Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: groene kool met pompoenstamppot

Groenekool

Stamppot hoeft niet per se van aardappels gemaakt te worden. Je kan in plaats hiervan ook bijvoorbeeld pastinaak of pompoen nemen.

Ingrediënten

pompoen
bouillon
groene kool
een scheutje sojamelk
olie
zout

olie
ui
prei
juspoeder
ketchup
water

Bereiding

Groene pompoen schillen, oranje pompoen alleen als dat nodig is. De groene pompoen is over het algemeen zoeter dan de oranje. In stukjes snijden en opzetten in water met een bouillonblokje. De groene kool zo klein mogelijk gesneden erbij doen. Pompoen is over het algemeen iets eerder gaar dan aardappel. Je kan het op dezelfde manier testen door er met een vork in te prikken.

In een bakpan de olie verhitten. Ui en prei zachtjes bakken. Als het zacht en gaar is de ketchup, het juspoeder en water toevoegen. Eventueel nog kruiden toevoegen. Roeren tot een mooie jus ontstaan is.

Als de pompoen gaar is afgieten. Olie, sojamelk en zout toevoegen. Stampen.

Okinawa-programma

categorieën: boeken, Theorieën over gezonde voeding

okinawa

Auteur: Bradley Willcox
Uitgeverij: Het Spectrum, Utrecht 2001
ISBN: 90 274 7322 6

Amerikaanse en Japanse wetenschappers hebben tussen 1975 en 2000 bestudeerd waarom de mensen op de Japanse eilandengroep Okinawa zo vaak 100 jaar en ouder worden. Deze 'Okinawa 100-jarigen-studie' staat beschreven in dit boek.

Uit deze studie bleek dat de 100-jarige Okinawa's een slank en lenig lichaam en sterke beenderen hadden. Ze hadden soepele, jonge slagaderen, een laag cholesterol- en homocysteïnegehalte. Tevens hadden ze weinig kans op hormoonafhankelijke kankers, zoals borst-, prostaat- en darmkanker. Ze hadden een scherpe geest en dementie kwam nauwelijks voor.
Bovendien zagen ze er jeugdig uit, waren energiek en hadden heldere ogen.

Oorzaken voor deze gezondheidstoestand waren deels genetisch; deels lagen ze aan de leef- en vooral voedingswijze.