Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: Biefstukzwam

Biefstukzwam-11

De Fistulina hepatica is te vinden op oude en omgevallen eiken. Soms hoog in de boom maar ook wel aan de voet. Ze zitten vaak een beetje verstopt maar als je ze eenmaal ziet of er op let kan je ze wel vinden. De rode kleur is onmiskenbaar en deze paddenstoel is dan ook niet gauw te verwarren met andere.

Dit is een parasitaire zwam, dat wil zeggen dat hij leeft op bomen of de wortels van bomen. Deze bomen lijden daaronder en gaan uiteindelijk dood.

De biefstukzwam is niet alleen aan z'n kleur maar ook aan de grootte te herkennen. Hij kan wel 40 cm in doorsnede worden. Pluk 'm niet te jong. De smaak is vrij zuur en de textuur nogal glibberig. Je moet er van houden. Het schijnt mogelijk te zijn het zure te verminderen door de paddenstoel 12 uur in melk te weken voor de bereiding maar dit heb ik niet zelf gedaan.

Ingrediënten

- biefstukzwam
- olie of boter
- ui, in ringen
- knoflook, geperst
- peper en zout

Bereiding

De biefstukzwam goed schoonborstelen en met water afspoelen. Deppen en laten uitlekken.

Verhit de olie in een bakpan en bak daarin de ui. Snijd de zwam in repen of blokjes en bak ze op een hoog vuur. Na een minuut of 10 de knoflook, peper en zout toevoegen en nog even laten sudderen.

Er komt vrij veel vocht vrij bij het bakken van biefstukzwam, dit kan eventueel gebonden worden. Hij wordt niet knapperig.

Bron

Edwin Florès Het paddenstoelenboek en Het grote wildplukboek

Eetbare wilde planten

categorieën: boeken, Gezond voedsel, Theorieën over gezonde voeding

eetbare_wilde_planten_Marion_de_Kort

Auteur: Marion de Kort
Uitgever: Schildpad Boeken
ISBN: 978-90-77463-26-0

Essentieel voor de ontgifting
Over de ontbrekende beschermende voedingsstoffen
Supervoeding van eigen bodem

Marion de Kort

beschrijft in dit boek de ontbrekende beschermende voedingsstoffen, stoffen die, zoals dit begrip al zegt, in ons dagelijks voedsel niet (meer) voorkomen. Maar ze worden ook zo genoemd omdat ze niet officieel erkend worden als beschermende voedingsstof. Omdat deze stoffen een cruciale rol spelen in de ontgifting en dus de gezondheid van mensen is het van belang deze toch binnen te krijgen. Maar dus op een andere manier dan via de gangbare cultuurgewassen.

De vijf noodzakelijke essentiële stoffen die hier bedoeld worden zijn: looistoffen, slijmstoffen, bitterstoffen, etherische oliën en chlorofyl. De eigenschappen van deze stoffen worden behandeld in relatie tot onze gezondheid.

Smaak

De smaak van wilde planten is over het algemeen veel sterker dan die van de cultuurgewassen. Vooral bitter, wrang en zuur vallen op als je niet gewend bent deze te eten. Wie begint met het eten van wilde planten doet er goed aan dit langzaam op te voeren, en te wennen aan de smaken. Begin bijvoorbeeld met het mengen van wilde en gekweekte bladgroenten in een salade.

Goed nieuws

Het goede nieuws is dat we al deze stoffen onder handbereik hebben in de vorm van wilde planten uit onze omgeving. Superfoods hoeven helemaal niet duur te zijn en van ver weg te komen. Ze groeien gewoon in de buurt. De schrijfster behandelt een groot aantal van deze planten en geeft er recepten en aanwijzingen om ze te kweken bij.

Eigen tuin

Ik vond dit een inspirerend boek en bovendien weet ik ook meteen wat ik met mijn eigen tuin ga doen.

Marion de Kort is natuurgeneeskundige, fytotherapeut en klassiek homeopaat.