Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: aardappel-asperge ovenschotel

Aardappel

Ingrediënten

voor 2 pers.
- 400 gram aardappels
- 500 gram asperges
- 1 eetlepel plantaardige margarine
- ongeveer 2 deciliter sojamelk
- 2 eetlepels bloem of meel
- snufje zout
- theelepel gistvlokken
- snufje nootmuskaat

Bereiding

De aardappels in stukjes even koken, niet helemaal gaar laten worden. Afgieten.

De asperges niet te dun schillen en het onderste deel eraf breken. (De schillen en onderkanten eventueel bewaren voor het trekken van bouillon.)
In water aan de kook brengen, vuur uitzetten en laten staan tot ze bijna gaar zijn, ongeveer tien a vijftien minuten, afhankelijk van de dikte. Afgieten.

Intussen de saus bereiden: margarine smelten in een steelpannetje, bloem of meel toevoegen. Goed roeren zodat er geen klontjes meer in zitten. In kleine scheutjes sojamelk toevoegen. Continu blijven roeren.
Zout, gistvlokken en nootmuskaat erbij. Eventueel kerrie, peper of andere kruiden naar smaak toevoegen.

De aardappels en asperges in een ovenschaal leggen. De saus eroverheen gieten.
Oven voorverwarmen op ongeveer 200 graden. Ovenschaal erin, ongeveer een half uur laten staan. Controleren of de aardappels goed gaar zijn.

Okinawa

categorieën: Gezondheid algemeen, lichaam, Theorieën over gezonde voeding

Japanners waren tot voor kort de gezondste mensen ter wereld. In Japan zijn de mensen op de eilandengroep Okinawa het oudst en gezondst, het aantal 100-jarigen is er het grootst van de wereld. De mensen hier worden niet alleen ouder dan anderen maar ze blijven ook langer gezond en zelfstandig. Allerlei beschavingsziekten als hormoonafhankelijke kankers (zoals borst- en prostaatkanker), hart- en vaatklachten, alzheimer en diabetes komen hier veel minder voor.

Dit komt hoogstwaarschijnlijk door een voeding die vooral bestaat uit groenten met allerlei kleuren, sojaproducten, vooral tofu, noten en fruit. Bovendien hebben de Jappaners een gezegde: hara hatsji bu (eten tot je voor 80% vol zit), waardoor ze vaak niet meer dan ongeveer 1200 calorieën per dag binnenkrijgen. Dit leidt ertoe dat het lichaam continu in een soort hongertoestand verkeert, waardoor het overgaat tot een toestand van zelfbehoud. Caloriebeperking is tot nu toe de enige bewezen strategie om ouder te worden.

Tegenwoordige generaties lijken dit patroon echter niet over te nemen, ze eten meer en ongezonder, roken en drinken, en ze zijn als gevolg hiervan dikker en sterven jonger. Dit is ook vaak het geval bij mensen die verhuizen naar bv. de V.S. waar het voedsel- en leefpatroon volstrekt anders is dan het oorspronkelijke. Omdat het lichaam van deze mensen genetisch ingesteld is op weinig voedsel, gaan ze alle overdaad extra snel opslaan in de vorm van vet.

Bronnen:

- Teleac: Hoe word je 101?
- Het Okinawa-programma