Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: linzen-prei bijgerecht

Prei

Ingrediënten

(bijgerecht voor 4 personen of voor 2 personen als hoofdgerecht)
- 100 gram dupuislinzen
- bouillonpoeder of -blokje
- water
- olijfolie
- 2 preien
- flinke lepel tomatenpuree
- paprikapoeder
- zout en peper naar smaak

Bereiding

Kook de linzen volgens aanwijzingen in water met bouillon tot ze gaar zijn. Laat ze uitlekken.

Snij de prei in ringen en was ze goed.

In een bakpan de olie doen en de prei al snel toevoegen. Het geeft niet als deze nog vochtig is van het spoelen. Vuur laag laten en de prei op deze manier ruim de tijd geven gaar te worden. Af en toe omscheppen.
Als de prei mooi zacht is geworden de linzen en andere ingrediënten er bij doen.

Alles goed warm laten worden terwijl je af en toe alles omschept. Als het te roog lijkt te worden beetje water toevoegen.

Serveersuggestie

Lekker bij een pompoengerecht.

Twee keer per week vis

categorieën: Gezondheid algemeen, natuur en milieu, , wereldvoedselverdeling

Het advies om twee keer per week (vette) vis te eten vanwege de gezondheid berust op het gegeven dat vette vis veel omega 3 vetzuren bevat. Deze stof zou helpen tegen allerlei aandoeningen waaronder hart- en vaatziekten.

Bezwaren

Er zijn een paar bezwaren tegen dit advies in te brengen:
- het is niet bewezen dat dit waar is;
- vis bevat zoveel giftige stoffen dat de eventuele gezondheidsvoordelen niet opwegen tegen deze nadelen;
- er is helemaal niet genoeg vis om iedereen deze hoeveelheid te laten eten;
- visconsumptie in deze hoeveelheden is in het Westen alleen mogelijk door import uit ontwikkelingslanden, dit betekent dat de mensen daar beroofd worden van een belangrijke eiwitbron.

Bronnen:

- Dos Winkel
- Canadian Medical Association Journal: Are dietary recommendations for the use of fish oils sustainable?
- Leeg - Hoe overbevissing ons dagelijks leven verandert
- Wat is er mis met vis?