Voedselencyclopedie

inhoud

Recept: jam van kweeperen en hazelnoten

Hazelnootblad

Een recept van Barbara
Zelf gemaakt in 2009 en in dezelfde herfst tegengekomen in Bulgarije. Daar werd me verteld dat het logisch is om vruchten te combineren die in dezelfde periode rijp zijn. Zo had ik het zelf niet bekeken toen ik het maakte.

Kweeperenjam met hazelnoten (of een andere noot naar keuze)

Ingrediënten en benodigdheden

- 1000 g kweeperen
- sap van 1/2 citroen
- 1 theelepel vanille of vanille stokje
- ½ beker gepelde en gebroken hazelnoten
- water, goed kijken tijdens koken v.d. kweeperen of er water aangevuld moet worden.
- 2dl appeldiksap
- 1 zakje marmello nr. 1 = geleerpoeder, geschikt voor jam maken zonder suikertoevoeging.

- mesje
- hoge pan
- roerlepel
- schone (uitgekookte) glazen jampotten met goede deksels
- kleine soeplepel
- houten plank waarop kokendhete potjes kunnen afkoelen.

Bereiding

Schil de kweeperen en snijd ze in stukken. Leg deze in de pan met een bodem water en het vanillestokje en kook op een laag vuur in gesloten pan tot de kweeperen gaar zijn. Dit kan 45 minuten duren! Kijk regelmatig, voeg zo nodig water toe.
Prik met een vork in de vruchten en voel of ze gaar zijn.

Zeef de kweeperen of maak ze fijn met een staafmixer of stamp ze fijn.

Breng het mengsel weer aan de kook samen met de citroensap en de hazelnoten.

Maak de jam volgens de instructie op het pak marmello! (een zakje marmello + 2 dl appeldiksap).

Vul de glazen potten tot de rand met de jam, sluit ze meteen af, draai ze op z’n kop op de houten plank.

Zout suiker vet

categorieën: Bedrijven, boeken, films

zout_suiker_vet

Hoe de voedselindustrie ons in zijn greep houdt

Auteur: Michael Moss
Uitgever: Carrera, Amsterdam 2013
ISBN: 97890 488 18921

Toen mijn moeder vroeg welk boek ik aan het lezen was en ik deze titel gaf was haar reaktie: 'Ha, lekker!' En dat was de spijker op zijn kop. Zout, suiker en vet zijn de ingrediënten die bewerkte, kant en klare producten, zo lekker maken. En zo verslavend. En zo ongezond.

Michael Moss, een Amerikaanse onderzoeksjournalist, deed jarenlang onderzoek naar de praktijken in de voedselindustrie. Hij sprak met honderden mensen, las talloze rapporten. Hij trekt vergelijkingen tussen de tabaksindustrie en de voedselindustrie en kwam erachter dat het enige doel van deze bedrijven uiteindelijk is om, veel, geld te verdienen. Een open deur natuurlijk maar in deze industrie krijgt dit akelige trekjes. Multinationals als Kraft, Unilever, Nestlé, Oreos, Kellogs, Procter & Gamble, Coca-Cola, Mars en vele anderen worden regelmatig aangesproken op het ongezonde voedsel dat ze produceren en promoten maar zelfs als ze iets zeggen te willen doen aan de toenemende obesitas, suikerziekten en andere zogenaamde welvaartsziekten omdat de feiten echt aantonen dat bepaalde gewoonten leiden tot een hogere kans op bepaalde ziekten, gaat het ze er alleen maar om te scoren. Door op een product te kunnen zetten dat het minder zout of verzadigd vet bevat hopen ze meer te kunnen verkopen en vooral de concurrent voor te blijven.

Allemaal dingen die ik natuurlijk ergens al wel wist maar toen ik 'Zout, suiker, vet' las kreeg ik steeds meer weerzin en steeg mijn verontwaardiging tot nieuwe hoogtepunten. Deze bedrijven, deze mensen gaan ver, heel ver in hun zucht naar geld en macht. Wat mij betreft te ver. Als je weet dat de dingen die je maakt mensen ziek maakt en zelfs laat overlijden dan spoort er iets niet. Treffend is dat veel (voormalige en huidige) topmensen in deze industrie hun eigen producten weigert te eten. Omdat ze liever gezond blijven.

De industrie besteedt ongelooflijk veel tijd, geld en energie aan het zoeken naar het ultieme blisspoint: 'de precieze hoeveelheid suiker, vet of zout waarvan de consument in de wolken raakt.' Oftewel de juiste samenstelling van ingrediënten waarbij de consument niet wil stoppen met eten voor het op is. En liefst nog meer.

Wat kan je zelf doen om hier aan te ontsnappen? Kook je eigen eten, vermijd zoveel mogelijk bewerkte voedingsmiddelen, neem je eigen verantwoordelijkheid, lees etiketten.