Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: pitabroodjes met sojabrokjes en knoflooksaus

Pitabroodje

Ingrediënten

sojabrokjes (fijn)
water
shoyu (zoute sojasaus)
ketchup
shoarmakruiden of een mengsel van paprikapoeder, koriander, peper en komijn
ui
paprika
slablaadjes

pitabroodjes

yofu (sojayoghurt)
knoflook
zout
olijfolie

Bereiding

De brokjes opzetten in water en shoyu, ketchup en de kruiden toevoegen. Aan de kook laten komen.
Laten koken tot al het water zo goed als verdampt is. Minimaal 10 à 15 minuten. Als het eerder droog komt te staan, dan extra water toevoegen.

In een bakpan de ui en paprika bakken in olijfolie. De brokjes er bij doen en goed laten bakken.

Ondertussen de sla wassen en scheuren. En een sausje maken van de yofu, knoflook olijfolie en zout.

De pitabroodjes roosteren in een broodrooster of een droge bakpan.

Serveersuggestie

Opensnijden en vullen met slablad, gebakken brokjes en saus.

Voedselvoetafdruk

categorieën: filosofie, natuur en milieu

VOEDSELVOET_BANNER

Je voedselvoetafdruk is de hoeveelheid grond die nodig is om jou van voedsel te voorzien. Het is dus een onderdeel van de ecologische voetafdruk, maar dan alleen voor voeding.

Je kan je voedselvoetafdruk op verschillende manieren verkleinen:
- het eten van biologisch geproduceerd voedsel kost minder hectaren, net als het eten van voedsel van het seizoen;
- eet voedsel van de koude grond in plaats van uit een verwarmde kas;
- eet lokaal geproduceerd voedsel;
- doe je boodschappen op de fiets of lopend, in ieder geval niet met de auto;
- neem zelf een tas mee, zodat je niet elke keer een plastic tasje hoeft te gebruiken;
- let op overbodige verpakkingen;
- eet minder dierlijk en meer plantaardig voedsel, dit scheelt echt heel veel;
- kweek groenten, fruit en kruiden in eigen of volkstuin, op het balkon of binnen in potten;
- zoek eetbare planten in het wild;
- maak zelf compost, handig als je zelf groenten kweekt, en het scheelt een hoop afval.