Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: gevulde pompoen uit de oven

Pompoen1

Ingrediënten

1 middelgrote oranje pompoen
300 gram spruitjes (net niet gaar gekookt)
300 gram kastanjes (net niet gaar, geschild)
kerrie
gomasio (zeezout met sesamzaad)

Bereiding

De pompoen wassen. Het bovenstuk, met steel, eraf snijden, zodanig dat er een gat ontstaat met een diameter van +/- 10 cm. Door dit gat de pompoen uithollen met een lepel.
Aan de onderkant ook een schijf afsnijden maar hier moet geen gat komen. Dit dient om de pompoen neer te kunnen zetten.

De uitgeholde pompoen koken in een ruime pan water, de pompoen moet in zijn geheel onder water. Het deksel, met de steel, ook meekoken.
Ongeveer een kwartier laten koken. De pompoen moet niet helemaal gaar zijn.

Ondertussen de (bijna gaargekookte) kastanjes en spruitjes een beetje verkruimelen en mengen met de kerrie en gomasio.
Met dit mengsel de pompoen vullen.

De gevulde pompoen ongeveer 20 minuten à een half uur in een op 200 graden voorverwarmde oven doen (ook het 'deksel' van de pompoen).
Prikken met een vork of de pompoen gaar is. Zo ja, met deksel erop opdienen en aan tafel snijden en verdelen.

Serveersuggestie

Serveren met gierst en een yofuknoflooksaus.

The 10 Things You Need to Eat

categorieën: boeken, Gezond voedsel

The 10 Things you Need to Eat and 100 Ways to Prepare Them is geschreven door Anahad O′Connor en Dave Lieberman, en gaat over de 10 dingen die je zou moeten eten om gezond(er) te worden.
De lijst bevat kaneel, biet, quinoa, noten, wilde zalm, bessen, tomaten, spinazie, avocado, kool en nog wat andere dingen.
In het boek staan recepten en er worden handige tips gegeven.

Van harpercollins.com/

The 10 Things you Need to Eat and 100 Ways to Prepare Them pairs New York Times health columnist Anahad O′Connor with foodie Dave Lieberman to present the 10 foods that should be on your plate, including the scientific research on why they will make you healthier and easy-to-follow recipes to savor them at every meal.

Each chapter will be devoted to a new food from the list -- cinnamon, beets, quinoa, nuts, wild salmon, berries, tomatoes, spinach, avocado, cabbage and some honorable mentions, including pomegranate, turmeric, Sicilian wine and more -- which have been proven to help prevent early onset of aging, cancer, or general fatigue, among other health benefits.

Anahad and Dave, who met when they were roommates at Yale, will bring a young, fun voice to this book. With their help, readers will not only be inspired to cook up entire meals - from appetizers to desserts - chock full of the 10 things you need to eat, but they will also become more informed and aware of the food that they choose to put on their tables.

This cookbook also sets itself apart form other health cookbooks on the market because of this dual voice and fresh package, including illustrations. Based on the hugely popular and widely shared New York Times article on this subject, The 10 Things you Need to Eat and 100 Ways to Prepare Them is sure to appeal to foodies, health nuts, novice cooks, and people who simply enjoy healthy living.