Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: zoete aardappelen uit de oven met omega humus

Houmous

Een recept uit het boek Eten als medicijn van Dale Pinnock

Ingrediënten voor 2 personen

 - 2 middelgrote zoete aardappelen
- 1 blik van 400 gram kikkererwten, uitgelekt
- 1 eetlepel sesamzaad
- 2 eetlepels lijnzaadolie
- 1 teen knoflook, fijngehakt
- sap van 1/2 citroen
- handvol verse peterselie of koriander, grofgehakt (desgewenst)
- zeezout en zwarte peper

Bereiding

Verhit de oven tot 200 graden. Leg de zoete aardappelen op een bakplaat en zet ze 40 minuten in de oven tot ze zacht aanvoelen als je er in knijpt.

Doe intussen de kikkererwten met sesamzaadjes, lijnzaadolie, knoflook en citroensap in een blender of keukenmachine, voeg naar smaak peper en zout toe en hak het tot een gladde humus.

Snijd de gare aardappelen in de lengte doormidden en schep er een flinke klodder van de humus op. strooi er eventueel de kruiden op en zet meteen op tafel.

Suiker

categorieën: Gezondheid algemeen, producten

Het begrip suiker heeft meerdere betekenissen. Het kan slaan op het spul dat je koopt in de winkel, gemaakt van suikerbieten of suikerriet. Maar het slaat ook op koolhydraten.

In de plant

Planten zetten, met behulp van zonne-energie, water en koolzuurgas om in glucose en fructose. Samen is dit sacharose, dit is wat je als suiker koopt. Deze wordt gehaald uit suikerbieten of -riet. Vooral bieten bevatten een hoog gehalte aan sacharose met als topper de speciaal gekweekte suikerbiet. Maar het zit dus, in meer of mindere mate, in alle vruchten, groenten en andere plantaardige voedingsmiddelen.

Alles wat op -ose eindigt - in voedseltermen dan - is ook een vorm van suiker.

Dat zijn dus onder andere:
- dextrose (druivensuiker)
- fructose (vruchtensuiker)
- glucose
- sacharose
- sucrose

Lactose (melksuiker) is een suiker uit melk, dus niet uit een plant. Wel indirect natuurlijk doordat koeien planten eten.

Siropen en stropen vallen ook onder de suikers, net als honing.

In het lichaam

Suikers zijn enkelvoudige koolhydraten die heel snel worden afgebroken tot glucose in het lichaam.

In producten

Suiker komt in zoveel producten voor dat je echt goed je best moet doen om het niet (te veel) binnen te krijgen. Niet alleen om het zoeter te maken maar ook als conserveringsmiddel. Het zit niet alleen in voor de hand liggende dingen als toetjes, koekjes en gebak, maar het zit ook vaak in potjes en blikjes groenten en fruit, in ketchup, soep, brood en nog veel meer.
Een manier om niet te veel binnen te krijgen is om zoveel mogelijk biologisch te eten, maar ook dan kan je het nog overal tegenkomen (zie ook: verborgen suiker). De beste manier om het te vermijden is om geen voorbewerkte producten te eten, maar alles zelf te maken van producten die je gewoon herkent als voedsel zoals groente, fruit, aardappelen, rijst, noten etc.

Gezondheid

Over de gezondheid van suiker voor het menselijk lichaam is al vele jaren een felle strijd gaande. Meningen lopen uiteen. Zo zegt de Suikerstichting Nederland: 'Over suiker en onze gezondheid doen nog steeds veel fabels de ronde. Zo zou suiker ongezond zijn. Maar een wetenschappelijk feit is dat suiker één van de koolhydraten is. En koolhydraten hebben we elke dag nodig.' en 'Suiker past prima in een gebalanceerd voedingspatroon.' Deze stichting behartigt wel de belangen van de suikerindustrie en is dus niet objectief.

Aan de andere kant zeggen veel mensen dat suiker puur gif is.
Het zou te maken kunnen hebben met (het ontstaan van) hypoglykemie, diabetes, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, schimmelinfecties, overgewicht, tandbederf, ADHD, reuma, kanker en waarschijnlijk nog veel meer. Bovendien zouden bij het eten van geraffineerde (witte) suiker vitaminen en mineralen aan het lichaam onttrokken worden. Dit gebeurt onder andere met calcium en leidt op deze manier tot een groter risico op osteoporose (botontkalking).

Genoeg reden dus om voorzichtig met dit goedje te zijn.