Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: pompoensaus

Pompoen1

Ingrediënten

pompoen
olijfolie
sjalot of bosui
knoflook
kerriepoeder
kurkuma
koriander
gember vers (eventueel)
gouillon
shoyu (zoute sojasaus)
water
pindakaas en/of sambal

Bereiding

Elke soort pompoen is hiervoor geschikt. De groene is wat zoeter dan de oranje en de butternut. De (verse) oranje hoeft alleen maar geborsteld te worden, tenzij de schil hard geworden is. Dan wel schillen, net als de groene en de butternut.

Met een lepel de pitten verwijderen. Deze kan je drogen en pellen. Een lastig karweitje, maar ze zijn erg lekker en gezond.

In de pan een beetje olijfolie verwarmen en hierin heel fijn gesnipperde sjalot of bosui en uitgeperste knoflook doen. Goed blijven roeren zodat de knoflook niet aanbrandt. Kerriepoeder, kurkuma, koriander en eventueel wat heel klein gesneden verse gember toevoegen.
Snijd de pompoen in kleine stukken. Doe deze in de pan en voeg water toe. De pompoen mag onder water staan.
Voeg bouillon en een scheutje shoyu toe en laat aan de kook komen. Tijdens het koken regelmatig roeren zodat de pompoen stuk gaat en de saus zacht en romig wordt. Eventueel meer water toevoegen.
Op het laatst kan er naar smaak pindakaas en/of sambal toegevoegd worden.

Serveersuggestie

Pompoensaus is niet alleen lekker bij granen zoals rijst of gierst, maar ook erg smakelijk met pasta.

Weken en koken van peulvruchten

categorieën: Bereidingstechnieken

peulvruchten

De meeste gedroogde peulvruchten moeten eerst geweekt en gekookt worden voor ze gegeten kunnen worden. Linzen zijn hier de uitzondering op, die hoef je alleen te koken. Toch kan je ze ook weken, de kooktijd wordt dan korter.

Je kan ook gare peulvruchten in een potje kopen, dan hoef je ze alleen nog maar op te warmen. Voor peulvruchten geldt net als voor granen: hoe ouder ze zijn, hoe langer ze moeten weken en koken. En hoe langer je ze weekt, hoe korter je ze hoeft te koken.
De hier gegeven weektijden zijn een minimum. Het handigste is het om de peulvruchten de avond van tevoren in het water te zetten, zodat ze een hele nacht kunnen weken.
Voor het weken en koken moeten de peulvruchten eerst onderzocht worden op steentjes en dergelijke.

Na het weken het weekwater weggooien (daar zitten de onverteerbare suikers in die een pijnlijk opgeblazen gevoel en winderigheid kunnen veroorzaken), en schoon water nemen om te koken. Bonekruid en/of ao nori toevoegen tijdens het koken bevordert de verteerbaarheid. Zout toevoegen vermindert het stukkoken.

 peulvrucht  weektijd
 kooktijd
 dupuis-linzen  30 min.  45 min.
 gele linzen  30 min.  45 min.
 rode linzen  -  20 -30 min.
     
 groene erwten  8 - 12 uur  1 - 1 ½ uur
 kapucijners  8 - 12 uur  1 - 1 ½ uur
 kikkererwten  6 - 8 uur  1 ½ - 2 uur
 spliterwten  -  2 uur
  -  -   -
 adukibonen  8 - 12 uur  1 - 1 ½ uur
 bruine bonen  8 - 12 uur  1 - 1 ½ uur
 citroenbonen  8 - 12 uur  1 - 1 ½ uur
 flageolets  6 - 8 uur  1 ½ - 2 uur
 kievitsbonen  8 - 12 uur  1 - 1 ½ uur
 limabonen  8 - 12 uur  1 - 1 ½ uur
 mungbonen  1 uur  1 uur
 sojabonen  12 uur  2 - 3 uur
 witte bonen  8 - 12 uur  1 - 1 ½ uur
 zwartoogbonen ((zwarte) oogbonen, black eyed peas)  8 - 12 uur 1 - 1 1/2 uur


Hoeveelheid peulvruchten per persoon:
gedroogd 110 à 125 gram = gekookt 350 à 400 gram.