Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: havermoutpap

Rozijnen

Een lekkere warme hap.

Ingrediënten

klein beetje water
(moes)-appel
rozijnen
havermout
amandelen en/of hazelnoten, gemalen
kaneel
soja-, rijst- of notenmelk
iets om te zoeten bv. diksap, jam, agavesiroop of ahornsiroop

Bereiding

Zet een steelpannetje met een bodempje water op het vuur. Gas op laagste stand.
Doe hierin de rozijnen en appel in stukjes. Laat dit een tijdje pruttelen tot het moezig wordt. Pas op dat het niet aanbrandt, voeg desnoods nog wat water toe.
De gemalen nootjes erdoor roeren. Net als de havermout. Niet te veel, want het wordt altijd meer en steviger dan je van tevoren inschat.

De melk erbij doen, zorg dat alles ruim onder staat, het dikt behoorlijk in. Hou je van betonpap dan kan je minder melk erbij doen maar vind je een vloeibare pap lekkerder, zorg dan voor voldoende vocht.

Kaneel en zoetmiddel erbij, alles goed doorroeren en op een, nog steeds, heel laag vuur al roerend aan de kook laten komen. Eventjes door laten koken en dan in een kommetje of een diep bord serveren. Nu kan er naar smaak nog meer kaneel en/of zoetmiddel toegevoegd worden.

Een stevig ontbijt dat je, dankzij de haver, verwarmt en lang een verzadigd gevoel geeft.

Lege calorieën

categorieën: Afvallen algemeen, Gezondheid algemeen, nutriënten, Over gewicht

Lege calorieën zijn calorieën die wel energie leveren maar verder geen voedingsstoffen bevatten. Deze komen als zodanig niet voor in de natuur, dus niet in onbewerkte producten. Hoe meer een product geraffineerd is, hoe hoger het aandeel lege calorieën. Bovenaan de top staan witte suiker (riet- en biet-) en wit meel.

Lege calorieën bevatten geen mineralen, vitaminen, vezels, aminozuren en vetzuren.

Nadelen

Lege calorieën hebben verschillende nadelen.
Hoewel ze wel energie leveren is dat niet iets waar de moderne mens, vooral hier in het rijke Westen, echt behoefte aan heeft. Daarom wordt het teveel opgeslagen als vet, wat kan leiden tot overgewicht en alle daaraan verbonden gezondheidsrisico's.

Voor opname van voedsel in het lichaam zijn vitaminen nodig. In de meeste producten zitten de daarvoor benodigde stoffen in het product zelf, maar bij lege calorieën zijn die verwijderd. Het lichaam gaat ze dan uit zijn eigen reserves halen. Zo is voor de opname van suiker vitamine B1 nodig, maar omdat dit er niet meer inzit wordt dat ontrokken en wordt de voorraad B1 kleiner. Op deze manier kunnen tekorten ontstaan van belangrijke micronutriënten in het lichaam.

Omdat bij het eten van lege calorieën te weinig voedingsstoffen binnenkomen, is het lichaam niet voldoende gevoed. Er ontstaat dus honger en er moet meer gegeten worden. Door lege calorieën te blijven eten kan iemand in een vicieuze cirkel terecht komen, waarbij steeds gegeten wordt maar nooit verzadiging optreedt. Ook dit kan weer leiden tot overgewicht.

Producten die (veel) lege calorieën bevatten

Simpele, enkelvoudige koolhydraten, zoals suiker en wit meel zijn al genoemd als de meest pure vormen van lege calorieën. Maar ook verzadigd vet is een belangrijke.
Deze ingrediënten komen in heel veel producten voor, die dus allemaal in ieder geval gedeeltelijk uit lege calorieën bestaan.
Hieronder vallen bloem, wit brood en witte pasta, frisdranken, energiedrankjes, gefilterde vruchtensappen, hartige snacks als chips, gefrituurde hapjes als friet en hamburgers, koek, chocolade, stropen, honing, snoep en gebak, sauzen als mayonaise, roomsauzen, vinaigrette, boter, margarine, alcohol, enzovoort.

Over het algemeen geldt dat hoe meer een product geraffineerd is, en dus hoe meer voedingsstoffen verwijderd zijn, hoe meer lege calorieën zo'n product bevat.

Conclusie

Mensen die willen afvallen of die graag zo gezond mogelijk willen zijn en mensen die om een andere reden aan calorierestrictie willen doen, doen er verstandig aan zo min mogelijk van dit soort producten te eten.