Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: gevulde koolrolletjes

Spitskool1

Ingrediënten

spitskool

sojabrokjes
water
paprikapoeder
kerrie
ketchup
shoyu (zoute sojasaus)

ui
prei
tomatenstukjes in blik of gedroogde en geweekte tomaten
olie
ketchup
paprikapoeder
gistvlokken
pijnboompitjes

Bereiding

De spitskoolbladeren in hun geheel losmaken. Een paar minuten in kokend water blancheren. Goed uit laten lekken.

De sojabrokjes met het water, paprikapoeder, kerrie, ketchup en shoyu koken tot ze zacht zijn. Ongeveer 15 minuten.

In een bakpan olie warm laten worden. De ui en de prei bakken. Daarna de tomaten erbij doen en de ketchup, paprikapoeder, gistvlokken en de sojabrokjes meebakken.

De prut met de pijnboompitten in de koolbladeren rollen. In een ovenschaal leggen op zo'n manier dat er niets uit kan vallen. Ongeveer 30 à 45 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden bakken.

Hara hachi bu

categorieën: Afvallen algemeen, Gezondheid algemeen

hara_hachi_bu

Ook wel hari hachi bu gespeld, is een Japanse spreuk die er op neerkomt dat je niet meer moet eten dan tot je maag voor 80% vol zit. Dan zit je eigenlijk al helemaal vol en heb je dus genoeg gegeten. Alleen je hersenen hebben het nog niet door, waardoor je vaak meer eet dan nodig, en goed voor je, is.

Het schijnt dat de mensen op Okinawa, een Japans eiland, deze spreuk zeggen voor ze gaan eten, in ieder geval de oudere generaties deden dat. Niet toevallig waarschijnlijk dat op dit eiland de levensverwachting het hoogst is van de hele wereld en dat de mensen hier ook nog eens heel gezond oud worden.