Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: risotto

Spinazie

Risotto is een rijstgerecht dat meestal met een speciaal soort rijst - arborio - klaargemaakt wordt. Deze rijstsoort is zo geschikt omdat hij heel kleverig wordt en toch van binnen stevig blijft. Sommige mensen hebben het idee dat hij van binnen ongaar blijft, dus laten ze de rijst langer koken dan aangegeven staat. Op het pak wordt een hoeveelheid van 100 gram rijst en 0,25 liter bouillon per persoon aangegeven, maar om het gaarder te krijgen is het mogelijk om de hoeveelheid vocht te verhogen en de rijst langer te laten koken.

Ingrediënten

arborio rijst
olijfolie
bouillon
ui
knoflook
wortel
bieslook (gedroogd)
dille (gedroogd)
gistvlokken
doperwten (diepvries.dan wel ontdooid, of potje, Als je dit gerecht in de zomer maakt natuurlijk vers!)
veel blaadjes bv. spinazie, veldsla of iets anders dat vers te krijgen is

Bereiding

Bak de ui, wortel en knoflook in de olie. Gebruik een pan met een dikke bodem. Ongeveer 10 minuten bakken op een niet te hoog vuur, de knoflook mag niet aanbranden. Roer ondertussen de bieslook en dille erdoor.

Hierna de rijst (ongekookt) erbij doen en blijven roeren. Weer ongeveer 10 minuten. Daarna beetje bij beetje de, hete, bouillon toevoegen. Blijven roeren, dit is echt een gerecht waar je continu bij moet blijven om te roeren. Net zo lang doorgaan tot de bouillon bijna op is of totdat jij vindt dat de rijst bijna gaar genoeg is. Dan de doperwten, de gistvlokken en de blaadjes erdoor roeren tot alles goed heet is.

Serveersuggestie

Opdienen met een salade en bv. gebakken pompoen of pastinaak.

Lycopeen

categorieën: Gezond voedsel, nutriënten

ketchup

Fytonutriënt (carotenoïde) dat de rode kleur geeft aan tomaten. Het zit ook in andere rode, oranje en gele vruchten en groenten zoals wortels, grapefruits, rozebottels en paprika's, maar in tomaten zit in verhouding veel meer. In watermeloen zit waarschijnlijk het meeste, maar omdat dat vrijwel altijd rauw gegeten wordt neem je er minder van op.

Lycopeen is een anti-oxidant en bestrijdt vrije radicalen. Deze laatste worden onder andere gevormd in de huid als gevolg van blootstelling aan uv-straling van de zon. Het eten van genoeg tomaten (en andere producten met deze stof) kan de kans op het verbranden van de huid en zelfs van huid- en prostaatkanker, borst-, baarmoederhals-, blaas-, alvlees- en longkanker verminderen. Ook kan lycopeen de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Lycopeen wordt veel beter opgenomen als het voedsel is gekookt en er zich tegelijkertijd vet in het spijsverteringssysteem bevindt. Daarom is een tomatensaus met olijfolie zo gezond.

Tomatenpuree, ketchup, pastasaus en tomatensap bevatten veel lycopeen omdat ze zo geconcentreerd zijn. Bovendien is uit onderzoek (SuperFood Lifestyle) gebleken dat biologische ketchup driemaal zoveel lycopeen bevat als de niet-biologische.

Het innemen van supplementen met deze stof is lang niet zo effectief als het eten van de voedingsmiddelen zelf. Dit is vrijwel altijd het geval.
Dit pigment wordt ook gebruikt als kleurstof in de levensmiddelenindustrie onder het E-nummer E160d.

Bronnen:

- The Truth About Food
- Voeding die Schaadt Voeding die Baat
- Gezond eten, gezond zijn
- SuperFood Lifestyle