Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: aardappels met spinazie

Aardappel met spinazie

Ingrediënten

(voor 2 personen)
- 400 gram aardappels
- 600 gram spinazie, het liefst de wilde variant
- 4 eetlepels olie
- klein handje gistvlokken
- 1 ui
- 1 teen knoflook
- snufje zout en peper

Bereiding

De aardappels schillen of boenen en in stukken snijden. Opzetten in water, aan de kook brengen en ongeveer 5 minuten laten koken. Ze moeten in ieder geval nog niet gaar zijn.
Afgieten in een vergiet en even laten staan om ze zo droog mogelijk te laten worden.

De spinazie wassen en in stukken scheuren, eventueel de nerven eruit halen.

In een bakpan olie verwarmen. De aardappels erbij doen en het vuur hoog zetten. Als ze bruin worden het vuur lager zetten en de aardappels gaar laten worden.
De in ringen gesneden ui en de knoflook erbij.

Als de aardappels gaar zijn, de spinazie, de gistvlokken, peper en zout toevoegen. Goed roeren. De spinazie kan er waarschijnlijk niet allemaal in een keer bij, maar dat komt snel genoeg aangezien spinazie heel snel slinkt. Dan meteen van het vuur halen en opdienen.

Serveersuggestie

Lekker hierbij is een yofu-knoflooksausje.
Dit gerecht is ook erg lekker met blauwe aardappels, het ziet er dan heel speciaal uit (zie foto).

Foodtrends

categorieën: Afvallen algemeen, Gezondheid algemeen, Koken en eten

Ook in voedsel bestaan trends, zowel wat betreft het eten in restaurants als in het zelf koken thuis. Bepaalde bereidingen en combinaties van voedingsmiddelen zijn onderhevig aan modes, net als stromingen als vegetarisme, veganisme en rawfood.

Binnen de dieetwereld zijn deze modes vaak makkelijk aan te wijzen, zo was ooit 'Het leven lang fit'-dieet in, waarna het dieet van Montignac de aandacht opeiste; weer later werden deze opgevolgd door onder andere Sonja Bakker (in Nederland).
De ene keer moet je veel eiwitten eten, de volgende keer juist weinig.

Ook de aandacht voor gezondheid is onderhevig aan modes. Net als de specifieke nutriënten die op een bepaald moment belangrijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn omega 3- en omega 6-vetzuren, kokosvet en vezels.

Huidige (2009) foodtrends die al een tijdje meegaan zijn onder andere: rawfood, vergeten groenten en gezond eten.