Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: aardappels bakken

Aardappel

Aardappels kunnen op verschillende manieren gebakken worden. Ze kunnen rauw in hete olie gebakken worden of eerst een paar minuten gekookt, vervolgens afgegoten en dan gebakken worden. 
De meest gebruikte vorm is in schijfjes, maar als ze eerst gekookt worden kan je ze ook in vierkantjes of grove blokjes snijden (dit doen voor je ze kookt), en dan bakken. Op deze manier nemen ze minder ruimte in, in de pan.

Het lekkerste is het om de aardappels met schil te bakken maar dat is alleen aan te raden als ze nog niet oud en uitgelopen zijn. De uitlopers bevatten namelijk een giftige stof (solanine) die je beter niet teveel binnen kan krijgen. Dit is ook het geval als de aardappels groenig kleuren onder de schil, je kan ze dan beter wat dikker schillen.
Aardappelschillen worden ook wel los als een soort chips gefrituurd.

Zeer belangrijk bij het bakken is geduld, een grote pan met een dikke bodem en hete olie.

Het beste is het om elk schijfje of blokje op de bodem te leggen en ze stuk voor stuk om te draaien, dit gaat vanzelf als er een korstje op komt. Het vuur in het begin goed hoog houden om een lekker korstje te krijgen, daarna lager om de aardappels goed gaar te krijgen. Blijven omdraaien. Prik met een vork in één van de dikkere stukken om de gaarheid te testen.
Als de aardappels, vrijwel, gaar zijn kan je er eventueel andere (snelgarende) groenten zoals ui, spinazie, paprika, knoflook, kruiden (zout!) en wat je nog meer wilt, toevoegen om even mee te bakken. Zet het vuur dan hoog en blijf erbij om regelmatig alles om te scheppen.

Het lijkt moeilijk maar op deze manier moet het eigenlijk altijd lukken, zelfs in een pan zonder anti-aanbaklaag.

Waterkers

categorieën: Gezondheid algemeen, lichaam, producten

Dit is een bladgroente die behoorlijk pittig smaakt. Het groeit in (stromend) water en aan de oevers van beken en rivieren. Meestal is het te krijgen in een plastic verpakking. Snel opeten in een salade of in een soep.

Waterkers is een bijzonder gezonde groente. Het is rijk aan de anti-oxidanten bèta caroteen en vitamine C, verder bevat het vitamine B6, jodium, ijzer en foliumzuur.
Het helpt bij het afvoeren van giftige stoffen uit het lichaam, de vertering van vetten uit het voedsel en beschermt tegen vrije radicalen. Het bevat ook luteïne en zeaxanthine die de ogen helpen bij schade door (zon)-licht, en de vitamine B6 versterkt de natuurlijke afweer van het lichaam.

Bronnen:
-
Voeding die Schaadt, Voeding die Baat
- Cressana