Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: gestoofde groenekoolstamppot met tempeh

Groenekool

Ingrediënten

groene kool
aardappels
paprika
ui
wortel
tempeh
water
shoyu
ketchup (optioneel)
zout
olie

Bereiding

De tempeh in plakken van ongeveer een halve centimeter of minder snijden. In een diep bord marineren in shoyu en eventueel ketchup.

Bladeren van de groene kool loshalen, eventueel wassen en de harde nerf er uitsnijden. De rest in zo klein mogelijke reepjes snijden.
Beetje olie in een pan met dikke bodem, daar de reepjes kool inleggen. Het gas laag houden. Na een paar minuten een scheutje shoyu toevoegen en wat water. Deksel op de pan en laten stoven. Regelmatig even omroeren en zorgen dat het vochtig genoeg blijft. Niet nat, het moet niet koken maar stoven.

In een bakpan de paprika, ui en wortel bakken in olie.

De aardappels eventueel schillen en wassen. In kleine blokjes snijden en koken.

De tempeh bakken in olie op redelijk hoog vuur. Regelmatig keren. Ze zijn in een paar minuten klaar.

De aardappels als ze gaar zijn afgieten en bij de groene kool doen. Ook de gebakken groente erdoor. Zout toevoegen. Stampen.

Opdienen met de tempeh apart.

Rauw

categorieën: producten, Rauw eten, Theorieën over gezonde voeding

Rauw voedsel is voedsel dat onverhit is, of in ieder geval niet boven de 40 graden verwarmd is.
Over het algemeen is dit nauwelijks bewerkt. Bewerkingen die wel toegepast worden zijn: drogen (in de zon of in een lage-temperatuuroven) om het te bewaren, weken en schillen, snijden, hakken, pureren etc. om het hapklaar te maken.

Rauwe gerechten zijn bv. salades, hoewel die vrijwel altijd ook niet-rauwe ingrediënten bevatten en shakes.
Voedingsmiddelen die rauw gegeten kunnen worden zijn onder andere fruit, groenten, noten en kiemen. Peulvruchten en granen worden in gekiemde toestand wel rauw gegeten maar of dat altijd gezond is, daarover zijn de meningen verdeeld. Vooral peulvruchten bevatten giftige stoffen (protease-remmers en lectines) die bij het koken verdwijnen.
Een aantal gezonde nutriënten zoals lycopeen uit tomaten, worden ook veel makkelijker opgenomen uit voedsel dat verhit is (geweest).

Mensen die (vrijwel) uitsluitend rauw eten worden wel rawfooders genoemd. Zij doen dit vooral om gezondheidsredenen.