Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: wilde paddenstoelen op een mosgroen bedje

Eekhoorntjesbrood

Een typisch najaarsgerecht dankzij de wilde paddenstoelen en de palmkool.

Ingrediënten voor 2 personen

- 2 middelgrote of 1 grote, grote parasolzwam(men)
- een grote of verscheidene kleine eekhoorntjesbroodje(s)
- 1 grote rode ui, in ringen gesneden
- 2 tenen knoflook
- 400 gram palmkool
- zout, peper, gomasio, paprikapoeder, ketchup
- olijfolie

Bereiding

De palmkoolbladeren in stukken scheuren en de dikke nerf verwijderen. Afspoelen onder de kraan en met het aanhangende water en een klein scheutje olie opzetten. Het water laten koken en dan het vuur uitzetten.

Ondertussen in een ruime bakpan de rode ui in olie bakken op laag vuur.Ongeveer 10 minuten lekker laten sudderen zonder dat het aanbakt. Regelmatig doorroeren.

Van het eekhoorntjesbrood de steel verwijderen en de hoed dwars doorsnijden om te kijken of hij er mooi en onaangetast uitziet. Zo ja dan de hoed in grove stukken snijden.
Van de grote parasolzwam(men) ook de stelen verwijderen. De hoed(en) in grote repen snijden.

De stukken paddenstoel bij de ui in de pan doen. Vuur hoog zetten en onder voortdurend roeren bakken.

De knoflook, kruiden en ketchup toevoegen. Opletten dat het niet aanbrandt. De paddenstoelen moeten goed doorbakken zijn.

De kool afgieten of uit laten lekken. Gomasio er doorheen schudden.

Leg de kool op een bord en daar de paddenstoelen bovenop.

Lycopeen

categorieën: Gezond voedsel, nutriënten

ketchup

Fytonutriënt (carotenoïde) dat de rode kleur geeft aan tomaten. Het zit ook in andere rode, oranje en gele vruchten en groenten zoals wortels, grapefruits, rozebottels en paprika's, maar in tomaten zit in verhouding veel meer. In watermeloen zit waarschijnlijk het meeste, maar omdat dat vrijwel altijd rauw gegeten wordt neem je er minder van op.

Lycopeen is een anti-oxidant en bestrijdt vrije radicalen. Deze laatste worden onder andere gevormd in de huid als gevolg van blootstelling aan uv-straling van de zon. Het eten van genoeg tomaten (en andere producten met deze stof) kan de kans op het verbranden van de huid en zelfs van huid- en prostaatkanker, borst-, baarmoederhals-, blaas-, alvlees- en longkanker verminderen. Ook kan lycopeen de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Lycopeen wordt veel beter opgenomen als het voedsel is gekookt en er zich tegelijkertijd vet in het spijsverteringssysteem bevindt. Daarom is een tomatensaus met olijfolie zo gezond.

Tomatenpuree, ketchup, pastasaus en tomatensap bevatten veel lycopeen omdat ze zo geconcentreerd zijn. Bovendien is uit onderzoek (SuperFood Lifestyle) gebleken dat biologische ketchup driemaal zoveel lycopeen bevat als de niet-biologische.

Het innemen van supplementen met deze stof is lang niet zo effectief als het eten van de voedingsmiddelen zelf. Dit is vrijwel altijd het geval.
Dit pigment wordt ook gebruikt als kleurstof in de levensmiddelenindustrie onder het E-nummer E160d.

Bronnen:

- The Truth About Food
- Voeding die Schaadt Voeding die Baat
- Gezond eten, gezond zijn
- SuperFood Lifestyle