Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: rauw ontbijt

Lijnzaad

Sesamzaad is een van de meest calciumrijke plantaardige voedingsmiddelen. Onderstaand recept is een manier om een redelijke hoeveelheid in een keer binnen te krijgen.

Ingrediënten

sesamzaad
gojiberries

banaan
dadels
kokosvet
carobpoeder
lijnzaad

Alle ingrediënten het liefst in de rauwe variant.

Bereiding

Het sesamzaad met de gojiberries de avond van te voren in water in de week zetten.

's Ochtends alle ingrediënten in een blender doen. Zo veel water toevoegen dat alles onder staat.
Mixen.
Drinken of lepelen.

Phytaten

categorieën: Gezondheid algemeen, nutriënten

Phytaten zijn nutriënten die onder andere voorkomen in granen en peulvruchten, vooral in sojabonen. Ze zorgen ervoor dat mineralen als magnesium, calcium, ijzer en zink minder goed opgenomen worden uit het voedsel doordat ze deze stoffen aan zich binden.

Fermentatie is een manier om phytaten onschadelijk te maken. Daarom is zuurdesembrood beter dan gistbrood, en zijn gefermenteerde sojaproducten (miso, tempeh, natto, shoyu) gezonder dan niet-gefermenteerde sojaproducten (tofu, sojamelk, sojavla, yofu).