Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: appelmoes

Appel

Ingrediënten

- appels
- rozijnen
- diksap
- water
- kaneel

Bereiding

De appels schillen en in stukjes in een grote pan doen. Overige ingrediënten toevoegen naar smaak. Halverwege proeven of het zoet genoeg is, zo niet dan wat extra diksap en/of rozijnen er bij doen. Beter iets te veel water erbij dan te weinig. Het eventuele overblijvende vocht afgieten en warm opdrinken. Lekker!

Het inmaken

Alles wat je niet direct op gaat eten kan je lang bewaren met de volgende methode.
Glazen potten, goed schoon, vullen met kokend water. Deksel erop en op z'n kop zetten. Op deze manier wordt ook het deksel gesteriliseerd.

Na een aantal minuten de potten leeggooien (het water bewaren om mee af te wassen of het toilet te spoelen) en de nog hete appelmoes er in scheppen, met een lepel die ook in het kokend water, of in de pan met kokende appelmoes, ontsmet is. Pas op dat je niet de rand van de pot of de binnenkant ervan met je vingers aanraakt .Hetzelfde geldt voor het deksel. Het moet allemaal zo steriel mogelijk blijven.

De volle potten weer op hun kop zetten, nadat je het deksel er weer op gedaan hebt uiteraard, en af laten koelen.
Datum van vullen erop zetten en bewaren. Als het goed is kan je het wel een aantal maanden bewaren.

Twee keer per week vis

categorieën: Gezondheid algemeen, natuur en milieu, , wereldvoedselverdeling

Het advies om twee keer per week (vette) vis te eten vanwege de gezondheid berust op het gegeven dat vette vis veel omega 3 vetzuren bevat. Deze stof zou helpen tegen allerlei aandoeningen waaronder hart- en vaatziekten.

Bezwaren

Er zijn een paar bezwaren tegen dit advies in te brengen:
- het is niet bewezen dat dit waar is;
- vis bevat zoveel giftige stoffen dat de eventuele gezondheidsvoordelen niet opwegen tegen deze nadelen;
- er is helemaal niet genoeg vis om iedereen deze hoeveelheid te laten eten;
- visconsumptie in deze hoeveelheden is in het Westen alleen mogelijk door import uit ontwikkelingslanden, dit betekent dat de mensen daar beroofd worden van een belangrijke eiwitbron.

Bronnen:

- Dos Winkel
- Canadian Medical Association Journal: Are dietary recommendations for the use of fish oils sustainable?
- Leeg - Hoe overbevissing ons dagelijks leven verandert
- Wat is er mis met vis?