Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: rauw ontbijt

Lijnzaad

Sesamzaad is een van de meest calciumrijke plantaardige voedingsmiddelen. Onderstaand recept is een manier om een redelijke hoeveelheid in een keer binnen te krijgen.

Ingrediënten

sesamzaad
gojiberries

banaan
dadels
kokosvet
carobpoeder
lijnzaad

Alle ingrediënten het liefst in de rauwe variant.

Bereiding

Het sesamzaad met de gojiberries de avond van te voren in water in de week zetten.

's Ochtends alle ingrediënten in een blender doen. Zo veel water toevoegen dat alles onder staat.
Mixen.
Drinken of lepelen.

Melk de witte sloper

categorieën: boeken, Gezondheid algemeen, producten, Theorieën over gezonde voeding, Vlees en veeteelt

melk_de_witte_sloper myplate_white

Waarom melk slecht voor je is en je best zonder kunt.

Auteur: Alissa Hamilton
Uitgever: Kosmos
Oorspronkelijke titel: Got Milked
Vertaling: Anna van Wittenberghe
ISBN: 978 90 215 5937 7

Recensie

Dit (erg) Amerikaanse boek is idiaal voor iedereen die van cijfertjes houdt en precies wil weten welke voedingsmiddelen er in melk zitten (o.a.: calcium, vitamine A en D, fosfor, triptophaan), wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van die ingrediënten is en hoe je die ook uit ander voedsel kan halen. Het boek staat hier vol mee.

Verder worden er veel onderzoeken aangehaald die al jaren aangehaald worden zoals The China Study, en mensen geciteerd die ook al miljoenen keren hun mening over dit onderwerp hebben gegeven, zoals Walter Willett.

Er wordt veel kritiek geleverd op de zuivelindustrie en op MyPlate en op onze eigen schijf van vijf.

Wat mij betreft een saai boek vol saaie, al bekende feiten en persoonlijke meningen van de auteur. Oude koek in een nieuw jasje maar wellicht interessant voor nieuwelingen op dit gebied.