Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: koude tomatensoep

Rozemarijn

Ingrediënten

- olijfolie (eventueel)
- ui
- knoflook
- zongedroogde tomaten in olie (in stukjes gesneden)
- olijven (gehalveerd en zonder pit!)
- blikje gepelde tomaten in stukjes
- tomatenpuree
- rozemarijn
- basilicum
- bouillonblokje
- water

- tomaten
- komkommer
- rode ui

Bereiding

De olie van het potje zongedroogde tomaten in een pan gieten, als het te weinig is aanvullen met olijfolie. Olie geeft alle gerechten meer smaak en een betere structuur, en het is nog gezond ook. Er zijn veel mensen die hier anders over denken, zij gebruiken gewoon wat minder.

Het vuur laag houden en de ui zachtjes laten garen. De knoflook, zongedroogde tomaatjes, de olijven en de takjes van rozemarijn mee laten sudderen. Na zo'n 10 minuten het blikje gepelde tomaten en de tomatenpuree erbij. Roeren, water en bouillon toevoegen en aan de kook brengen. Even lekker laten doorkoken.

Het vuur uitzetten. De rozemarijntakjes verwijderen, dit gaat het makkelijkste als ze bijeengebonden zijn of als ze in een theeëi zitten. Rozemarijn blijft over het algemeen vrij hard.
Dan de basilicum erdoor doen en met de staafmixer alles glad mengen.

Als de soep afgekoeld is er de verse tomaten, de rode ui en komkommer (de tomaten en komkommer in blokjes gesneden, de ui in snippers) erdoor roeren.

Serveersuggestie

Koud opdienen met bv. geroosterd knoflook- of olijvenbrood.

The Vegan Book of Permaculture

categorieën: boeken, Permacultuur

the_vegan_book_of_permaculture

Van de site: transitionnetwork.org

Graham Burnett has just released a great book combining veganism and permaculture. This book is a really comprehensive introduction to both topics interspersed with a great range of vegan recipes. It’s almost three books in one, but in a good way.

I am not a vegan and after a 30 second browse of the book I bought a copy because it covers such a great range of learning, tips and some great recipes all geared towards how to embed permaculture and a vegan diet into your life.

The whole book is based around zones starting with Zone 00 which looks at Personal Health and Effectiveness through to Zone 5 Walking on the Wild Side. That covers a massive range of topics interspersed with over a hundred tasty vegan recipes.

Om verder te lezen zie onderstaande link naar transitionnetwork.org.