Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: pompoencurry

Zapallito pompoen

Ingrediënten

- pompoen, in stukjes
- sperziebonen, gebroken
- broccoli, in roosjes en het steeltje in stukjes
- ui
- prei, in ringetjes
- wortel
- kerrie,
- koriander
- kurkuma
- knoflook
- kokosmelk

Bereiding

De pompoen, boontjes en broccoli ongeveer 10 minuten koken tot ze net niet helemaal gaar zijn. In een andere pan de ui, prei en wortel in de olie bakken.
Na ongeveer 10 minuten de kruiden en knoflook erbij. Dan de afgegoten groenten en de kokosmelk toevoegen. Ongeveer een kwartier laten sudderen. Als het te droog lijkt te worden meer kokosmelk of water toevoegen. Af en toe roeren om aanbranden te voorkomen.

Luteïne

categorieën: Gezondheid algemeen, lichaam, nutriënten

wildespinazie

Dit is een carotenoïde, een gele kleurstof. De naam komt van het Latijn luteus = geel. Als antioxidant beschermt het tegen schade door vrije radicalen (oxidatie) en absorbeert het fel zonlicht.

Als voedingssupplement wordt het gebruikt tegen de oogaandoening macula-degeneratie, vaak in aanvulling op zeaxanthine. Deze twee stoffen zijn nodig voor het macula-pigment dat de ogen beschermt tegen de schade aangebracht door (zon)-licht. Omdat wij zelf deze stoffen niet kunnen aanmaken, zijn we aangewezen op het eten van producten waar ze inzitten.

Luteïne komt voor in groenten, vooral in spinazie en boerenkool, in mindere mate ook in andijvie, doperwten, raapstelen, courgette, spruitjes, pompoen, waterkers, bleekselderie en broccoli. Ook in sommige fruitsoorten zoals kiwi's, blauwe druiven en sinaasappel zit een kleine hoeveelheid luteïne.

Het wordt het beste opgenomen als het tegelijkertijd gegeten wordt met een beetje vet.

Het wordt als additief gebruikt onder E-Nummer E161b.

Bronnen:

- The Truth About Food
- SuperFood Lifestyle