Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: houmous

Houmous

Synoniemen: hummus, humus.

Een soort paté van kikkererwten. Overige ingrediënten zijn in ieder geval: tahin, citroensap, olijfolie, (soms verse koriander) en (vaak) knoflook. Het wordt vaak gegeten met pitabroodjes en salade, maar het is ook geschikt als dipsaus, als broodbeleg en als bijgerecht bij de warme maaltijd.

Houmous wordt veel gegeten in de keukens uit het Midden-Oosten, Zuid-Europa en Noord-Afrika maar tegenwoordig is het bij ons (West-Europa) ook steeds bekender.

Het is kant-en-klaar te koop van onder andere de (biologische) merken: Florentin, Johannesmolen en Lima.

Ingrediënten

kikkererwten (een nacht weken en daarna nog ongeveer anderhalf uur koken. Hoe ouder ze zijn hoe langer ze moetn koken. Proef er af en toe eentje om te kijken of ze al gaar zijn. Of koop een potje.)
olijfolie
tahin
knoflook
zout
iets zuurs zoals citroensap of een klein scheutje azijn
sojaroom of tomatenpuree (twee varianten, ieder met een eigen smaak)

Bereiding

Gooi alles in de keukenmachine. Malen tot een gladde massa onstaan is. Af en toe proeven of er nog iets aan de smaak gedaan moet worden, meer zout of zuur. Pas op je vingers.
Trouwens, voor iedereen zonder zo'n geweldig apparaat, kleine hoeveelheden kunnen ook met de hand en een vork geprakt worden. Ik heb het ook vaak met de staafmixer gedaan, maar die hebben bij mij de neiging om te gaan roken, en dan doen ze het vaak niet meer.

Ook voor dit recept geldt: gooi erbij wat je lekker lijkt, laat weg wat je vies lijkt. Experimenteer.
Suggesties: kruiden als (verse of gedroogde) koriander, bieslook, selderij, munt, peper en dergelijke. Gedroogde tomaatjes en wat je verder zoal lekker lijkt.

The 10 Things You Need to Eat

categorieën: boeken, Gezond voedsel

The 10 Things you Need to Eat and 100 Ways to Prepare Them is geschreven door Anahad O′Connor en Dave Lieberman, en gaat over de 10 dingen die je zou moeten eten om gezond(er) te worden.
De lijst bevat kaneel, biet, quinoa, noten, wilde zalm, bessen, tomaten, spinazie, avocado, kool en nog wat andere dingen.
In het boek staan recepten en er worden handige tips gegeven.

Van harpercollins.com/

The 10 Things you Need to Eat and 100 Ways to Prepare Them pairs New York Times health columnist Anahad O′Connor with foodie Dave Lieberman to present the 10 foods that should be on your plate, including the scientific research on why they will make you healthier and easy-to-follow recipes to savor them at every meal.

Each chapter will be devoted to a new food from the list -- cinnamon, beets, quinoa, nuts, wild salmon, berries, tomatoes, spinach, avocado, cabbage and some honorable mentions, including pomegranate, turmeric, Sicilian wine and more -- which have been proven to help prevent early onset of aging, cancer, or general fatigue, among other health benefits.

Anahad and Dave, who met when they were roommates at Yale, will bring a young, fun voice to this book. With their help, readers will not only be inspired to cook up entire meals - from appetizers to desserts - chock full of the 10 things you need to eat, but they will also become more informed and aware of the food that they choose to put on their tables.

This cookbook also sets itself apart form other health cookbooks on the market because of this dual voice and fresh package, including illustrations. Based on the hugely popular and widely shared New York Times article on this subject, The 10 Things you Need to Eat and 100 Ways to Prepare Them is sure to appeal to foodies, health nuts, novice cooks, and people who simply enjoy healthy living.