Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: wilde paddenstoelen op een mosgroen bedje

Eekhoorntjesbrood

Een typisch najaarsgerecht dankzij de wilde paddenstoelen en de palmkool.

Ingrediënten voor 2 personen

- 2 middelgrote of 1 grote, grote parasolzwam(men)
- een grote of verscheidene kleine eekhoorntjesbroodje(s)
- 1 grote rode ui, in ringen gesneden
- 2 tenen knoflook
- 400 gram palmkool
- zout, peper, gomasio, paprikapoeder, ketchup
- olijfolie

Bereiding

De palmkoolbladeren in stukken scheuren en de dikke nerf verwijderen. Afspoelen onder de kraan en met het aanhangende water en een klein scheutje olie opzetten. Het water laten koken en dan het vuur uitzetten.

Ondertussen in een ruime bakpan de rode ui in olie bakken op laag vuur.Ongeveer 10 minuten lekker laten sudderen zonder dat het aanbakt. Regelmatig doorroeren.

Van het eekhoorntjesbrood de steel verwijderen en de hoed dwars doorsnijden om te kijken of hij er mooi en onaangetast uitziet. Zo ja dan de hoed in grove stukken snijden.
Van de grote parasolzwam(men) ook de stelen verwijderen. De hoed(en) in grote repen snijden.

De stukken paddenstoel bij de ui in de pan doen. Vuur hoog zetten en onder voortdurend roeren bakken.

De knoflook, kruiden en ketchup toevoegen. Opletten dat het niet aanbrandt. De paddenstoelen moeten goed doorbakken zijn.

De kool afgieten of uit laten lekken. Gomasio er doorheen schudden.

Leg de kool op een bord en daar de paddenstoelen bovenop.

Whole Food Plant Based Diet WFPB

categorieën: Afvallen algemeen, Gezond voedsel, Over gewicht, Theorieën over gezonde voeding

hippocrates eattolive

Ik dacht altijd dat ik om gezond te worden weinig moest eten (calorierestrictie) maar volgens mijn nieuwste inzichten hoeft dat helemaal niet. Het whole food plant based idee gaat er juist van uit dat je zo veel mogelijk moet eten. Zo veel mogelijk vitamines, mineralen, vezels en andere phyto-nutriënten. Wat neerkomt op veel, heel veel, groenten, fruit, peulvruchten en volkoren granen. Iets minder maar wel genoeg noten, zaden, paddestoelen. En zo min mogelijk bewerkte producten, lege caloriën (olie!, suiker) en dierlijke producten. Dus zo veel mogelijk gezonde elementen per calorie. Het is een voedings/levenswijze om zo gezond mogelijk te worden en blijven. 

H = N/C

Zoals Joel Fuhrman het formuleert in zijn boek Eat to Live: health = nutrients/calorie. Je hebt al die voedingsstoffen nodig. En zo klinkt het dan ineens een stuk logischer waarom het voedsel dat je eet je ziek of gezond kan maken.Toen ik er steeds verder in dook kreeg ik hele nieuwe inzichten. Zo ging de veel en voor allerlei theoriën gebruikte quote van Hippocrates ineens echt iets betekenen.

Dit is heel erg kort de uitleg van wat een Whole Food Plant Based theorie behelst. Er zijn boeken over geschreven en documentaires over gemaakt. En er zijn plenty wetenschappelijke onderzoeken gedaan die vrijwel allemaal de zelfde uitkomsten hebben; echt heel erg gezond eten kan heel veel van de moderne welvaartsziekten zoals hoge bloeddruk, diabetes, kanker, hart- en vaatziekten en overgewicht, voorkomen en zelfs vaak verminderen of genezen. De theorie wordt vooral gepromoot door artsen die patiënten niet konden helpen en toen zijn gaan kijken naar wat mensen eten. Iets dat niet erg gewoon is voor een reguliere arts.

Ik ben het zelf nu een aantal weken aan het uitproberen en het is voor het eerst dat ik onbeschaamd hele schalen voedsel eet, geen honger heb na het eten, ben afgevallen en tevens mijn hoge bloeddruk verlaagd heb.

WFPB en veganisme

Hoewel de meeste promotors en aanhangers van het WFPB dieet veganistisch eten is een veganistisch dieet niet hetzelfde. Alles wat niet van dieren komt past in een veganistisch dieet maar zo is het niet bij het Whole Food Plant Based dieet. Dit is zeker ook gebasseerd op planten maar minstens zo belangrijk is het whole food idee. Het volwaardige voedsel. Dus voedsel zoals het op zijn gezondst is, zoveel mogelijk in zijn natuurlijke staat, met alle vezels en nutriënten er nog in. Dus zo min mogelijk bewerkt, geen geraffineerde granen, wit meel, genetisch gemodificeerd voedsel en totaal veranderde producten. Dus bv geen appelsap maar wel appels omdat je dan met alle suikers ook de vezels binnen krijgt. Die zorgen voor een langzamere opname van de suikers. Dan blijkt ook waarom olie niet of maar heel spaarzaam gebruikt wordt. De olie is het eindproduct van een bewerking waarbij alles wat het oorspronkelijke product (olijven, mais, zonnebloempitten, sesamzaadjes) gezond maakte eruit  gehaald is en je dus slechts 'lege' caloriën, in dit geval puur vet, overhoudt.

Meer weten

Wie meer wil weten kan ik aanraden Eat to Live van Joel Fuhrman en Hoe overleef je? (How not to die) van Michael Greger te lezen. En de docu's Forks over Knives en Eating you alive te kijken.

Op internet is nog heel veel meer info te vinden. Googel op Fuhrman, Nutritarian diet, WFPB, Greger, The China Study, en er gaat een wereld voor je open. Of neem contact op met mij en misschien kan ik je vragen beantwoorden.