Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: chapatie

Olijfolie

Chapaties, ook wel geschreven als chapati, zijn, net als bv. roti, nan, paratha en wraps, een soort pannekoekjes of (ongerezen) broodjes die gegeten worden bij de warme maaltijd. Oorspronkelijk uit India worden ze tegenwoordig veel gegeten in Oost-Afrika, maar ook steeds meer in West-Europa en de Verenigde Staten.

Je kan ze kant-en-klaar kopen maar ook eenvoudig zelf maken.

Ingrediënten

250 gram volkorenmeel
1 theelepel zeezout
1,8 dl. lauw water
2 eetlepels olijfolie

Bereiding

240 gram van het meel en het zout mengen in een schaal. Het water en de olie erbij gieten en kneden tot een dik deeg.
De rest van het meel op een werkvlak strooien en daarop nog een kwartier het deeg kneden. Tot het glad en veerkrachtig is. Met een vinger in het deeg prikken. Hij moet er schoon uitkomen, anders nog wat meel toevoegen. Een vochtige schone doek erover en een uur laten rusten op kamertemperatuur.

Het deeg verdelen in 8 stukken. Telkens een deel bewerken en de andere afgedekt laten. Rol het stuk tussen de handpalmen tot een balletje. Druk dit plat tot een rondje van ongeveer 1,5 mm dik. Doe dit met alle stukken.
Verwarm een droge gietijzeren pan of bakplaat tot die heet is. Bak de chapaties een voor een tot ze lichtbruin zijn met donkere spikkels, ongeveer 3 à 4 minuten aan elke kant.

Seizoensgroenten

categorieën: Gezondheid algemeen, Landbouw algemeen, natuur en milieu, producten

jonge_peul (foto: Gwen Rijsdijk)

Groenten uit het seizoen zijn groenten die van oorsprong in een bepaald seizoen gegeten werden omdat ze op dat moment geoogst konden worden. Tegenwoordig is het dankzij moderne landbouwtechnieken (verwarmde kassen, genetische modificatie, kunstmest enz.) en goedkoop transport mogelijk het hele jaar door allerlei groenten en fruitsoorten te eten.

Toch heeft het ook nu nog voordelen om te eten van het seizoen. Op die manier heb je namelijk altijd vers spul en je houdt de kosten laag omdat op dat moment de groenten, dankzij het grote aanbod, goedkoop zijn.
Bovendien is de milieubelasting laag doordat er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van energie voor het stoken van kassen en het vervoeren over lange afstanden (per vliegtuig, boot en/of vrachtwagen) van de voedingsmiddelen. Dit alles geldt uiteraard ook voor fruit.

Enkele voorbeelden van seizoensgroenten en fruitsoorten in Nederland en België zijn:

Lente

Aardappelen, andijvie, asperges, bietjes, bospeen, bosui, boterraap, brandnetels, koolrabi, kropsla, meiraap,  peultjes, raapstelen, rabarber, radijs, rettich, spinazie, spitskool, tuinkers en waterkers.

Zomer

Aubergine, bietjes, boontjes (sperzie-, sla-, snij-, tuin-), courgette, doperwten, kapucijners, knoflook, komkommer, kropsla, paprika, peultjes, radijs, sjalotten, tomaat en worteltjes.
Aardbeien, appels, bessen, kruisbessen, meloen en pruimen.

Herfst

Aardappelen, andijvie, bieten, bleekselderij, broccoli, courgette, groenlof, knoflook, knolselderij, kool, maïs, pastinaak, pompoen, prei, radijs, rammenas, schorseneren, snijbiet, spinazie, tomaten, ui, veldsla, venkel, wortelpeterselie en wortels.
Appels, druiven, peren, bessen en bramen.

Winter

Aardpeer, bieten, knolselderij, kool, koolraap, pastinaak, pompoen, prei, rammenas, schorseneren, spruitjes, uien, veldsla, wilde spinazie, winterpostelein, winterwortel en witlof.

Er zijn een aantal groenten die goed bewaard kunnen worden zodat ze meerdere seizoenen gegeten kunnen worden, en die dus dezelfde voordelen als de seizoensgroenten hebben. Dit zijn de bewaargroenten.