Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: amandelkoekjes

Amandelkoekjes

Ingrediënten (voor ongeveer 14 koekjes)

120 gram gebuild meel80 gram gemalen amandeleneetlepel sojameel3 eetlepels olie3 eetlepels ahornsiroop2 eetlepels rijststroop1/2 theelepel natriumbicarbonaateetlepel water2 à 3 eetlepels chocopasta of jam

Bereiding

Meng het gebuilde meel met het sojameel, natriumbicarbonaat en de amandelen. In een andere schaal meng je de olie, ahornsiroop, rijststroop en water.
Voeg de droge massa bij deze schaal. Goed mengen tot je een soepel deeg hebt.

Vorm van dit deeg kleine platte rondjes van ongeveer 1 centimeter dikte en leg ze op een bakplaat. Duw met een vinger een kuiltje in elk koekje, en vul dit met de chocopasta of de jam.

In een voorverwarmde oven van 175 graden 10 à 15 minuten bakken tot de randjes lichtbruin zijn.

Een pleidooi voor echt eten

categorieën: boeken, Theorieën over gezonde voeding

Eenpleidooivoorechteten

Auteur: Michael Pollan
Uitgever: De Arbeiderspers
Vertaler: Ronald Vlek
ISBN: 978 90 295 6633 9

In dit boek met de ondertitel 'Manifest van een eter' beschrijft Michael Pollan hoe mensen hun kennis over voedsel en gezondheid zijn kwijtgeraakt aan de voedingsmiddelenindustrie, voedingsdeskundigen en de media.
De plaats van gezond verstand en tradities is overgenomen door het nutritionisme. Een ideologie ontwikkeld door wetenschappers en voedingsmiddelenmarketeers, geholpen door de overheid. Deze leer bestaat onder andere uit 'drie destructieve mythen', t.w.:
- dat niet het voedsel het belangrijkste is maar de voedingsstof;
- dat we, omdat voedingsstoffen onzichtbaar zijn en voor iedereen behalve wetenschappers niet te doorgronden, hulp nodig hebben van deskundigen bij het bepalen van wat we moeten eten;
- en dat het hele doel van eten bestaat uit het bevorderen van een bekrompen concept van lichamelijke gezondheid.

Volgens Pollan is het niet nodig en zelfs schadelijk om veel aandacht te besteden aan het nieuwste - heiligverklaarde of juist verguisde - ontdekte voedingsstofje. Eerst waren het de macronutriënten (eiwitten, vetten, koolhydraten), later de micronutriënten zoals vitaminen en mineralen, tegenwoordig zijn het transvetzuren en omega 3, en binnenkort is het waarschijnlijk weer iets anders.

De schrijver geeft een aantal eenvoudige regels om de valkuilen van het nutritionisme te vermijden en om tegelijkertijd gezond en lekker te eten, zoals:
- eet vooral planten;
- eet zoveel mogelijk gevarieerd voedsel;
- neem een tuin;
- eet meer zoals de Fransen, Italianen, Japanners, de Indiërs of de Grieken;
- betaal meer, eet minder;
- luister naar je buik.

Het boek behandelt nog veel meer oorzaken en gevolgen van de moderne voedingswijze, en is voor iedereen die een beetje in voedsel en gezondheid geïnteresseerd is een aanrader.