Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: gevulde pompoen uit de oven

Pompoen1

Ingrediënten

1 middelgrote oranje pompoen
300 gram spruitjes (net niet gaar gekookt)
300 gram kastanjes (net niet gaar, geschild)
kerrie
gomasio (zeezout met sesamzaad)

Bereiding

De pompoen wassen. Het bovenstuk, met steel, eraf snijden, zodanig dat er een gat ontstaat met een diameter van +/- 10 cm. Door dit gat de pompoen uithollen met een lepel.
Aan de onderkant ook een schijf afsnijden maar hier moet geen gat komen. Dit dient om de pompoen neer te kunnen zetten.

De uitgeholde pompoen koken in een ruime pan water, de pompoen moet in zijn geheel onder water. Het deksel, met de steel, ook meekoken.
Ongeveer een kwartier laten koken. De pompoen moet niet helemaal gaar zijn.

Ondertussen de (bijna gaargekookte) kastanjes en spruitjes een beetje verkruimelen en mengen met de kerrie en gomasio.
Met dit mengsel de pompoen vullen.

De gevulde pompoen ongeveer 20 minuten à een half uur in een op 200 graden voorverwarmde oven doen (ook het 'deksel' van de pompoen).
Prikken met een vork of de pompoen gaar is. Zo ja, met deksel erop opdienen en aan tafel snijden en verdelen.

Serveersuggestie

Serveren met gierst en een yofuknoflooksaus.

Waterkers

categorieën: Gezondheid algemeen, lichaam, producten

Dit is een bladgroente die behoorlijk pittig smaakt. Het groeit in (stromend) water en aan de oevers van beken en rivieren. Meestal is het te krijgen in een plastic verpakking. Snel opeten in een salade of in een soep.

Waterkers is een bijzonder gezonde groente. Het is rijk aan de anti-oxidanten bèta caroteen en vitamine C, verder bevat het vitamine B6, jodium, ijzer en foliumzuur.
Het helpt bij het afvoeren van giftige stoffen uit het lichaam, de vertering van vetten uit het voedsel en beschermt tegen vrije radicalen. Het bevat ook luteïne en zeaxanthine die de ogen helpen bij schade door (zon)-licht, en de vitamine B6 versterkt de natuurlijke afweer van het lichaam.

Bronnen:
-
Voeding die Schaadt, Voeding die Baat
- Cressana