Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: pitabroodjes met sojabrokjes en knoflooksaus

Pitabroodje

Ingrediënten

sojabrokjes (fijn)
water
shoyu (zoute sojasaus)
ketchup
shoarmakruiden of een mengsel van paprikapoeder, koriander, peper en komijn
ui
paprika
slablaadjes

pitabroodjes

yofu (sojayoghurt)
knoflook
zout
olijfolie

Bereiding

De brokjes opzetten in water en shoyu, ketchup en de kruiden toevoegen. Aan de kook laten komen.
Laten koken tot al het water zo goed als verdampt is. Minimaal 10 à 15 minuten. Als het eerder droog komt te staan, dan extra water toevoegen.

In een bakpan de ui en paprika bakken in olijfolie. De brokjes er bij doen en goed laten bakken.

Ondertussen de sla wassen en scheuren. En een sausje maken van de yofu, knoflook olijfolie en zout.

De pitabroodjes roosteren in een broodrooster of een droge bakpan.

Serveersuggestie

Opensnijden en vullen met slablad, gebakken brokjes en saus.

Okinawa-programma

categorieën: boeken, Theorieën over gezonde voeding

okinawa

Auteur: Bradley Willcox
Uitgeverij: Het Spectrum, Utrecht 2001
ISBN: 90 274 7322 6

Amerikaanse en Japanse wetenschappers hebben tussen 1975 en 2000 bestudeerd waarom de mensen op de Japanse eilandengroep Okinawa zo vaak 100 jaar en ouder worden. Deze 'Okinawa 100-jarigen-studie' staat beschreven in dit boek.

Uit deze studie bleek dat de 100-jarige Okinawa's een slank en lenig lichaam en sterke beenderen hadden. Ze hadden soepele, jonge slagaderen, een laag cholesterol- en homocysteïnegehalte. Tevens hadden ze weinig kans op hormoonafhankelijke kankers, zoals borst-, prostaat- en darmkanker. Ze hadden een scherpe geest en dementie kwam nauwelijks voor.
Bovendien zagen ze er jeugdig uit, waren energiek en hadden heldere ogen.

Oorzaken voor deze gezondheidstoestand waren deels genetisch; deels lagen ze aan de leef- en vooral voedingswijze.