Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: wortel-radijsjes-puree

Wortel

Deze puree kan net als andere groente- en peulvruchten-purees en smeersels gebruikt worden als onderdeel in de warme maaltijd, maar ook als broodbeleg of als dipsaus. Je kan 'm dikker of vloeibaarder maken door te variëren met de hoeveelheid olijfolie.
Onderstaand gerecht kan gegeten worden van het vroege voorjaar tot in de zomer.

Ingrediënten

- 250 gram jonge worteltjes
- 250 gram radijsjes
- 2 uien
- stukje gemberwortel, geschild
- theelepel kerriepoeder of andere kruiden naar smaak
- olijfolie
- zout en peper

Bereiding

Maak de wortels en de radijsjes schoon, schil de uien en snijd alles in stukken. Kook ze gaar in een bodempje water, dit duurt een minuut of 10.
Laat ze uitlekken en bewaar het vocht voor bv. een bouillon.

Rasp de gemberwortel en fruit dit met de kruiden in een beetje olie.

Meng alle ingrediënten met een vork of een staafmixer. Giet meer olie erbij om een smeuïger smeerseltje te krijgen.

Nitraat

categorieën: Gezondheid algemeen, Landbouw algemeen, lichaam, nutriënten

Nitraat is een zout dat voorkomt in bladgroenten en knolgewassen. Door bemesting of afbraak van organisch materiaal kan er meer nitraat in de grond zitten waardoor planten die op die grond groeien meer nitraat bevatten. De plant neemt ook meer nitraat op als er weinig groei is, daarom bevatten groenten die in de winter en in het voorjaar geteeld worden een hogere dosis. Door overbemesting gedurende 30 jaar vormt nitraat een bedreiging voor de kwaliteit van het drinkwater. Dit vormt op de lange termijn een gevaar voor de mens.

Groenten die nitraat kunnen bevatten zijn sla, spinazie, andijvie, raapstelen, kool, bietjes, postelein en selderij. Ook vlees en vleeswaren (worst) bevatten soms nitraten en nitrieten omdat ze als additief toegevoegd zijn. Hier kunnen ze reageren met het vlees waardoor nitrosaminen worden gevormd. Bij proefdieren is een verband geconstateerd tussen overvloedig gebruik van deze additieven en kanker.

Gezondheid

Het voorkomen van nitraat in voedsel hoeft op zich niet zo schadelijk te zijn maar nitraat kan omgezet worden in nitriet, bijvoorbeeld door het een paar keer opnieuw verwarmen van de groente. Dit kan weer omgezet worden in nitrosaminen die mogelijk kankerverwekkend zijn. Maar de schadelijke werking van deze stof is niet bewezen.

Sommige onderzoekers beweren zelfs dat een nitraatrijk dieet beschermt tegen hart- en vaatziekten. Bovendien heeft nitriet een anti-bacteriële werking.

De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van nitraat is 3,65 mg/kg lichaamsgewicht per dag.

Bronnen:

- Voeding die Schaadt Voeding die Baat
- Wat is nu gezond?
- Wikipedia