Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: wilde paddenstoelen op een mosgroen bedje

Eekhoorntjesbrood

Een typisch najaarsgerecht dankzij de wilde paddenstoelen en de palmkool.

Ingrediënten voor 2 personen

- 2 middelgrote of 1 grote, grote parasolzwam(men)
- een grote of verscheidene kleine eekhoorntjesbroodje(s)
- 1 grote rode ui, in ringen gesneden
- 2 tenen knoflook
- 400 gram palmkool
- zout, peper, gomasio, paprikapoeder, ketchup
- olijfolie

Bereiding

De palmkoolbladeren in stukken scheuren en de dikke nerf verwijderen. Afspoelen onder de kraan en met het aanhangende water en een klein scheutje olie opzetten. Het water laten koken en dan het vuur uitzetten.

Ondertussen in een ruime bakpan de rode ui in olie bakken op laag vuur.Ongeveer 10 minuten lekker laten sudderen zonder dat het aanbakt. Regelmatig doorroeren.

Van het eekhoorntjesbrood de steel verwijderen en de hoed dwars doorsnijden om te kijken of hij er mooi en onaangetast uitziet. Zo ja dan de hoed in grove stukken snijden.
Van de grote parasolzwam(men) ook de stelen verwijderen. De hoed(en) in grote repen snijden.

De stukken paddenstoel bij de ui in de pan doen. Vuur hoog zetten en onder voortdurend roeren bakken.

De knoflook, kruiden en ketchup toevoegen. Opletten dat het niet aanbrandt. De paddenstoelen moeten goed doorbakken zijn.

De kool afgieten of uit laten lekken. Gomasio er doorheen schudden.

Leg de kool op een bord en daar de paddenstoelen bovenop.

Eetbare wilde planten

categorieën: boeken, Gezond voedsel, Theorieën over gezonde voeding

eetbare_wilde_planten_Marion_de_Kort

Auteur: Marion de Kort
Uitgever: Schildpad Boeken
ISBN: 978-90-77463-26-0

Essentieel voor de ontgifting
Over de ontbrekende beschermende voedingsstoffen
Supervoeding van eigen bodem

Marion de Kort

beschrijft in dit boek de ontbrekende beschermende voedingsstoffen, stoffen die, zoals dit begrip al zegt, in ons dagelijks voedsel niet (meer) voorkomen. Maar ze worden ook zo genoemd omdat ze niet officieel erkend worden als beschermende voedingsstof. Omdat deze stoffen een cruciale rol spelen in de ontgifting en dus de gezondheid van mensen is het van belang deze toch binnen te krijgen. Maar dus op een andere manier dan via de gangbare cultuurgewassen.

De vijf noodzakelijke essentiële stoffen die hier bedoeld worden zijn: looistoffen, slijmstoffen, bitterstoffen, etherische oliën en chlorofyl. De eigenschappen van deze stoffen worden behandeld in relatie tot onze gezondheid.

Smaak

De smaak van wilde planten is over het algemeen veel sterker dan die van de cultuurgewassen. Vooral bitter, wrang en zuur vallen op als je niet gewend bent deze te eten. Wie begint met het eten van wilde planten doet er goed aan dit langzaam op te voeren, en te wennen aan de smaken. Begin bijvoorbeeld met het mengen van wilde en gekweekte bladgroenten in een salade.

Goed nieuws

Het goede nieuws is dat we al deze stoffen onder handbereik hebben in de vorm van wilde planten uit onze omgeving. Superfoods hoeven helemaal niet duur te zijn en van ver weg te komen. Ze groeien gewoon in de buurt. De schrijfster behandelt een groot aantal van deze planten en geeft er recepten en aanwijzingen om ze te kweken bij.

Eigen tuin

Ik vond dit een inspirerend boek en bovendien weet ik ook meteen wat ik met mijn eigen tuin ga doen.

Marion de Kort is natuurgeneeskundige, fytotherapeut en klassiek homeopaat.