Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: pompoen-bonenragout

Pompoenen

Gebaseerd op een recept uit Puur vegetarisch van Peter Berley.


Ingrediënten

- 200 gram gedroogde bonen (of neem een blik of pot butterbeans, cannellinibonen of witte bonen)
- 3 el olijfolie
- 1 grote ui
- pond pompoen, eventueel geschild, in grove stukken gesneden
- 3 tenen knoflook, geperst
- stukje gemberwortel van ongeveer 2 cm, geschild en geperst (in knoflookpers)
- 2 blikken (400 gram) tomaten in stukjes
- kaneelpoeder of een stokje van 5 cm
- zout en peper

Bereiding

Week en kook de gedroogde bonen volgens de aanwijzingen.

Verwarm de olie in een zware bakpan (liefst gietijzer) met een dikke bodem op halfhoog vuur. Fruit hierin de ui met een snufje zout tot hij glazig is. Voeg dan de pompoen, de knoflook en de gember toe en bak ongeveer 5 minuten op een laag vuur.

Voeg de tomaten met het sap toe en breng aan de kook. Voeg de bonen en de kaneel toe.
Op een laag vuur laten koken tot de pompoen gaar is, voeg eventueel water toe.

Verwijder het kaneelstokje en voeg naar smaak zout en peper toe.

Serveersuggestie

Berley serveert dit gerecht met polenta, maar het combineert ook goed met een ander graan of met brood.
Ook een knoflooksaus is hier lekker bij.

Limabonen

categorieën: producten

limabonen

Grote bonen, oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. Ze werden daar al gegeten door de Inca's. Het meest bekend hier is de witte variant maar ze kunnen ook allerlei andere kleuren hebben

Ze hebben een hoog gehalte aan zetmeel en ze bevatten ijzer, zink en eiwitten.
In Nederland voornamelijk gedroogd verkrijgbaar maar ook wel vers en in pot.

Bereiding

Zoals alle gedroogde peulvruchten moeten ze eerst geweekt worden, minimaal 8 uur, en dan nog zo'n anderhalf uur gekookt. Een snellere manier is om ze in een snelkookpan te koken (wel eerst weken). Niet sneller maar wel energiezuiniger is om ze na het weken en even koken in een slaapzak of ander soort hooikist te laten garen.

Je kan ze gewoon gekookt in plaats van aardappelen eten of in een salade. Ze zijn ook lekker om soep mee te maken. Gepureerd kunnen ze bij de warme maaltijd of op brood gegeten worden.