Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: gebakken spruitjes

Spruiten

Ingrediënten

- spruitjes
- net zoveel kastanjes als spruitjes
- 1 ui
- olie
- gomasio
- kerrie

Bereiding

Kastanjes inkruisen en ongeveer 10 à 15 min. koken. Pellen, het liefst ook het bruine velletje eraf. In stukjes breken.

De spruitjes schoonmaken en halveren.

In een bakpan of wok olie verwarmen. Ui in ringetjes erbij doen. Dan de gehalveerde spruitjes. Het vuur niet te hoog zetten en blijven roeren. Je kan er nog prei, spitskool en andere groenten bij doen. Na een minuut of 10, 15 de gare kastanjestukjes en knoflook erbij. Kruiden met gomasio en kerrie. Als het droog lijkt te worden of aan dreigt te branden iets water toevoegen.

Serveersuggestie

Serveren met rijst, pompoen- of yofusaus en salade.

Nitraat

categorieën: Gezondheid algemeen, Landbouw algemeen, lichaam, nutriënten

Nitraat is een zout dat voorkomt in bladgroenten en knolgewassen. Door bemesting of afbraak van organisch materiaal kan er meer nitraat in de grond zitten waardoor planten die op die grond groeien meer nitraat bevatten. De plant neemt ook meer nitraat op als er weinig groei is, daarom bevatten groenten die in de winter en in het voorjaar geteeld worden een hogere dosis. Door overbemesting gedurende 30 jaar vormt nitraat een bedreiging voor de kwaliteit van het drinkwater. Dit vormt op de lange termijn een gevaar voor de mens.

Groenten die nitraat kunnen bevatten zijn sla, spinazie, andijvie, raapstelen, kool, bietjes, postelein en selderij. Ook vlees en vleeswaren (worst) bevatten soms nitraten en nitrieten omdat ze als additief toegevoegd zijn. Hier kunnen ze reageren met het vlees waardoor nitrosaminen worden gevormd. Bij proefdieren is een verband geconstateerd tussen overvloedig gebruik van deze additieven en kanker.

Gezondheid

Het voorkomen van nitraat in voedsel hoeft op zich niet zo schadelijk te zijn maar nitraat kan omgezet worden in nitriet, bijvoorbeeld door het een paar keer opnieuw verwarmen van de groente. Dit kan weer omgezet worden in nitrosaminen die mogelijk kankerverwekkend zijn. Maar de schadelijke werking van deze stof is niet bewezen.

Sommige onderzoekers beweren zelfs dat een nitraatrijk dieet beschermt tegen hart- en vaatziekten. Bovendien heeft nitriet een anti-bacteriële werking.

De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van nitraat is 3,65 mg/kg lichaamsgewicht per dag.

Bronnen:

- Voeding die Schaadt Voeding die Baat
- Wat is nu gezond?
- Wikipedia