Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: koolstoofschotel

Koolstoofschotel

Als je niet de beschikking hebt over palmkool gebruik dan boerenkool.

Ingrediënten

300 gram palmkool (of boerenkool)
200 gram spruitjes
olie
1 ui, in ringen
teen knoflook, geperst
theelepel venkelzaad
theelepel korianderzaad
theelepel kerrie

Bereiding

Verwijder van de palmkool de nerven. Snijd de bladeren in kleine reepjes. Spoel ze af als dat nodig is. Uit laten lekken. Van de spruitjes de buitenste bladeren verwijderen en ze, afhankelijk van de grootte, halveren of in vieren delen.

In een braadpan de olie gieten en daarin meteen de ui zachtjes bakken. De kool en de spruitjes toevoegen, het gas laag laten en een deksel op de pan.

De venkel- en korianderzaadjes fijnstampen in een vijzel en dit met de kerrie en de knoflook mengen.

Als de groenten een kwartiertje hebben staan stoven de kruiden toevoegen en nog ongeveer een kwartier laten staan. Het vuur blijft laag. Af en toe doorroeren om te zorgen dat het niet aanbrandt. Eventueel een paar keer water erbij gieten.

Serveersuggestie

Deze schotel combineert goed met gepofte of gekookte kastanjes, appelmoes en gebakken Japanse braadfilet (tofu).

Wat is er mis met vis

categorieën: boeken, Gezondheid algemeen,

mismetvis_voorkaft

Ondertitel: en visolie ... en wat U kunt doen

Auteur: Dos Winkel
Uitgever: ELMAR
ISBN: 978 90 389 1857 0
20 x 20 cm
240 pagina´s
Prijs: € 14,95

Van de site index.php?option=com_content&task=view&id=276&Itemid=80" target="blank">dos-bertie-winkel.com:

In dit boek bespreekt Dos Winkel wat er mis is met onze oceanen en zeeën. Niet alleen de bekende problematiek van de (ernstige) overbevissing, de gigantische bijvangsten - die zwaar verminkt of dood weer overboord gekieperd worden - en de illegale visserij; maar vooral ook het feit dat de consument gehersenspoeld wordt als het gaat over hoe gezond vis en visolie zijn, en dat we aan allerlei ziekten ten onder kunnen gaan als we geen vis eten.

Niets is echter minder waar: natuurlijk bevat vis proteïnen en EPA en DHA, belangrijke bestanddelen van Omega-3, maar die kunnen we perfect ook uit andere voeding halen. In het rijke Europa is aanvulling van eiwitten en meervoudig onverzadigde vetten trouwens nauwelijks een issue.
Wat niemand vertelt, of wat gebagatelliseerd wordt, is het feit dat vis en met name vette vis, veel contaminanten (gifstoffen) bevat, vooral in de vorm van dioxines, pcb´s en zware metalen. De meest recente studies tonen aan dat het bepaald NIET meevalt met de hoeveelheden van deze gifstoffen in vis.

Vele voedingsdeskundigen, maar vooral de visbranche zelf, blijft roepen dat 'de voordelen van het eten van vis de nadelen nog overstijgen'. Dit is echter onzin, want er zijn uitstekende alternatieven, waar helemaal geen gifstoffen inzitten!
Het boek is geïllustreerd met prachtige onderwaterfotografie, maar ook met afschuwelijke beelden over hoe de mens met de zeebewoners omgaat. Ook worden oplossingen van de vele problemen aangedragen.
Met bijdragen van het WWF, IUCN, Greenpeace, Stichting De Noordzee en nog veel meer 'zee- en visbeschermers'. Een 'must' voor iedereen die de zee en zijn eigen gezondheid een warm hart toedraagt.