Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: gebakken pastinaak met groene pompoen en spinazie

Pastinaak 2

Ingrediënten

- olijfolie
- pastinaak
- groene pompoen
- wilde spinazie
- knoflook
- gomasio

Bereiding

De pastinaak goed schrobben en eventuele slechte plekjes wegsnijden. In de lengte in plakken snijden.
De groene pompoen halveren, de pitten er met een lepel uitscheppen en de uitgeholde helft in plakken van maximaal een centimeter dik snijden. Hier de schil af halen. Daarna de plakken halveren.
De spinazie wassen en drogen in een slacentrifuge of droogdeppen met een theedoek. Hele grote bladeren scheuren in kleinere stukken.

In een bakpan olijfolie gieten en even laten verwarmen.
De pastinaak en pompoenplakken erin doen en lekker bakken. Regelmatig keren. Bij dreigend aanbranden kan iets water toegevoegd worden. Als je met een vork makkelijk door de plakken heen kan prikken zijn ze gaar. Dit duurt afhankelijk van de dikte van de plakken tien tot twintig minuten. Nu de gomasio erover strooien en de knoflook erbij. Roeren en dan de spinazie er bovenop leggen. Deksel op de pan. Na ongeveer vijf minuten deksel eraf, even doorroeren.

Serveersuggestie

Serveren met een sojaknoflooksaus of appelmoes.

Superfood

categorieën: Gezond voedsel, producten, Theorieën over gezonde voeding

Binnen de Raw Food Beweging en bij andere gezondheidzoekers is het begrip superfood steeds bekender aan het worden. Met deze term worden natuurlijke voedingsmiddelen bedoeld die, zoals het woord al zegt, supergezond zijn. Ze zijn zeer voedzaam en over het algemeen worden ze rauw gegeten; ze zijn biologisch gekweekt of in het wild gevonden, en bevatten grote hoeveelheden vitaminen, mineralen, probiotica (niet de chemische variant uiteraard), anti-oxidanten en andere belangrijke fytonutriënten.

Binnen de rauwe beweging zijn voorbeelden van superfoods: tarwegras, durian, hennepzaad, rauwe cacao, extra virgin kokosolie, spirulina, algen en andere zeegroenten, alfalfa- en andere kiemen, goji-berries, maca, rauwe carobpoeder

Enkele andere supergezonde voedingsmiddelen zijn:
- broccoli
- tomaat (vooral vanwege lycopeen)
- knoflook (vooral vanwege allicine)
- blauwe bessen
- druiven
- walnoten (vooral vanwege omega 3)
- spinazie