Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: pompoen-bonenragout

Pompoenen

Gebaseerd op een recept uit Puur vegetarisch van Peter Berley.


Ingrediënten

- 200 gram gedroogde bonen (of neem een blik of pot butterbeans, cannellinibonen of witte bonen)
- 3 el olijfolie
- 1 grote ui
- pond pompoen, eventueel geschild, in grove stukken gesneden
- 3 tenen knoflook, geperst
- stukje gemberwortel van ongeveer 2 cm, geschild en geperst (in knoflookpers)
- 2 blikken (400 gram) tomaten in stukjes
- kaneelpoeder of een stokje van 5 cm
- zout en peper

Bereiding

Week en kook de gedroogde bonen volgens de aanwijzingen.

Verwarm de olie in een zware bakpan (liefst gietijzer) met een dikke bodem op halfhoog vuur. Fruit hierin de ui met een snufje zout tot hij glazig is. Voeg dan de pompoen, de knoflook en de gember toe en bak ongeveer 5 minuten op een laag vuur.

Voeg de tomaten met het sap toe en breng aan de kook. Voeg de bonen en de kaneel toe.
Op een laag vuur laten koken tot de pompoen gaar is, voeg eventueel water toe.

Verwijder het kaneelstokje en voeg naar smaak zout en peper toe.

Serveersuggestie

Berley serveert dit gerecht met polenta, maar het combineert ook goed met een ander graan of met brood.
Ook een knoflooksaus is hier lekker bij.

Vergeten groenten

categorieën: producten

palmkool

Met deze term worden groenten aangeduid die ‘vroeger’ heel normaal waren in het Nederlandse menu maar tegenwoordig vrijwel niet meer voorkomen en zelfs onbekend zijn bij een groot publiek. Het aanbod van groenten in de supermarkt en bij de groenteboer is steeds schaarser geworden. Er liggen wel het hele jaar door sperziebonen, tomaten en bloemkool maar steeds minder groenten die van oudsher in Nederland geteeld werden.

Volgens Jac Nijskens, oprichter van de Stichting Vergeten Groenten, zijn er twee soorten vergeten groenten. De eerste zijn de soorten die we nu nog gewoon kennen maar waarvan de oude rassen vervangen zijn door nieuwere die een hogere opbrengst hebben. Dit is het geval bij vrijwel al onze tegenwoordige groenten, zoals kolen, wortels, bieten, bonen en tomaten. Van veel van deze producten zijn de sterke smaken, zoals bitter en zuur, weggekweekt. Dit is onder andere gebeurd bij witlof en spruitjes, deze groenten smaken tegenwoordig veel minder bitter dan vroeger.

De tweede soort bestaat uit groenten die we bijna helemaal niet meer kennen of kunnen kopen. Zoals pastinaak en schorseneren. Deze zijn niet alleen uit de handel vanwege de te lage opbrengst maar vaak ook vanwege een te uitgesproken smaak. Vaak zijn ze ietsje bitter.

Vrijwel niemand weet nog dat er honderden of zelfs duizenden soorten tomaten, wortels, bonen en aardappelen bestaan. Of bestonden.

Er zijn nog enkele telers en zaadhandelaren die zich bezighouden met het in stand houden van deze groenten. Zie De Historische Groentehof en De Bolster.
Hier kun je zaad bestellen om zelf je groenten te kweken.

De beste manier om aan vergeten groenten te komen is om ze zelf te kweken, sommige soorten zijn te koop bij de natuurvoedingswinkel of direct bij een (biologische) tuinder.

Enkele vergeten groenten

Aardbeispinazie
Aardpeer
Amarant (klaroen)
Andoorn
Barbarakruid
Bataviasla
Biefstuktomaat
Bindsla
Blauwe aardappels
Blije bietjes
Blonde Pluklof
Brave Hendrik
Broccoletto
Bruinrode jaarrondsla
Groenlof
Haverwortel
Heilig Boontje
Kardoen
Kardonzen
Klaroen (amarant, incatarwe)
Kliswortel
Knolkervel
Koolraap
Koolrabi
Krootjes
Lathyrus-peultjes
Liefdesappel-paprika
Malvablad
Melde
Mierikswortel
Naaldenkervel
Oeraugurkje
Paarse spekbonen
Palmkool
Pastinaak
Platte peterselie
Purperen artisjok
Raapjes
Rammenas
Rettich
Rode spruitjes
Roodlof
Schorseneren
Slobber- of smeltkool
Snijbiet
Stoppelknol
Suikerwortel
Topinamboer
Victoriaanse kool
Wilde peertomaatjes
Wilde spinazie
Winterkers
Winterkervel
Winterpostelein
Witte raapjes
Wonderboon
Wortelpeterselie
Zebratomaatjes
Zeekool