Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: zoetzure bietjes

Bietjes2

Een lekker bijgerecht bij aardappeltjes bijvoorbeeld.

Ingrediënten

3 bieten
2 zure appels
1 ui
klein pepertje in stukjes, zonder de pitjes
scheut balsamico-azijn
zout
olijfolie
halve deciliter water
zout

Bereiding

Snijd de ui in stukjes en bak glazig in de olie.
Kook de bieten net gaar, schil ze dan en snijd ze in dunne plakjes.
De appels in stukjes snijden en doe deze stukjes plus de plakjes biet bij de ui in de pan.
Voeg dan het water, de azijn, het pepertje en zout toe. Goed doorroeren en even laten sudderen.

Serveersuggestie

Lekker met een (soja)-yoghurtsaus.

Superfood

categorieën: Gezond voedsel, producten, Theorieën over gezonde voeding

Binnen de Raw Food Beweging en bij andere gezondheidzoekers is het begrip superfood steeds bekender aan het worden. Met deze term worden natuurlijke voedingsmiddelen bedoeld die, zoals het woord al zegt, supergezond zijn. Ze zijn zeer voedzaam en over het algemeen worden ze rauw gegeten; ze zijn biologisch gekweekt of in het wild gevonden, en bevatten grote hoeveelheden vitaminen, mineralen, probiotica (niet de chemische variant uiteraard), anti-oxidanten en andere belangrijke fytonutriënten.

Binnen de rauwe beweging zijn voorbeelden van superfoods: tarwegras, durian, hennepzaad, rauwe cacao, extra virgin kokosolie, spirulina, algen en andere zeegroenten, alfalfa- en andere kiemen, goji-berries, maca, rauwe carobpoeder

Enkele andere supergezonde voedingsmiddelen zijn:
- broccoli
- tomaat (vooral vanwege lycopeen)
- knoflook (vooral vanwege allicine)
- blauwe bessen
- druiven
- walnoten (vooral vanwege omega 3)
- spinazie