Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: preisoep

Prei

Ingrediënten

olie
prei
knolselderij
aardappel
knoflook
bouillon
paprikapoeder
tomatenpuree
pasta bv. mie, vermicelli of macaroni
water

Bereiding

Olie in de pan gieten. Even warm laten worden en dan de in kleine blokjes gesneden (rauwe) aardappel erin. Vuur even hoog zetten, maar na een minuut of vijf laag. In die paar minuten wel opletten dat het niet aanbrandt. Dan de in ringetjes gesneden en gewassen prei toevoegen, net als de knoflook en de in stukjes gesneden knolselderij. Dit alles vrij lang laten stoven, een minuut of 20, wel er bij blijven om te roeren.

Paprikapoeder en knoflook erbij. Even meebakken.

Dan heet water, met daarin opgelost de bouillon, toevoegen. Tomatenpuree en pasta erdoor. Aan de kook brengen en laten koken tot alles (aardappels en pasta) goed gaar is.

Nitraat

categorieën: Gezondheid algemeen, Landbouw algemeen, lichaam, nutriënten

Nitraat is een zout dat voorkomt in bladgroenten en knolgewassen. Door bemesting of afbraak van organisch materiaal kan er meer nitraat in de grond zitten waardoor planten die op die grond groeien meer nitraat bevatten. De plant neemt ook meer nitraat op als er weinig groei is, daarom bevatten groenten die in de winter en in het voorjaar geteeld worden een hogere dosis. Door overbemesting gedurende 30 jaar vormt nitraat een bedreiging voor de kwaliteit van het drinkwater. Dit vormt op de lange termijn een gevaar voor de mens.

Groenten die nitraat kunnen bevatten zijn sla, spinazie, andijvie, raapstelen, kool, bietjes, postelein en selderij. Ook vlees en vleeswaren (worst) bevatten soms nitraten en nitrieten omdat ze als additief toegevoegd zijn. Hier kunnen ze reageren met het vlees waardoor nitrosaminen worden gevormd. Bij proefdieren is een verband geconstateerd tussen overvloedig gebruik van deze additieven en kanker.

Gezondheid

Het voorkomen van nitraat in voedsel hoeft op zich niet zo schadelijk te zijn maar nitraat kan omgezet worden in nitriet, bijvoorbeeld door het een paar keer opnieuw verwarmen van de groente. Dit kan weer omgezet worden in nitrosaminen die mogelijk kankerverwekkend zijn. Maar de schadelijke werking van deze stof is niet bewezen.

Sommige onderzoekers beweren zelfs dat een nitraatrijk dieet beschermt tegen hart- en vaatziekten. Bovendien heeft nitriet een anti-bacteriële werking.

De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van nitraat is 3,65 mg/kg lichaamsgewicht per dag.

Bronnen:

- Voeding die Schaadt Voeding die Baat
- Wat is nu gezond?
- Wikipedia