Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: curry van pastinaak en wortel

Kokos

Ingrediënten (voor ongeveer 3 porties)

- 3 middelgrote pastinaken
- 150 gram winterwortel
- 2 eetlepels olie
- 2/3 theelepel zwart mosterdzaad
- koriander naar smaak
- kopje water
- 1/2 kopje sojaroom
- kaneel naar smaak
- theelepel kerrie
- geraspte kokos

Bereiding

Borstel de pastinaken en wortels schoon en snijd ze in blokjes.

Verhit de olie en doe hier de mosterdzaadjes bij. Als ze beginnen te springen de groenten en een beetje van het water toevoegen. Roeren en ongeveer een kwartier laten pruttelen op een laag vuur, af en toe kijken of het niet droogkookt, dan extra water toevoegen.

Hierna de sojaroom, nog wat water en de rest van de specerijen toevoegen. Nog ongeveer 5 minuten laten pruttelen.

Serveersuggestie

Garneren met kokos en verse koriander en opdienen met rijst of gerst.

Twee keer per week vis

categorieën: Gezondheid algemeen, natuur en milieu, , wereldvoedselverdeling

Het advies om twee keer per week (vette) vis te eten vanwege de gezondheid berust op het gegeven dat vette vis veel omega 3 vetzuren bevat. Deze stof zou helpen tegen allerlei aandoeningen waaronder hart- en vaatziekten.

Bezwaren

Er zijn een paar bezwaren tegen dit advies in te brengen:
- het is niet bewezen dat dit waar is;
- vis bevat zoveel giftige stoffen dat de eventuele gezondheidsvoordelen niet opwegen tegen deze nadelen;
- er is helemaal niet genoeg vis om iedereen deze hoeveelheid te laten eten;
- visconsumptie in deze hoeveelheden is in het Westen alleen mogelijk door import uit ontwikkelingslanden, dit betekent dat de mensen daar beroofd worden van een belangrijke eiwitbron.

Bronnen:

- Dos Winkel
- Canadian Medical Association Journal: Are dietary recommendations for the use of fish oils sustainable?
- Leeg - Hoe overbevissing ons dagelijks leven verandert
- Wat is er mis met vis?