Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: pompoen-bonenragout

Pompoenen

Gebaseerd op een recept uit Puur vegetarisch van Peter Berley.


Ingrediënten

- 200 gram gedroogde bonen (of neem een blik of pot butterbeans, cannellinibonen of witte bonen)
- 3 el olijfolie
- 1 grote ui
- pond pompoen, eventueel geschild, in grove stukken gesneden
- 3 tenen knoflook, geperst
- stukje gemberwortel van ongeveer 2 cm, geschild en geperst (in knoflookpers)
- 2 blikken (400 gram) tomaten in stukjes
- kaneelpoeder of een stokje van 5 cm
- zout en peper

Bereiding

Week en kook de gedroogde bonen volgens de aanwijzingen.

Verwarm de olie in een zware bakpan (liefst gietijzer) met een dikke bodem op halfhoog vuur. Fruit hierin de ui met een snufje zout tot hij glazig is. Voeg dan de pompoen, de knoflook en de gember toe en bak ongeveer 5 minuten op een laag vuur.

Voeg de tomaten met het sap toe en breng aan de kook. Voeg de bonen en de kaneel toe.
Op een laag vuur laten koken tot de pompoen gaar is, voeg eventueel water toe.

Verwijder het kaneelstokje en voeg naar smaak zout en peper toe.

Serveersuggestie

Berley serveert dit gerecht met polenta, maar het combineert ook goed met een ander graan of met brood.
Ook een knoflooksaus is hier lekker bij.

Macrobiotiek

categorieën: filosofie, Theorieën over gezonde voeding

yinyang

Deze leer is ontwikkeld door de Japanse filosoof Ohsawa. Het is gebaseerd op de oude Chinese filosofie, waarbij in alle levensverschijnselen de complementaire krachten yin en yang worden erkend.

Het woord ‘macro’ komt uit het Grieks en betekent groot, ruim, veelomvattend. ‘Bio’ betekent leven.
Oshawa vindt dat ons leven ruim, verstandig en verantwoordelijk moet zijn.

Volgens macrobioten bestaat alles, dus ook het voedsel, uit yin en yang. Dit zijn twee tegengestelde krachten die met elkaar in evenwicht moeten zijn. Fruit is te yin en vlees te yang. Daarom worden deze twee niet of nauwelijks gegeten. Graan zit precies in het midden, en is dus in evenwicht. Dit maakt dan ook ongeveer 50 % van de voeding uit. De voeding komt in het algemeen neer op vooral volle granen, peulvruchten en groenten.
Daarnaast eten ze zeedieren, zoals onder andere vis, zeezout, zeewier, en sojaproducten en meestal wat zuivel.

Als fruit al wordt gegeten dan het liefst niet rauw. Verder zijn onder meer keukenzout, koffie en suiker taboe.

Macrobioten eten hun groenten gekookt of geblancheerd, dus ze eten eigenlijk (vrijwel) geen rauwkost maar wel veel Japanse bewerkte, gefermenteerde en ingemaakte producten. Er zijn ook vegetarische en veganistische macrobioten, die dan uiteraard de vis en, in het geval van de veganist, de zuivel ook weglaten.

Macrobioten hebben een gezondheidsideaal, dat neerkomt op het eten van volle granen, en soberheid in het eten en de rest van het leven. Ze benadrukken het belang van goed kauwen en het eten van de maaltijd in een rustige en harmonieuze sfeer.