Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: zoetzure bietjes

Bietjes2

Een lekker bijgerecht bij aardappeltjes bijvoorbeeld.

Ingrediënten

3 bieten
2 zure appels
1 ui
klein pepertje in stukjes, zonder de pitjes
scheut balsamico-azijn
zout
olijfolie
halve deciliter water
zout

Bereiding

Snijd de ui in stukjes en bak glazig in de olie.
Kook de bieten net gaar, schil ze dan en snijd ze in dunne plakjes.
De appels in stukjes snijden en doe deze stukjes plus de plakjes biet bij de ui in de pan.
Voeg dan het water, de azijn, het pepertje en zout toe. Goed doorroeren en even laten sudderen.

Serveersuggestie

Lekker met een (soja)-yoghurtsaus.

Waterkers

categorieën: Gezondheid algemeen, lichaam, producten

Dit is een bladgroente die behoorlijk pittig smaakt. Het groeit in (stromend) water en aan de oevers van beken en rivieren. Meestal is het te krijgen in een plastic verpakking. Snel opeten in een salade of in een soep.

Waterkers is een bijzonder gezonde groente. Het is rijk aan de anti-oxidanten bèta caroteen en vitamine C, verder bevat het vitamine B6, jodium, ijzer en foliumzuur.
Het helpt bij het afvoeren van giftige stoffen uit het lichaam, de vertering van vetten uit het voedsel en beschermt tegen vrije radicalen. Het bevat ook luteïne en zeaxanthine die de ogen helpen bij schade door (zon)-licht, en de vitamine B6 versterkt de natuurlijke afweer van het lichaam.

Bronnen:
-
Voeding die Schaadt, Voeding die Baat
- Cressana