Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: preisoep

Prei

Ingrediënten

olie
prei
knolselderij
aardappel
knoflook
bouillon
paprikapoeder
tomatenpuree
pasta bv. mie, vermicelli of macaroni
water

Bereiding

Olie in de pan gieten. Even warm laten worden en dan de in kleine blokjes gesneden (rauwe) aardappel erin. Vuur even hoog zetten, maar na een minuut of vijf laag. In die paar minuten wel opletten dat het niet aanbrandt. Dan de in ringetjes gesneden en gewassen prei toevoegen, net als de knoflook en de in stukjes gesneden knolselderij. Dit alles vrij lang laten stoven, een minuut of 20, wel er bij blijven om te roeren.

Paprikapoeder en knoflook erbij. Even meebakken.

Dan heet water, met daarin opgelost de bouillon, toevoegen. Tomatenpuree en pasta erdoor. Aan de kook brengen en laten koken tot alles (aardappels en pasta) goed gaar is.

Verborgen suikers

categorieën: producten

Verborgen suikers zijn zoetstoffen waarvan niet direct duidelijk is dat het ook suikers zijn, en die dus ook veel dezelfde eigenschappen van suikers hebben. Zoals het bevatten van veel calorieën en het snel doen stijgen en weer dalen van de bloedsuikerspiegel. Vooral mensen met suikerziekte, hypoglykemie, candida en mensen die om wat voor reden dan ook op hun gewicht en gezondheid (moeten) letten, zouden ook op deze verborgen suikers bedacht moeten zijn.

De termen 'ongezoet', 'geen suiker toegevoegd', '0% suiker' en 'uitsluitend gezoet met natuurlijke suikers' willen niet zeggen dat er ook daadwerkelijk geen suiker in het product zit.

Verborgen, maar ook openlijke, suikers komen niet alleen voor in producten waarin je ze zou verwachten, zoals jam, sap en hagelslag. Maar ze komen ook veel voor in producten waarin je dat helemaal niet zou verwachten.
In ketchup, pindakaas en mayonaise, maar ook in potjes doperwten en in pasta.

Onderstaande termen zijn allemaal een vorm van suiker:

dextrose (druivesuiker)
glucose
fructose (vruchtensuiker)
lactose (melksuiker)
maissiroop
sacharose
stevia (verboden in Europa)
sucrose