Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: kastanjepuree

Tamme kastanje

Ingrediënten

kastanjes
water met daarin opgelost bouillon (poeder of blokje)
sojaroom

Bereiding

Voor dit recept moet je de (tamme) kastanjes minimaal 12 minuten koken zonder ze van te voren in te kruisen. (Dit doe je normaal gesproken wel omdat ze dan makkelijker te pellen zijn.)
Na het koken afgieten en de kastanjes overdwars doorsnijden. Als ze lang genoeg gekookt hebben kan je het vruchtvlees er makkelijk uit scheppen of peuteren.
Al het vruchtvlees weer in een pan met bouillon doen zodat het net onder water staat.

Ongeveer 40 minuten op een laag vuurtje koken, het moet net niet droogkoken. Gas uitzetten.
Sojaroom toevoegen en met de staafmixer, of een vork, lekker smeuïg maken.

Serveersuggestie

Je kan deze puree zien als vervanging voor aardappels of graan. Serveer hem dan met gekookte of gestoofde groenten en gebakken tofu.

Ook lekker is het om kastanjepuree met stoofpeertjes te combineren. En misschien wat vanillevla, dan wordt het wel echt een snoeppartijtje.

Inleiding duurzaamheid en voeding

categorieën: Meningen, Klimaatverandering, natuur en milieu

Duurzaamheid is een breed begrip en wordt voor van alles en nog wat ge- en misbruikt. Ik gebruik het hier als maatstaf voor schade die iets of iemand aanbrengt aan de leefomgeving door zijn/haar manier van leven.

Een manier om deze schade uit te drukken is de uitstoot van kg CO2-uitstoot.

Een onderdeel van je leven waar je zelf veel invloed op uit kan oefenen is de keuze van je voedsel.
Sommige dingen zijn vrij duidelijk en makkelijk te snappen, terwijl andere aspecten veel studie (lijken) te eisen of elkaar gewoon tegenspreken.

Verwarrend

Verse onverpakte groente en fruit lijkt weinig afval op te leveren, maar als het van ver komt kan het wel veel energie gekost hebben om de producten te vervoeren. Als ze uit Nederland komen maar in een gestookte kas opgekweekt zijn kostte het produceren veel energie. Uit het verre buitenland en in een gestookte kas gekweekt maakt het nog erger.

Vlees en andere dierlijke producten geven een grote milieudruk door de uitstoot van broeikasgassen (methaan) door het vee, het grote ruimtegebruik voor begrazing en het verbouwen van veevoer; hiervoor worden vaak (tropische) regenwouden gekapt wat ook weer slecht is voor het broeikaseffect. En voor alles en iedereen die daar woont en leeft. Biologisch gekweekt vlees heeft minder nadelen dan vlees uit de bio-industrie.
Maar sommige vleesvervangers zijn schadelijker dan sommige vleesproducten. Vooral de vleesvervangers met zuivel.

Vis is lang gezien als een alternatief voor vlees, veel mensen die stopten met vlees eten, vooral vanwege de bio-industrie, bleven wel vis consumeren. Ondertussen dreigen de zeeën leeggevist te worden, hele vissoorten sterven uit, mensen die, in ontwikkelingslanden, van kleinschalige visserij leven verliezen hun broodwinning doordat anderen met grote schepen alles wegvangen.
Het alternatief kweekvis is vaak erger dan de gewone vis.

Biologische producten blijken uit sommige studies niet gezonder dan de reguliere. Andere studies spreken dit weer tegen.

Fair Trade is vaak beter voor de arbeiders, en soms ook voor het milieu, maar komt meestal van ver en er spelen dus vervoersproblemen.

Wat te doen?

Veel mensen zijn in verwarring over wat nou wel of niet goed is om te doen en geven het op. Dat is jammer en niet nodig. Laat je gezonde verstand spreken en kijk hoever je wilt gaan. Vaak is het zo dat producten die slecht zijn voor het milieu ook slecht zijn voor je eigen gezondheid. Als je echt duurzaam wilt eten zijn er echter altijd keuzes te maken.

- Elke dag vlees eten is gewoon slecht voor het milieu. Dat is duidelijk gebleken. Net als vis eten.

- Zelf koken met verse groenten en andere producten is beter voor jezelf en duurzamer dan het klaarmaken (opwarmen) van fastfood maaltijden en kant-en-klare producten. Een vuistregel is: hoe meer energie, tijd en moeite je er van jezelf instopt, hoe beter het voor jou en je omgeving is.

- Biologisch voedsel scoort in sommige studies niet beter qua hoeveelheid vitaminen en mineralen maar ze bevatten altijd minder pesticiden en andere gifstoffen. Bovendien is het vriendelijker voor de grond en de omgeving waarin het verbouwd wordt.
Bij voedsel dat je zelf verbouwt, heb je nog meer kennis en zeggenschap over wat erin zit.

- Groenten en fruit uit het seizoen zijn niet alleen duurzamer maar vaak ook lekkerder.