Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: groene kool met pompoenstamppot

Groenekool

Stamppot hoeft niet per se van aardappels gemaakt te worden. Je kan in plaats hiervan ook bijvoorbeeld pastinaak of pompoen nemen.

Ingrediënten

pompoen
bouillon
groene kool
een scheutje sojamelk
olie
zout

olie
ui
prei
juspoeder
ketchup
water

Bereiding

Groene pompoen schillen, oranje pompoen alleen als dat nodig is. De groene pompoen is over het algemeen zoeter dan de oranje. In stukjes snijden en opzetten in water met een bouillonblokje. De groene kool zo klein mogelijk gesneden erbij doen. Pompoen is over het algemeen iets eerder gaar dan aardappel. Je kan het op dezelfde manier testen door er met een vork in te prikken.

In een bakpan de olie verhitten. Ui en prei zachtjes bakken. Als het zacht en gaar is de ketchup, het juspoeder en water toevoegen. Eventueel nog kruiden toevoegen. Roeren tot een mooie jus ontstaan is.

Als de pompoen gaar is afgieten. Olie, sojamelk en zout toevoegen. Stampen.

Superfood

categorieën: Gezond voedsel, producten, Theorieën over gezonde voeding

Binnen de Raw Food Beweging en bij andere gezondheidzoekers is het begrip superfood steeds bekender aan het worden. Met deze term worden natuurlijke voedingsmiddelen bedoeld die, zoals het woord al zegt, supergezond zijn. Ze zijn zeer voedzaam en over het algemeen worden ze rauw gegeten; ze zijn biologisch gekweekt of in het wild gevonden, en bevatten grote hoeveelheden vitaminen, mineralen, probiotica (niet de chemische variant uiteraard), anti-oxidanten en andere belangrijke fytonutriënten.

Binnen de rauwe beweging zijn voorbeelden van superfoods: tarwegras, durian, hennepzaad, rauwe cacao, extra virgin kokosolie, spirulina, algen en andere zeegroenten, alfalfa- en andere kiemen, goji-berries, maca, rauwe carobpoeder

Enkele andere supergezonde voedingsmiddelen zijn:
- broccoli
- tomaat (vooral vanwege lycopeen)
- knoflook (vooral vanwege allicine)
- blauwe bessen
- druiven
- walnoten (vooral vanwege omega 3)
- spinazie