Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: aubergine-tomatenschotel

Tijm1

Ingrediënten (voor 2 personen)

- olijfolie
- 1 middelgrote aubergine
- 3 tomaten
- 1 teen knoflook
- zout
- peper
- tijm

Bereiding

Was de aubergine en snijd ‘m in schijfjes of in plakken. Bak deze in een flinke hoeveelheid hete olie totdat hij zacht en sappig is.

Voeg het gehakte teentje knoflook, peper, zout, tijm en de in stukjes gesneden tomaten toe.

Dek de pan af en laat het lekker pruttelen, ongeveer 15 tot 25 minuten.

Serveersuggestie

Serveren met rijst en vegetarische gyros.

Rauw

categorieën: producten, Rauw eten, Theorieën over gezonde voeding

Rauw voedsel is voedsel dat onverhit is, of in ieder geval niet boven de 40 graden verwarmd is.
Over het algemeen is dit nauwelijks bewerkt. Bewerkingen die wel toegepast worden zijn: drogen (in de zon of in een lage-temperatuuroven) om het te bewaren, weken en schillen, snijden, hakken, pureren etc. om het hapklaar te maken.

Rauwe gerechten zijn bv. salades, hoewel die vrijwel altijd ook niet-rauwe ingrediënten bevatten en shakes.
Voedingsmiddelen die rauw gegeten kunnen worden zijn onder andere fruit, groenten, noten en kiemen. Peulvruchten en granen worden in gekiemde toestand wel rauw gegeten maar of dat altijd gezond is, daarover zijn de meningen verdeeld. Vooral peulvruchten bevatten giftige stoffen (protease-remmers en lectines) die bij het koken verdwijnen.
Een aantal gezonde nutriënten zoals lycopeen uit tomaten, worden ook veel makkelijker opgenomen uit voedsel dat verhit is (geweest).

Mensen die (vrijwel) uitsluitend rauw eten worden wel rawfooders genoemd. Zij doen dit vooral om gezondheidsredenen.