Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: aardappel-aubergine-chilischotel

Chili con wheaty

Ingrediënten

(voor twee personen)
- 300 gram aardappels
- 1 middelgrote aubergine
- olijfolie plus frituurolie
- 1 ui
- 2 tenen knoflook
- 1 pak chili con wheaty (vleesvervanger van Wheathy)
- ketchup of tomatenpuree

Bereiding

Schil of was de aardappels en snijd ze in stukken, kook deze ongeveer 5 minuten. Afgieten en droog laten worden.

Was of schil de aubergine en snijd deze in plakken van ongeveer een halve centimeter. Bak ze in veel, hete, olie. Deels frituur- en deels olijfolie, op deze manier kan de olie heter worden en krijg je tegelijkertijd de lekkere smaak van de olijfolie.

Als de aubergine zacht is de brokken aardappel toevoegen. Het vuur redelijk hoog laten zodat de aardappels bakken.
Na ongeveer 10 minuten de in ringen gesneden ui en de knoflook erbij doen. Blijven roeren.
Nu de chili en de ketchup of tomatenpuree erbij.

Als alles gaar en warm is opdienen.

Serveersuggestie

Serveren met een groene salade en yofuknoflooksaus.

Vezels

categorieën: Brood, Gezond voedsel, lichaam, Over gewicht

nielsgroenten

Vezels, ook wel ruwe vezels of voedingsvezels genoemd, zijn altijd afkomstig van plantaardige voeding. Het zijn de koolhydraten die je niet kunt verteren, ze hebben dan ook geen voedingswaarde. Wat niet wil zeggen dat ze geen waarde hebben. Dat hebben ze juist wel. Door het eten van vezels ontstaat er meer ontlasting en het voedsel gaat sneller door je lichaam, daarom is er dus ook meer mogelijkheid om giftige stoffen af te voeren.
Waarschijnlijk verlaagt het eten van voldoende vezels (planten) het risico op darmkanker, zwaarlijvigheid, hartaandoeningen, darmziekten, aambeien, spastische darm, diabetes en meer vervelende ziekten en aandoeningen.

Het aanbevolen minimum aan vezels dat iemand dagelijks binnen zou moeten krijgen is 18 gram. Beter is het om meer te nemen.

Er zijn twee soorten vezels: oplosbare en onoplosbare. De meeste planten bevatten beide soorten.

Oplosbare vezels

Oplosbare vezels of fermenteerbare voedingsvezels nemen water op tijdens hun reis door het darmstelsel, hierbij zwellen ze op en vormen een dikke brij. Deze brij houdt een deel van de voedingsstoffen vast zodat die langzamer worden opgenomen. Dit verkleint de kans op zwaarlijvigheid en diabetes. Deze ingedikte brij houdt ook het cholesterol uit de gal vast, waardoor er minder van opnieuw wordt opgenomen en het cholesterolgehalte dus wordt verlaagd.
Doordat water wordt vastgehouden is de ontlasting soepel en niet te droog.

Nog een belangrijke taak van oplosbare vezels is het voeden van de goede bacterieën van de darmflora. Dit gebeurt in de karteldarm. Voedsel dat veel oplosbare vezels bevat is dus prebiotisch.

Goede bronnen van oplosbare vezels zijn: artisjokken, ui, knoflook, banaan, haver, noten, erwten, bonen, appels en blauwe bessen.

Onoplosbare vezels

Onoplosbare vezels of niet-fermenteerbare voedingsvezels nemen geen water op, ze worden dus geen brij en verteren helemaal niet. Ze nemen wel ruimte in zodat het hongergevoel, en dus de eetlust, vermindert. Ze bevatten geen opneembare calorieën en zijn dus heel geschikt voor mensen die af willen vallen.

Goede bronnen van onoplosbare vezels zijn: volkorenproducten (brood, pasta, granen), couscous, wortels, komkommers en zemelen.