Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: gebakken pastinaak met groene pompoen en spinazie

Pastinaak 2

Ingrediënten

- olijfolie
- pastinaak
- groene pompoen
- wilde spinazie
- knoflook
- gomasio

Bereiding

De pastinaak goed schrobben en eventuele slechte plekjes wegsnijden. In de lengte in plakken snijden.
De groene pompoen halveren, de pitten er met een lepel uitscheppen en de uitgeholde helft in plakken van maximaal een centimeter dik snijden. Hier de schil af halen. Daarna de plakken halveren.
De spinazie wassen en drogen in een slacentrifuge of droogdeppen met een theedoek. Hele grote bladeren scheuren in kleinere stukken.

In een bakpan olijfolie gieten en even laten verwarmen.
De pastinaak en pompoenplakken erin doen en lekker bakken. Regelmatig keren. Bij dreigend aanbranden kan iets water toegevoegd worden. Als je met een vork makkelijk door de plakken heen kan prikken zijn ze gaar. Dit duurt afhankelijk van de dikte van de plakken tien tot twintig minuten. Nu de gomasio erover strooien en de knoflook erbij. Roeren en dan de spinazie er bovenop leggen. Deksel op de pan. Na ongeveer vijf minuten deksel eraf, even doorroeren.

Serveersuggestie

Serveren met een sojaknoflooksaus of appelmoes.

Het dovemansorendieet

categorieën: Afvallen algemeen, boeken

hetdovemansorendieet

Auteur: Maarten ’t Hart
Uitgever: De Arbeiderspers
ISBN: 978 90 295 6581 3

Tekst op de achterflap:

Hoe komt het dat ’t Hart zijn hele leven broodmager is gebleven, terwijl hij een weergaloze schrokop is? Hoe at hij vroeger en hoe eet hij nu? Het komt allemaal aan bod in dit autobiografisch getinte, ludieke en goed onderlegde boek. Bestaat er behoefte aan het zoveelste boek over afslanken? Zeker, mits de onzin die er in deze materie gedebiteerd wordt, aan een grondig onderzoek wordt onderworpen. Onzin is de veronderstelling dat overgewicht een nieuw fenomeen is. Reeds in de negentiende eeuw besefte men dat vooral de overvloedige consumptie van koolhydraten verantwoordelijk was voor gewichtstoename. Onzinnig is het idee dat de sportschool een oplossing biedt voor overgewicht. Of de gedachte dat je zes tot acht glazen water per dag moet drinken. Misleidend zijn de rooskleurige toekomstvisioenen in dieetboeken, van het Atkinsdieet tot het Zonedieet. Maar misleidend is ook de bewering dat diëten niet werken, dat er altijd sprake is van een jojo-effect.
En een zinnige benadering? Wat opvalt in boeken over voedselopname is de geringe aandacht voor de stoelgang. ‘Overal mag ik in bijten, mits ik daarvan flink ga schijten,’ hoort ons uitgangspunt te zijn.