Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: pittige lentekoolstoofschotel

Kokosolie

Ingrediënten voor 2 personen:

- flinke scheut olijf- of sesamolie
- 1 eetlepel kokosvet (kokosolie)
- 8 bladeren palmkool
- 4 grote bladeren spitskool
- 2 bosuien, in ringetjes
- 2 flinke handen snijbiet
- 1 eetlepel gomasio
- 1 eetlepel currypasta (let op ze zijn lang niet allemaal vega, die op de foto iig wel )
- 1 hand ongezouten cashewnootjes
- 300 gram verse doperwten (in de dop)
- 20 gram santen (coconut creamed, biona organic)
- snufje zout naar smaak

Bereiding

Verwarm de olie en kokosvet langzaam in een hapjespan, voeg de bosui meteen toe en laat dit zachtjes garen.
De doperwten doppen.

Van de de bladeren van de palmkool en spitskool de nerven verwijderen, de bladeren in repen snijden en wassen. Deze dan met het aanhangende water in de pan doen. Even roeren. Daarna hetzelfde met de snijbiet.
de (rauwe) doperwten, gomasio, cashewnootjes, currypasta, santen en het zout toevoegen. Eventueel wat extra water als het droog lijkt te staan.

Vuur even hoog zetten zodat alles goed heet wordt, blijven roeren. Dan vuur laag, deksel op de pan.
Het is klaar als de ertjes gaar zijn.

Wie dat wil kan een salade, rijst en/of aardappelen erbij eten. Of iets anders natuurlijk.

Jaffa, The Orange's Clockwork

categorieën: films

De sinaasappelteelt lijkt niet het meest voor de hand liggende vertrekpunt voor een blik op het Israëlisch-Palestijnse conflict. Tot Jaffa, The Orange's Clockwork eraan herinnert dat het omstreden grensgebied tussen de twee staten in de vorige eeuw één van de grootste exporterende gebieden ter wereld was van het oranje goud.

Regisseur Eyal Sivan reconstrueert hoe Jaffa van een Palestijnse plaatsnaam veranderde in een Israëlisch merk, en hoe de sinaasappelteelt van gezamenlijke arbeid transformeerde tot een door beide partijen geclaimde speelbal in hun oplopende conflict.
Hij gebruikt daarvoor een stortvloed aan archiefmateriaal, van de vroegste fotografie uit 1840 tot haarscherpe videoshots van de afgelopen jaren. De beelden worden van commentaar voorzien door verschillende experts, terwijl ze ernaar kijken: geprojecteerd op de muren van hun kantoren of de lakens in hun woonkamers.
Van historici tot kunstkenners, van dichters tot politiek analisten, ze laten allemaal hun licht op het archiefmateriaal schijnen, dat in de loop der jaren een steeds ideologischer lading heeft gekregen.

Ook komen er sinaasappeltelers en -plukkers aan het woord, die in veel gevallen de meer saamhorige tijden hebben meegemaakt. Toen stonden Joden en Arabieren nog zij aan zij in de boomgaarden.

Bron:

- IDFA