Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: moussaka met dupuislinzen

Dupuis linzen-1

Moussaka is een Griekse ovenschotel met als basisingrediënten aardappels en aubergine.

Ingrediënten

voor de moussaka:
100 gram (dupuis)-linzen
100 gram aardappels
1 grote aubergine
genoeg (frituur)-olie
1 ui, in ringen
1 courgette, in plakjes
bouillonblokje
chilipoeder, paprikapoeder, zout

voor de saus:
klont margarine
2 eetlepels gebuild meel
1 eetlepel gistvlokken
soja- of rijstemelk
nootmuskaat, peper, zout

Bereiding

Kook de linzen met een bouillonblokje in 2 keer zoveel water tot het water op is en/of de linzen gaar zijn. N.B. Dupuislinzen blijven stevig.

Schil de aardappels en snij ze in schijfjes. kook ze een paar minuten in, laat ze in het water staan. Ze moeten niet helemaal gaar zijn als ze in de oven gaan. Giet het water dus af voor het zover is.

Bak de aubergine in schijfjes in olie die goed heet is, tot ze zacht is. Voeg op het laatst de ui en de courgette toe. Haal alles uit de pan en bestrooi met zout..

Maak een witte saus door de margarine te smelten en daarna het meel erdoor te roeren. Voeg telkens een beetje melk toe onder goed roeren. Als een gladde saus is ontstaan, de overige ingrediënten toevoegen.

In een ovenschaal eerst de aardappels, dan de linzen en dan de groenten scheppen. Hierover de saus gieten. Het mag goed onder staan.

Plaats de schaal in een voorverwarmde oven op 200 graden. Ongeveer 20 minuten.

Jaffa, The Orange's Clockwork

categorieën: films

De sinaasappelteelt lijkt niet het meest voor de hand liggende vertrekpunt voor een blik op het Israëlisch-Palestijnse conflict. Tot Jaffa, The Orange's Clockwork eraan herinnert dat het omstreden grensgebied tussen de twee staten in de vorige eeuw één van de grootste exporterende gebieden ter wereld was van het oranje goud.

Regisseur Eyal Sivan reconstrueert hoe Jaffa van een Palestijnse plaatsnaam veranderde in een Israëlisch merk, en hoe de sinaasappelteelt van gezamenlijke arbeid transformeerde tot een door beide partijen geclaimde speelbal in hun oplopende conflict.
Hij gebruikt daarvoor een stortvloed aan archiefmateriaal, van de vroegste fotografie uit 1840 tot haarscherpe videoshots van de afgelopen jaren. De beelden worden van commentaar voorzien door verschillende experts, terwijl ze ernaar kijken: geprojecteerd op de muren van hun kantoren of de lakens in hun woonkamers.
Van historici tot kunstkenners, van dichters tot politiek analisten, ze laten allemaal hun licht op het archiefmateriaal schijnen, dat in de loop der jaren een steeds ideologischer lading heeft gekregen.

Ook komen er sinaasappeltelers en -plukkers aan het woord, die in veel gevallen de meer saamhorige tijden hebben meegemaakt. Toen stonden Joden en Arabieren nog zij aan zij in de boomgaarden.

Bron:

- IDFA