Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: haver-gerst-schotel

Graan

Afwisseling van voedingsmiddelen is heel belangrijk. Te veel van hetzelfde kan er toe leiden dat mensen overgevoelig worden voor die producten. In onze streken is tarwe de meest gegeten graansoort, het zit niet alleen in vrijwel al het brood maar ook in pasta, pizza's en gebak. Te veel van een bepaald voedingsmiddel kan echter leiden tot voedselintoleranties en -allergieën. Vaker een ander graan eten is dus beter.

Ingrediënten

haver
gerst
bonekruid
ao nori
ui
kerrie
olie
appel
hazelnoten
rozijnen
zout naar smaak

Bereiding

Was, week en kook de granen volgens de aanwijzingen (weken en koken van granen). Kook ze met bonekruid en ao nori om de vertering te bevorderen.

De ui in ringen snijden en fruiten met de kerrie in de olie.
De appel wassen en in stukjes snijden. Deze bij de ui in de pan doen, net als de in stukjes gesneden of gehakte hazelnoten en de rozijnen.

Met het deksel op de pan ongeveer 10 minuten laten smoren en dan de granen toevoegen. Doorroeren en eventueel zout toevoegen.

Serveersuggestie

Opdienen met gebakken groenten en een spitskoolsalade.

Paleodieet

categorieën: filosofie, Gezondheid algemeen, Koken en eten

Het paleodieet gaat terug naar de tijd voor de landbouw. Mensen leefden toen als jagers/verzamelaars die rondtrokken als nomaden. Dit hebben zij vele duizenden jaren gedaan en ons lichaam is aangepast aan die manier van leven. De landbouw begon pas 10.000 jaar geleden, een korte tijd in het bestaan van de mens, en onze lichamen zijn nog lang niet aangepast aan de manier van eten van vandaag. Dat al weer heel anders is dan aan het begin van de landbouw.

Ons dagelijks voedsel, dat vooral bewerkt is en verrijkt met allerlei toevoegingen (niet alleen chemische als smaakversterkers, emulgatoren en nog veel meer, maar ook zout, suiker en nog wat nieuwerwetse dingen) wijkt wel heel erg af als dat waarvoor we genetisch uitgerust zijn..

Het paleodieet bestond vooral uit onbewerkte, verse groenten, fruit (besjes en zo), noten en vlees en vis. Granen, peulvruchten en zuivelproducten werden nog helemaal niet gegeten.

Tegenwoordig is er een beweging van mensen die zo veel mogelijk dit ideaal willen benaderen. Zij eten veel groenten, fruit, noten, zaden en vlees en vis. Het liefst van biologische oorsprong.