Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: zomerse groentestoofpot

Spinazie

Ingrediënten

olie
ui in snippers of ringen
wortel in stukjes of schijven
snijboon in stukjes
knoflook
kerriepoeder
chilipoeder
verse spinazieblaadjes (veel)
shoyu (zoute sojasaus)
water

Bereiding

Olie in een grote bakpan gieten. Meteen alles behalve de spinazie, de shoyu en het water toevoegen. Gas hoog zetten en onder voortdurend roeren lekker bakken. Dit hoeft maar een paar minuten.

Het vuur laag zetten en shoyu en water toevoegen. Deksel op de pan en zo'n 15 minuten laten sudderen. Af en toe kijken of het niet droogkookt, dan wat water toevoegen.

Na 15 minuten de gewassen spinazieblaadjes erop leggen, (als het te veel is even doorroeren, het slinkt vanzelf) het deksel er weer op en nog 5 minuten laten staan.

Serveersuggestie

Een yofuknoflooksaus erbij en gierst.

Verborgen suikers

categorieën: producten

Verborgen suikers zijn zoetstoffen waarvan niet direct duidelijk is dat het ook suikers zijn, en die dus ook veel dezelfde eigenschappen van suikers hebben. Zoals het bevatten van veel calorieën en het snel doen stijgen en weer dalen van de bloedsuikerspiegel. Vooral mensen met suikerziekte, hypoglykemie, candida en mensen die om wat voor reden dan ook op hun gewicht en gezondheid (moeten) letten, zouden ook op deze verborgen suikers bedacht moeten zijn.

De termen 'ongezoet', 'geen suiker toegevoegd', '0% suiker' en 'uitsluitend gezoet met natuurlijke suikers' willen niet zeggen dat er ook daadwerkelijk geen suiker in het product zit.

Verborgen, maar ook openlijke, suikers komen niet alleen voor in producten waarin je ze zou verwachten, zoals jam, sap en hagelslag. Maar ze komen ook veel voor in producten waarin je dat helemaal niet zou verwachten.
In ketchup, pindakaas en mayonaise, maar ook in potjes doperwten en in pasta.

Onderstaande termen zijn allemaal een vorm van suiker:

dextrose (druivesuiker)
glucose
fructose (vruchtensuiker)
lactose (melksuiker)
maissiroop
sacharose
stevia (verboden in Europa)
sucrose