Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: witte bonen in tomatensaus

Tijm1

Witte bonen in tomatensaus hoeven niet per se uit een potje te komen, je kan ze ook zelf maken. Hieronder volgen 2 manieren.

Ingrediënten (voor 4 personen)

- 2 koppen gedroogde witte bonen
- water
- 100 gram tomatenpuree
- olijfolie
- 4 tenen knoflook
- 2 rode uien, in kleine stukjes
- tijmtakjes, vers of gedroogd
- sap van 1 citroen
- zout en peper, naar smaak

Bereiding - Eerste manier

Breng water aan de kook, haal van het vuur en week hierin de bonen 12 uur, spoel ze daarna goed af en herhaal dit nog een keer 12 uur. Spoel ze weer af.

Meng in een ovenschaal de olie, de bonen, tomatenpuree, knoflook, zout en tijm. Zet dit 6 uur (!) in een oven op 150 graden. Af en toe alles mengen. Als het te droog lijkt te worden, voeg dan wat olie toe.

Haal het gerecht uit de oven, verwijder de tijmtakjes en voeg de uienstukjes en citroensap toe.

Het gerecht is klaar als de bonen zacht zijn. Ze zijn dan niet melig.

Bereiding - Tweede manier (deze gaat een stuk sneller.)

Week en kook de bonen volgens de aanwijzingen. Nog sneller is het als je gare bonen uit een pot of blik gebruikt.

Verhit in een koekenpan de olie. Bak hierin de bonen met de overige ingrediënten.

Natuurlijk: gezond! - (Voedings)-tips om gezondheidsklachten te voorkomen

categorieën: boeken, Theorieën over gezonde voeding

natuurlijk_gezond

Auteurs: Machiel Amorison, Jan Blaauw en Saskia van 't Hof
Uitgeverij: BZZTôH
ISBN: 90 5501 948 8

Achterflap:

'Een goede gezondheid is niet zo natuurlijk voor de meeste mensen. Bijna iedereen heeft weleens last van vermoeidheid, depressiviteit, slapeloosheid, stress en dergelijke; het lijkt er allemaal bij te horen.

Een van de oorzaken van deze klachten is de grote hoeveelheid chemische stoffen die je binnenkrijgt. Als je terug wilt naar goede voeding en natuurlijke middelen om fit en gezond te zijn - én te blijven - dan is dit boek een uitkomst voor je.

De invloed die onze dagelijkse eet- en drinkgewoonten op ons lichaam hebben, wordt vaak onderschat. In Natuurlijk: gezond! wordt beschreven wat goede voeding inhoudt en wat die voor je kan betekenen. Ook is een aantal veel voorkomende klachten beschreven, met daarbij niet alleen adviezen over voeding maar ook over de natuurlijke middelen waarmee je zelf iets aan je klacht(en) kunt doen, zoals sint-janskruid, aloë vera, kelp, ginseng, knoflook, de shii-takepaddestoel en nog veel meer.'