Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: wortelcake geglazuurd

Ingrediënten cake

- 1 kop geraspte wortel
- 3/4 kop rozijnen
- theelepel koekkruiden
- theelepel zout
- 2 eetlepels margarine
- 3/4 kop rijstemoutstroop
- 1 1/4 kop water
- 1 1/2 kop gebuild meel
- 1 theelepel zuiveringszout
- 1/2 kop fijngehakte walnoten

Ingrediënten glazuur

- 100 gram ongebrande cashewnoten
- flinke scheut ahornsiroop
- scheutje sojamelk
- beetje agavesiroop

Bereiding cake

Kook de wortels, rozijnen, kruiden, margarine en de rijstemoutstroop in het water gedurende 10 minuten. Van het vuur halen en eventueel even af laten koelen. Dan het meel, het zuiveringszout en de walnoten erdoor roeren.

Verwarm de oven voor tot 150 graden.

Giet de massa in een ingevet cake- of bakblik.

Ongeveer 45 minuten bakken in de oven. Er in prikken met een vork om te zien of de cake gaar is. De vork hoeft niet brandschoon te zijn als die eruit komt. De cake blijft redelijk vochtig.

Bereiding glazuur

In een keukenmachine de noten zo fijn mogelijk malen. Dan de overige ingrediënten erdoor mixen. Het moet een stevige smeerbare massa worden.

Finishing touch

Als de cake afgekoeld is de glazuur eroverheen smeren.

Serveersuggestie

Echte lekkerbekken kunnen bij de cake (soja)-slagroom en/of (soja)-vanillevla serveren.

Surplus: Terrorized into Being Consumers

categorieën: films

Documentaire uit 2003. Geregisseerd door Erik Gandini en Johan Söderberg.

Antiglobaliseringsgoeroe John Zerzan ziet het reclamespotje als het machtigste communicatiewapen ooit uitgevonden. De ontvanger wordt gereduceerd tot een machteloze consumptieslaaf, die gelooft dat het kopen van dingen zaligmakend is. SURPLUS is een poging deze ‘consumptieslaven’, goed voor het verbruik van vier vijfde van de natuurlijke bronnen, te verleiden tot nadenken. Daarbij bedient de film zich van dezelfde technieken als die van het reclamespotje en rollen uit hun verband gerukte Soundbites als ‘people don’t shop’ en ‘I love this company’ over de lippen van Bush, Berlusconi, Chirac, Poetin en Castro. Rustpunten zijn de gesprekken met wereldburgers, zoals een handelaar in dure sekspoppen, een internetmiljonair die een dagtaak heeft aan het uitgeven van zijn geld en een Cubaanse die zich vergaapt heeft aan de westerse overvloed.

Bron
idfa.nl