Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: witte bonen in tomatensaus

Tijm1

Witte bonen in tomatensaus hoeven niet per se uit een potje te komen, je kan ze ook zelf maken. Hieronder volgen 2 manieren.

Ingrediënten (voor 4 personen)

- 2 koppen gedroogde witte bonen
- water
- 100 gram tomatenpuree
- olijfolie
- 4 tenen knoflook
- 2 rode uien, in kleine stukjes
- tijmtakjes, vers of gedroogd
- sap van 1 citroen
- zout en peper, naar smaak

Bereiding - Eerste manier

Breng water aan de kook, haal van het vuur en week hierin de bonen 12 uur, spoel ze daarna goed af en herhaal dit nog een keer 12 uur. Spoel ze weer af.

Meng in een ovenschaal de olie, de bonen, tomatenpuree, knoflook, zout en tijm. Zet dit 6 uur (!) in een oven op 150 graden. Af en toe alles mengen. Als het te droog lijkt te worden, voeg dan wat olie toe.

Haal het gerecht uit de oven, verwijder de tijmtakjes en voeg de uienstukjes en citroensap toe.

Het gerecht is klaar als de bonen zacht zijn. Ze zijn dan niet melig.

Bereiding - Tweede manier (deze gaat een stuk sneller.)

Week en kook de bonen volgens de aanwijzingen. Nog sneller is het als je gare bonen uit een pot of blik gebruikt.

Verhit in een koekenpan de olie. Bak hierin de bonen met de overige ingrediënten.

Water - het goedkoopste medicijn

categorieën: boeken, Theorieën over gezonde voeding, water

water_goedkoop_medicijn

Auteur: Dr. F. Batmanghelidj
Uitgever: Belfra Publishers for Succes bv
ISBN: 9789079872053
Oorspronkelijke titel: Water, for health, for healing, for life

Water - het goedkoopste medicijn voor je gezondheid, voor genezing, voor je leven.
'Je bent niet ziek, je hebt dorst.'

Recensie

In dit boek betoogt Dr. Batmanghelidj (ook wel dr. Batman genoemd), een arts uit Iran, dat een uiteenlopende reeks kwalen, pijntjes en ziekten (van hartaandoeningen en beroertes, infecties, migraine, lage rugpijn, astma, hoge bloeddruk, brandend maagzuur, jicht tot depressies, obesitas en sommige vormen van kanker en nog veel meer) eigenlijk allemaal tekenen van uitdroging zijn. Omdat de mens te weinig water drinkt om zichzelf gezond te houden. Mensen drinken wel van alles maar vrijwel geen puur water, terwijl dat de enige vloeistof is die je nodig hebt om gezond te blijven. Sappen, frisdrank, koffie en thee hebben allemaal nadelen. De coffeïne in bepaalde frisdranken, koffie en thee bijvoorbeeld, heeft de eigenschap dat  je meer vocht verliest dan dat je opneemt.

Dorst

Een droge mond is voor de meeste mensen het teken dat ze dorst hebben, maar volgens Dr. Batmanghelidj ben je dan al veel te laat met drinken. Hij denkt dat vrijwel iedereen aan uitdroging lijdt, en dat veel mensen de tekenen van dorst verwarren met pijn of een gevoel van honger, waardoor ze wel meer gaan eten maar niet gaan drinken.
En als ze dan gaan drinken is het bijna nooit gewoon water uit de kraan maar iets anders.

Water

Water is niet alleen transporteur van voedings- en afvalstoffen in het lichaam, maar heeft ook een functie van zichzelf. Het zorgt onder andere voor energieopwekking in de cellen, het is het smeermiddel in gewrichten, het zorgt voor een makkelijke ontlasting en het helpt bij de temperatuurregeling van het lichaam (transpiratie).
Bij uitdroging gaat het lichaam het nog beschikbare water sturen naar die onderdelen die het belangrijkste zijn, de hersenen, en dus krijgen minder belangrijke organen minder. Deze reageren vervolgens met pijn of andere klachten.

Zout

Als er meer water gedronken gaat worden is het heel belangrijk om ook voldoende zout te consumeren. Door het drinken van meer water ontstaat er meer urine, en worden er dus ook meer mineralen en zouten uitgespoeld. Deze hebben ook een belangrijke functie, en tekorten hieraan kunnen grote problemen veroorzaken.

Hoeveel water

Het is niet helemaal duidelijk hoeveel iemand moet drinken, maar het komt ongeveer neer op 2 liter per dag, en voor mensen die (veel) overgewicht hebben ongeveer 30 ml per kilo lichaamsgewicht. De omstandigheden spelen hier ook een rol bij. Omgevingstemperatuur, inspanning, medicijngebruik hebben invloed.

Conclusie

Het boek is helaas niet erg goed geschreven, ik raakte vaak verstrikt in onnodig moeilijke formuleringen, te lange uitweidingen en onlogische gedachtesprongen. De theorie vind ik echter wel interessant. Hoewel ik dus niet alles helemaal heb kunnen volgen heb ik wel het idee dat ik de bedoeling doorheb: drinken, drinken, drinken.
Water, gewoon uit de kraan, de moeite waard om te proberen.