Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: spanakorizo

Wildespinazie

Dit is een spinazie-met-rijst-gerecht uit Griekenland. Hoofdingrediënten zijn vooral spinazie en rijst. Verder doen sommige mensen er (witte) bonen in en/of andere groenten.

Onderstaand een eenvoudige variant, naar eigen inzichten uit te breiden. In verhouding moet er veel meer spinazie in dan rijst.

Ingrediënten

rijst (bv. risottorijst)
verse spinazie
lente-ui
olie
dille
citroensap
zout

Bereiding

Was de spinazie goed.
Breng een grote hoeveelheid water aan de kook in een grote pan. Doe hier de spinazie bij en laat ongeveer een minuut koken.
Afgieten maar het water bewaren, en de spinazie onder koud water spoelen. Uit laten lekken in een vergiet.

Breng in een andere pan ongeveer twee keer zoveel water als rijst aan de kook. Gebruik hiervoor het water waar de spinazie in gekookt is, eventueel aangevuld met vers water.
Als het kookt hierin de rijst, de lente-uitjes, olie en eventueel wat zout en/of wat bouillon doen.
Laten koken tot de rijst gaar is en het vocht ingekookt tot een dikke saus.

Nu de spinazie, de dille, vers citroensap en eventueel nog wat zout erdoor roeren.
Heet serveren.

Serveersuggestie

Eten met brood en olijven of een bonenschotel en frisse salade.

Rauw

categorieën: producten, Rauw eten, Theorieën over gezonde voeding

Rauw voedsel is voedsel dat onverhit is, of in ieder geval niet boven de 40 graden verwarmd is.
Over het algemeen is dit nauwelijks bewerkt. Bewerkingen die wel toegepast worden zijn: drogen (in de zon of in een lage-temperatuuroven) om het te bewaren, weken en schillen, snijden, hakken, pureren etc. om het hapklaar te maken.

Rauwe gerechten zijn bv. salades, hoewel die vrijwel altijd ook niet-rauwe ingrediënten bevatten en shakes.
Voedingsmiddelen die rauw gegeten kunnen worden zijn onder andere fruit, groenten, noten en kiemen. Peulvruchten en granen worden in gekiemde toestand wel rauw gegeten maar of dat altijd gezond is, daarover zijn de meningen verdeeld. Vooral peulvruchten bevatten giftige stoffen (protease-remmers en lectines) die bij het koken verdwijnen.
Een aantal gezonde nutriënten zoals lycopeen uit tomaten, worden ook veel makkelijker opgenomen uit voedsel dat verhit is (geweest).

Mensen die (vrijwel) uitsluitend rauw eten worden wel rawfooders genoemd. Zij doen dit vooral om gezondheidsredenen.