Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: pompoencurry

Zapallito pompoen

Ingrediënten

- pompoen, in stukjes
- sperziebonen, gebroken
- broccoli, in roosjes en het steeltje in stukjes
- ui
- prei, in ringetjes
- wortel
- kerrie,
- koriander
- kurkuma
- knoflook
- kokosmelk

Bereiding

De pompoen, boontjes en broccoli ongeveer 10 minuten koken tot ze net niet helemaal gaar zijn. In een andere pan de ui, prei en wortel in de olie bakken.
Na ongeveer 10 minuten de kruiden en knoflook erbij. Dan de afgegoten groenten en de kokosmelk toevoegen. Ongeveer een kwartier laten sudderen. Als het te droog lijkt te worden meer kokosmelk of water toevoegen. Af en toe roeren om aanbranden te voorkomen.

Seizoensgroenten

categorieën: Gezondheid algemeen, Landbouw algemeen, natuur en milieu, producten

jonge_peul (foto: Gwen Rijsdijk)

Groenten uit het seizoen zijn groenten die van oorsprong in een bepaald seizoen gegeten werden omdat ze op dat moment geoogst konden worden. Tegenwoordig is het dankzij moderne landbouwtechnieken (verwarmde kassen, genetische modificatie, kunstmest enz.) en goedkoop transport mogelijk het hele jaar door allerlei groenten en fruitsoorten te eten.

Toch heeft het ook nu nog voordelen om te eten van het seizoen. Op die manier heb je namelijk altijd vers spul en je houdt de kosten laag omdat op dat moment de groenten, dankzij het grote aanbod, goedkoop zijn.
Bovendien is de milieubelasting laag doordat er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van energie voor het stoken van kassen en het vervoeren over lange afstanden (per vliegtuig, boot en/of vrachtwagen) van de voedingsmiddelen. Dit alles geldt uiteraard ook voor fruit.

Enkele voorbeelden van seizoensgroenten en fruitsoorten in Nederland en België zijn:

Lente

Aardappelen, andijvie, asperges, bietjes, bospeen, bosui, boterraap, brandnetels, koolrabi, kropsla, meiraap,  peultjes, raapstelen, rabarber, radijs, rettich, spinazie, spitskool, tuinkers en waterkers.

Zomer

Aubergine, bietjes, boontjes (sperzie-, sla-, snij-, tuin-), courgette, doperwten, kapucijners, knoflook, komkommer, kropsla, paprika, peultjes, radijs, sjalotten, tomaat en worteltjes.
Aardbeien, appels, bessen, kruisbessen, meloen en pruimen.

Herfst

Aardappelen, andijvie, bieten, bleekselderij, broccoli, courgette, groenlof, knoflook, knolselderij, kool, maïs, pastinaak, pompoen, prei, radijs, rammenas, schorseneren, snijbiet, spinazie, tomaten, ui, veldsla, venkel, wortelpeterselie en wortels.
Appels, druiven, peren, bessen en bramen.

Winter

Aardpeer, bieten, knolselderij, kool, koolraap, pastinaak, pompoen, prei, rammenas, schorseneren, spruitjes, uien, veldsla, wilde spinazie, winterpostelein, winterwortel en witlof.

Er zijn een aantal groenten die goed bewaard kunnen worden zodat ze meerdere seizoenen gegeten kunnen worden, en die dus dezelfde voordelen als de seizoensgroenten hebben. Dit zijn de bewaargroenten.