Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: zoete aardappelen uit de oven met omega humus

Houmous

Een recept uit het boek Eten als medicijn van Dale Pinnock

Ingrediënten voor 2 personen

 - 2 middelgrote zoete aardappelen
- 1 blik van 400 gram kikkererwten, uitgelekt
- 1 eetlepel sesamzaad
- 2 eetlepels lijnzaadolie
- 1 teen knoflook, fijngehakt
- sap van 1/2 citroen
- handvol verse peterselie of koriander, grofgehakt (desgewenst)
- zeezout en zwarte peper

Bereiding

Verhit de oven tot 200 graden. Leg de zoete aardappelen op een bakplaat en zet ze 40 minuten in de oven tot ze zacht aanvoelen als je er in knijpt.

Doe intussen de kikkererwten met sesamzaadjes, lijnzaadolie, knoflook en citroensap in een blender of keukenmachine, voeg naar smaak peper en zout toe en hak het tot een gladde humus.

Snijd de gare aardappelen in de lengte doormidden en schep er een flinke klodder van de humus op. strooi er eventueel de kruiden op en zet meteen op tafel.

Vezels

categorieën: Brood, Gezond voedsel, lichaam, Over gewicht

nielsgroenten

Vezels, ook wel ruwe vezels of voedingsvezels genoemd, zijn altijd afkomstig van plantaardige voeding. Het zijn de koolhydraten die je niet kunt verteren, ze hebben dan ook geen voedingswaarde. Wat niet wil zeggen dat ze geen waarde hebben. Dat hebben ze juist wel. Door het eten van vezels ontstaat er meer ontlasting en het voedsel gaat sneller door je lichaam, daarom is er dus ook meer mogelijkheid om giftige stoffen af te voeren.
Waarschijnlijk verlaagt het eten van voldoende vezels (planten) het risico op darmkanker, zwaarlijvigheid, hartaandoeningen, darmziekten, aambeien, spastische darm, diabetes en meer vervelende ziekten en aandoeningen.

Het aanbevolen minimum aan vezels dat iemand dagelijks binnen zou moeten krijgen is 18 gram. Beter is het om meer te nemen.

Er zijn twee soorten vezels: oplosbare en onoplosbare. De meeste planten bevatten beide soorten.

Oplosbare vezels

Oplosbare vezels of fermenteerbare voedingsvezels nemen water op tijdens hun reis door het darmstelsel, hierbij zwellen ze op en vormen een dikke brij. Deze brij houdt een deel van de voedingsstoffen vast zodat die langzamer worden opgenomen. Dit verkleint de kans op zwaarlijvigheid en diabetes. Deze ingedikte brij houdt ook het cholesterol uit de gal vast, waardoor er minder van opnieuw wordt opgenomen en het cholesterolgehalte dus wordt verlaagd.
Doordat water wordt vastgehouden is de ontlasting soepel en niet te droog.

Nog een belangrijke taak van oplosbare vezels is het voeden van de goede bacterieën van de darmflora. Dit gebeurt in de karteldarm. Voedsel dat veel oplosbare vezels bevat is dus prebiotisch.

Goede bronnen van oplosbare vezels zijn: artisjokken, ui, knoflook, banaan, haver, noten, erwten, bonen, appels en blauwe bessen.

Onoplosbare vezels

Onoplosbare vezels of niet-fermenteerbare voedingsvezels nemen geen water op, ze worden dus geen brij en verteren helemaal niet. Ze nemen wel ruimte in zodat het hongergevoel, en dus de eetlust, vermindert. Ze bevatten geen opneembare calorieën en zijn dus heel geschikt voor mensen die af willen vallen.

Goede bronnen van onoplosbare vezels zijn: volkorenproducten (brood, pasta, granen), couscous, wortels, komkommers en zemelen.