Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: couscous lente-salade

Munt2

Het eind van de winter en het begin van de lente was vroeger, toen mensen nog afhankelijk waren van hun zelfverbouwde en bewaarde voedsel, de periode waarin het meeste honger werd geleden. De voorraden knollen en wortels raakten op, of waren dusdanig verschrompeld en/of uitgelopen, dat ze niet meer te eten waren - maar nieuwe verse groente was er nog niet. Terwijl er juist in dit seizoen veel behoefte is aan verse vitaminen.

Die kunnen gevonden worden in al het eetbare blad en spriet dat nu supersnel opkomt.
Tegenwoordig is dit allemaal veel makkelijker, omdat er altijd van alles te krijgen is. Maar toch is het vanuit diverse standpunten (duurzaamheid, groenten uit het seizoen, voedsel zonder transportkosten) goed om hier af en toe bij stil te staan, en hier iets mee te doen.

Iedereen die een tuin of balkon heeft kan daar van alles vinden of zaaien. Ook binnen in potten kan een hoop gekweekt worden. Vooral kruiden en slasoorten zijn geschikt.

Ingrediënten

(voor 2 personen)
- 100 gram cous cous (droog)
- 2 handjes walnoten (gepeld)
- een flinke scheut walnotenolie

Van onderstaande bladeren ongeveer 2 handen vol per persoon, neem wat je lekker vindt en wat je tot je beschikking hebt:
- zuring
- spinaziezuring
- jong paardebloemblad (molsla)
- pluksla
- venkelgroen
- kleine pimpernel
- munt

Onderstaande kruiden naar smaak en beschikbaarheid toevoegen:
- bies- of kraailook
- madeliefjes (meizoentjes) (de kopjes) om mee te garneren
- knoflookuitlopers (zie tweedehands groenten)
- tuinkers
- zout
- peper

Bereiding

Kook of stoom de cous cous volgens de aanwijzingen op de verpakking. Af laten koelen en in een schaal doen.

Was al het blad voorzichtig. Grote bladeren in stukken scheuren.
De walnoten in kleine stukken breken.
Alles bij de cous cous doen, de olie toevoegen en voorzichtig omscheppen tot alles goed gemengd is.

Serveersuggestie

Dit gerecht kan als bijgerecht gegeten worden, maar ook als op zichzelf staand gerecht. Bijvoorbeeld als lunch. Het blijft goed van smaak en kan dus ook meegenomen worden voor een picknick ofzo.

Weken en koken van granen

categorieën: Bereidingstechnieken

Om granen te kunnen verteren is het nodig om ze te koken en/of te weken. Hoe ouder ze zijn, hoe langer ze geweekt en gekookt moeten worden. Hoe langer je ze weekt, hoe minder lang je ze hoeft te koken. Als je veel tijd hebt, en energie wilt besparen, kan je ze kort - 10 à 15 minuten - koken en ze dan in een hooikist zetten. Zo garen ze langzaam, maar kunnen ze nooit aanbranden. Als hooikist kan je je bed gebruiken. De pan in een hand- of theedoek wikkelen en onder de dekens zetten. Als je dit ‘s morgens doet, is het ‘s avonds gaar en nog warm.
Het is lekker om tijdens het koken een bouillonblokje en/of kruiden aan het water toe te voegen.
Van veel granen bestaat er een volkoren en een witte variant. Persoonlijk eet ik vrijwel alleen de volkoren variant. Die is gezonder en vind ik lekkerder. Vroeger vond ik dat niet, maar toen ik er eenmaal aan gewend was wel. Ik denk dat de meeste mensen hier aan kunnen wennen.

Week- en kooktijden

Onderstaande tijden zijn gemiddelden. De versheid en de variant van het graan kunnen invloed hebben. Proef af en toe of het al gaar is. Voeg zo nodig extra water toe.

Eerst het water aan de kook (bouillon) brengen, daarna het graan en eventueel 1 à 2 theelepels (olijf)-olie erbij doen. Dan wordt het minder kleverig. Als je juist kleverigheid wilt - voor bv. kroketten, sushi of risotto - dan dus het graan met het koude water opzetten.

Als het graan eerst geroosterd is (5 à 10 minuten langzaam in een droge pan opwarmen), krijgt het een zoetere en nootachtige smaak. De kooktijd is dan wat korter. Je kan het graan ook met wat olie en ui of knoflook eerst bakken, en dan kokend water erbij doen.

Hoeveelheden per persoon: 60 à 100 gram gedroogd = 120 à 200 gram gekookt.

graansoortkooktijd in min.hoeveelheid water 
amarant20 à 253 keer
boekweit15 2 keer 
bulgur10 2 keer 
couscous*2 keer 
gerst**60 3 keer 
gierst40 2,5 keer 
haver**45 à 603 à 4 keer
kasha15 à 202 keer 
polenta4 keer 
quinoa15 2 keer
rijst45 à 602 keer 
rogge**60 3 keer 
spelt**60 2 keer 
tarwe** 60 2 keer 

* Couscous in kokend water doen en goed doorroeren. Gas uitzetten en ongeveer 5 minuten laten staan.
** Deze granen eerst een nacht weken.