Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: broccolistamppot

Aardappel

Stamppot is een simpel maar ondergewaardeerd gerecht.
 
Er worden steeds minder aardappels gegeten in Nederland. Omdat het te veel werk en moeite en tijd kost. Denken mensen tenminste. Okee, je moet de aardappels schillen, tenzij ze er nog goed uitzien, dan hoef je ze alleen maar te borstelen. En dan moet je ze ook nog koken of anders bereiden. Dat kost allemaal tijd.
Maar aardappels zijn lekker en bovendien gezond. Ze bevatten meer vitamine C dan de gemiddelde citrusvrucht. Alle reden dus om ze regelmatig te eten. Een stamppot bereiden is makkelijk, je kan er eventueel restjes groente in verwerken en het is superlekker.

Ingrediënten

aardappels
bouillonblokje of -poeder
broccoli
sojaroom
plantaardige margarine
zout
peper

Bereiding

Schil of borstel de aardappels en snijd ze in blokjes van ongeveer twee cm². Op deze manier zijn ze veel eerder gaar.
Voeg zoveel water toe dat ze net onder staan, en breng aan de kook. Voeg bouillon toe.

Verdeel de broccoli in roosjes en snijd de stam in stukjes (schillen). Dit is het lekkerste onderdeel van deze groente. Doe de broccoli bij de aardappels als het water kookt.

Als de aardappels gaar zijn (prik-met-de-vork-test), het water afgieten.
Een klont margarine, zout, peper en een flinke scheut sojaroom toevoegen. Stampen of roeren met een houten lepel.

Serveersuggestie

Gebakken courgette en ui met wat juspoeder en/of ketchup.

Rauw

categorieën: producten, Rauw eten, Theorieën over gezonde voeding

Rauw voedsel is voedsel dat onverhit is, of in ieder geval niet boven de 40 graden verwarmd is.
Over het algemeen is dit nauwelijks bewerkt. Bewerkingen die wel toegepast worden zijn: drogen (in de zon of in een lage-temperatuuroven) om het te bewaren, weken en schillen, snijden, hakken, pureren etc. om het hapklaar te maken.

Rauwe gerechten zijn bv. salades, hoewel die vrijwel altijd ook niet-rauwe ingrediënten bevatten en shakes.
Voedingsmiddelen die rauw gegeten kunnen worden zijn onder andere fruit, groenten, noten en kiemen. Peulvruchten en granen worden in gekiemde toestand wel rauw gegeten maar of dat altijd gezond is, daarover zijn de meningen verdeeld. Vooral peulvruchten bevatten giftige stoffen (protease-remmers en lectines) die bij het koken verdwijnen.
Een aantal gezonde nutriënten zoals lycopeen uit tomaten, worden ook veel makkelijker opgenomen uit voedsel dat verhit is (geweest).

Mensen die (vrijwel) uitsluitend rauw eten worden wel rawfooders genoemd. Zij doen dit vooral om gezondheidsredenen.