbouw algemeen

Regisseur Alexandr Dovzhenko was een zoon van Oekraïense boeren. In zijn beroemde fictiefilm Earth zien we eerst hoe het Russische platteland rond 1930 van ploeg en eg overstapt op tractor en oogstmachine. Na een vijandige overname van landeigenaren, volgt een opstand van woedende boeren.

Het is het derde en meest dichterlijke deel van Dovzhenko's trilogie over maatschappelijke krachten die het boerenleven in Oekraïne begin vorige eeuw omver bliezen. Toch heeft de film geen duidelijke politieke boodschap en werd hij door de Sovjetautoriteiten zowel geprezen als bekritiseerd.

In de nabijheid van de boeren tot de 'aarde' is zeker een bolsjewistische invloed te bespeuren, maar de symbolische strekking van de film blijft ambigu. Earth gaat niet alleen over sociale strijd op een bepaalde plaats en tijd maar ook op een meer universele wijze over thema's als dood, destructie en armoede.

De uitgestrekte shots van de natuur zijn een belangrijke inspiratie geweest voor de landelijke cinema van Andrei Tarkovksi. Earth wordt naast Pantserkruiser Potemkin (1935) van Sergei Eisenstein vaak genoemd als een van de beste Russische films aller tijden

Aleksandr Dovzhenko, Rusland, 1930, zwartwit, 16mm, 75 min

Bron

- IDFA